3 439 690 läst · 18 414 svar
3440k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag gjorde en hållare för att hålla sågblad i den vertikala spindeln på fräsen. Det har förekommit gånger då det skulle varit fördelaktigt att kunna ha dom i den positionen, tidigare har jag endast kunnat montera dom i den horisontala spindeln.
Fick också det här skräpiga kinesiska verktyget att fungera. Jag köpte det för ganska länge sen och själva hårdmetallskärets inpassning till bladet var lite som en "hot dog in a hallway"... Totalt obrukbart. Köpte skär av annan säljare och ingen skillnad, köpte nytt blad av en annan, ingen skillnad, och jag hade flera månader mellan inköpen... Dom är alla såhär. Kan inte rekommendera dom, det är 2mm versionen. Men jag fick det att fungera genom att slipa om sätet så det började fästa, sen fick jag även slipa bort material där framma för skäret satt så djupt efter det att bladet stack ut längre än skäret. Men nu funkar det. Och sen där till när jag provade att slipa framsidan på diamantplattan (3000 korn) så blev det som ett helt nytt skär, nu fungerar det otroligt bra. Men vilket jobb att komma dit...
Fick också det här skräpiga kinesiska verktyget att fungera. Jag köpte det för ganska länge sen och själva hårdmetallskärets inpassning till bladet var lite som en "hot dog in a hallway"... Totalt obrukbart. Köpte skär av annan säljare och ingen skillnad, köpte nytt blad av en annan, ingen skillnad, och jag hade flera månader mellan inköpen... Dom är alla såhär. Kan inte rekommendera dom, det är 2mm versionen. Men jag fick det att fungera genom att slipa om sätet så det började fästa, sen fick jag även slipa bort material där framma för skäret satt så djupt efter det att bladet stack ut längre än skäret. Men nu funkar det. Och sen där till när jag provade att slipa framsidan på diamantplattan (3000 korn) så blev det som ett helt nytt skär, nu fungerar det otroligt bra. Men vilket jobb att komma dit...
Intressant kopia på CoroCut QD. Någon har uppenbarligen missat hur hållaren fungerar, men kopierat skäret.
Originalet har en ganska djup infräsning bakom plattläget som fungerar som fjäder och håller fast skäret. Dessutom så är vinklarna i plattläget anpassade så att skäret trycks in i plattläget av skärkrafterna. Äldre, fjädermonterade avstickningsskär med 0 grader plattläge (typ gamla CoroCut) var lätta att kvadda om man inte fick i skäret rätt.
https://www.sandvik.coromant.com/sv-se/products/corocut-qd/pages/default.aspx
Adaptern du byggt för skivfräsen finns också att köpa färdig och kallas då för skivfräsdorn.
Originalet har en ganska djup infräsning bakom plattläget som fungerar som fjäder och håller fast skäret. Dessutom så är vinklarna i plattläget anpassade så att skäret trycks in i plattläget av skärkrafterna. Äldre, fjädermonterade avstickningsskär med 0 grader plattläge (typ gamla CoroCut) var lätta att kvadda om man inte fick i skäret rätt.
https://www.sandvik.coromant.com/sv-se/products/corocut-qd/pages/default.aspx
Adaptern du byggt för skivfräsen finns också att köpa färdig och kallas då för skivfräsdorn.
Idag blev jag färdig med en liten altan på baksidan. Golvet är 45 tjockt, bredden varierar mellan 170 och 220. Den är ett fint exempel på återbruk eftersom den är byggd av rivningsvirke och spillvirke, det enda som är köpt är skruven. Totalkostnad 346 kr, och då har jag ca 80 av 200 skruv kvar.
Det ska inom kort kompletteras med ett vindskydd till vänster. Men vi inväntar mer rivningsvirke från svärfar så det får vänta tills vi kan fixa leverans.
Det ska inom kort kompletteras med ett vindskydd till vänster. Men vi inväntar mer rivningsvirke från svärfar så det får vänta tills vi kan fixa leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Dheri skrev:Idag blev jag färdig med en liten altan på baksidan. Golvet är 45 tjockt, bredden varierar mellan 170 och 220. Den är ett fint exempel på återbruk eftersom den är byggd av rivningsvirke och spillvirke, det enda som är köpt är skruven. Totalkostnad 346 kr, och då har jag ca 80 av 200 skruv kvar.
[bild] [bild]
Logga in
Skapa konto
den som spar han har
Jag är lite av en nattuggla, blir ofta sittandes uppe till halv två/två på natten och skissar/ritar på grejer bland annat till verkstaden. För att kunna vara tillsammans med våra två mopsar Moltas och Truls sitter jag i soffan med ett kollegieblock i knäet, funkar så där...
Så jag bestämde mig för att fixa en ritplatta. Kraven var att den skulle vara stor nog för att tejpa på ett A3-ark, i övrigt ville jag att den skulle vara rätt slimmad och väga lite.
Här är vad jag åstadkommit:
En sandwich av tiomillimeters eps-isoleringen mellan varsitt lager av tremillimeters masonit ihoplimmat med vanligt vitt trälim.
Rundade av hörnen med talriksslipen och bröt kanterna med sandpapper. Format 450 x 350 millimeter. Ritplattan är imponerande styv och väldigt lätt för sin storlek.
Väldigt roligt när ens experiment faller väl ut!
//Ronnie
Så jag bestämde mig för att fixa en ritplatta. Kraven var att den skulle vara stor nog för att tejpa på ett A3-ark, i övrigt ville jag att den skulle vara rätt slimmad och väga lite.
Logga in
Skapa konto
En sandwich av tiomillimeters eps-isoleringen mellan varsitt lager av tremillimeters masonit ihoplimmat med vanligt vitt trälim.
Logga in
Skapa konto
Rundade av hörnen med talriksslipen och bröt kanterna med sandpapper. Format 450 x 350 millimeter. Ritplattan är imponerande styv och väldigt lätt för sin storlek.
//Ronnie
Snyggt! Kanske måla med magnetfärg så kan du fästa papper och pennor med magneter? Dock kanske stökigare om skisshanden slår i magneter?P Pysslarn skrev:Jag är lite av en nattuggla, blir ofta sittandes uppe till halv två/två på natten och skissar/ritar på grejer bland annat till verkstaden. För att kunna vara tillsammans med våra två mopsar Moltas och Truls sitter jag i soffan med ett kollegieblock i knäet, funkar så där...
[bild]
[bild]
//Ronnie
// Ulf
Behövde idag göra ena långsidan på en tunn list konisk/gerad, men hur tar man av 10mm i ena änden och 0 mm i andra? Det går ju att handhyvla, men listens kant är minimal att balansera på...hmmm...
Men det är alltid lika roligt att komma på enkla trick, igen med det s.k. träverktyget (= en träbit)! Skapa en falsk fals och falshyveln är perfekt att använda och allting blir rakt och vinkelrätt:
Men det är alltid lika roligt att komma på enkla trick, igen med det s.k. träverktyget (= en träbit)! Skapa en falsk fals och falshyveln är perfekt att använda och allting blir rakt och vinkelrätt:
Logga in
Skapa konto
Smidig, enkel men riktigt smart lösning. Sådant man gillar att se!Microkatten skrev:Behövde idag göra ena långsidan på en tunn list konisk/gerad, men hur tar man av 10mm i ena änden och 0 mm i andra? Det går ju att handhyvla, men listens kant är minimal att balansera på...hmmm...
[bild]
Så gott med inspirationen man kan få på det här forumet.
//Ronnie
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto