j.erkers
siggebo siggebo skrev:
Thomann den här gången

Hona (ser ut som hane!): [länk]
Hane [länk]
Då behöver man 3 st ac3fx till 3 sladdar och X st ac3mx till X maskiner - rätt uppfattat?
Fungerar det bra? Visade frugan och hon vill ha till dammsugaren oxå !
 
j.erkers j.erkers skrev:
Då behöver man 3 st ac3fx till 3 sladdar och X st ac3mx till X maskiner - rätt uppfattat?
Fungerar det bra? Visade frugan och hon vill ha till dammsugaren oxå !
F på sladden, M på apparaten.

Känns bra i alla fall efter montering, men har inte varit mycket i verkstaden det senaste. Kommer hur som helst att beställa fler.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
motorn rusade onödigt mycket
Klassiskt fel på briggs som ofta leder till att vevstaken går av.
 
  • Gilla
laban2
  • Laddar…
Fick reklam i mejlen för en märkkniv så jag blev lite taggad på att göra en egen(igen).
av en gammal sågklinga och en bit Wenge som för mig var ett nytt träslag att jobba med. Behöver snyggas till lite:).
Hemgjord märkkniv med mörkt Wenge-träskaft och silverfärgat blad, ligger på en ljus träplank i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjord märkkniv med svart Wenge-trähandtag och metallspets, placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Okej, jag blottar nacken,
- Vad gör en märkkniv som inte en brytbladskniv gör ?
Förutom att den naturligtvis är elegantare än min 30 kronors Stanley...
 
Well 30:- är ändå 30:-. Min kostade ett par spänn i material.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Okej, jag blottar nacken,
- Vad gör en märkkniv som inte en brytbladskniv gör ?
Förutom att den naturligtvis är elegantare än min 30 kronors Stanley...
De är olika slipade, en märkniv har bara fas från ena sidan. Dessutom är den stabilare och ofta lite längre och lättare att komma till med.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Idag har jag meckat jordfräs. Jordfräsen måste vara den maskin med absolut sämst förhållande mellan den plats den tar och hur mycket jag använder den. Den är ju stor, otymplig, smutsig och används en timme om året i snitt. Men den timmen är den guld värd jämfört med att vända trädgårdslandet för hand.

Fräsen i fråga är en Gilson från 1973 som i sak inte ens är min utan lånad på obestämd framtid av en kollega för drygt tio år sedan. Över lag fungerar den bra. För ett par år sedan fick jag putsa på brytarspetsarna och härom året så rostade tanklocket fast. När jag försökte få loss locket började tanken istället att läcka. Det verkar ju vara en enkel sak att fixa, men just tankar till dessa gamla Briggs&Straton verkar omöjliga att få tag i. Bensin i trädgårdslandet känns inget vidare.

Så såg jag i en tråd (kanske var det rent av denna tråden) för en tid sedan att en medlem hade problem med en gammal jordfräs med Briggsmotor. Några PM senare så var vi överens om att jag kunde få tanken om hans fräs var bortom räddning.

Så kom den då.
[bild]
Fint skick för sina över 40 år.

Gammal tank bort:
[bild]

Ny på plats:
[bild]

Tyvärr så är mekanismen för varvtalsregleringen integrerad i tankfästet (logiskt, va?) vilket gjorde att motorn rusade onödigt mycket efter bytet då jag uppenbarligen inte fick tillbaka allt helt rätt. Med den farten som fräsen fick hade det istället tagit max en halvtimme att fräsa landet. Efter lite laborerande med armar och fjädrar så går nu fräsen perfekt.
[bild]

I någon blogg jag läste för länge sedan så myntade skribenten uttrycket "nätvänligheten", som motsats till näthatet. Alltså det faktum att en massa människor ägnar tid åt att helt utan ersättning hjälpa andra människor med allt möjligt. Såsom alla vi här på Byggahus som lägger tid på att hjälpa främmande människor med allsköns problem. Att någon dessutom inte bara tar sig tid att skriva ett inlägg utan dessutom tar sig tid att skruva sönder en gammal jordfräs åt någon den aldrig träffat är ju ännu bättre. Tack @mexitegel!!!
Alltså, att skruva isär saker ligger djupt rotat hos mig. Mina föräldrar har inte riktigt förlåtit mig än för att jag skruvade isär den splitter nya stereoanläggningen samma dag som jag fick den bara för att se hur den fungerade...

Bara kul att det funkade (y). Man brukar ju säga att det är bra för miljön att återbruka. Frågan är om det gäller även med att hålla en gammal briggs-motor vid liv - de är ju kanske inte de mest miljövänliga :crysmile:
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Alltså, att skruva isär saker ligger djupt rotat hos mig. Mina föräldrar har inte riktigt förlåtit mig än för att jag skruvade isär den splitter nya stereoanläggningen samma dag som jag fick den bara för att se hur den fungerade...

Bara kul att det funkade (y). Man brukar ju säga att det är bra för miljön att återbruka. Frågan är om det gäller även med att hålla en gammal briggs-motor vid liv - de är ju kanske inte de mest miljövänliga :crysmile:
Instämmer helt med föregående talare!
Mitt mantra är ”Har någon skruvat ihop någonting så kan ju jag skruva isär det”!
Tyvärr har det visat sig genom åren att det inte alltid fungerat, men då har man ju blivit lite klokare och visare. :thinking:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Klart man måste mecka isär saker! Alternativet till ett nytt relä för 131kr hade varit en ny centraldammsugare för 6000spänn.

95261639_852853435236053_9060705630897045504_o.jpg
95185994_852853465236050_85737348343529472_o.jpg
 
  • Gilla
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Klart man ska skruva sönder grejer. Dom brukar skoja om mig på jobbet för att jag alltid skruvar isär alla defekta mackaperer som kommer in på verkstan
 
Och när man skruvat isär och ihop tillräckligt många prylar kan man bygga något nytt av alla delar som blivit över :oops:
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
En härdugn är väl varken maskin eller verktyg. Men det finns ju ingen "Vad har du gjort med vitvaror idag?" tråd..
Det är något visst med nybakat stål. Här AEB-L.
Nygjort AEB-L stålknivblad med omonterat handtag och tänger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jag har länge velat göra ett eget knivblad, men det får vänta ett tag till. Men en kniv har jag tillverkat ändå, om än med köpt blad. Kniven ska vara en födelsedagspresent till min dotter som fyller 5 år på måndag, tror att det blir en uppskattad present som jag hoppas hon lär sig hantera skickligt. Handtaget är i björk och teak.
För att vara första gången jag sydde i läder tycker jag att det gick helt ok. Några små missar, men ett slutresultatet jag känner mig nöjd med.
Hantillverkat kniv och fodral, handtag i björk och teak, vid sidan av ett brunt läderfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kristofo och 12 till
  • Laddar…
Inte i dag utan i går.
Kanske har skrivit om det här tidigare. Jobbade lördag för att kunna blockera en justersåg en hel dag.
Tillverkar spröjskassetter till fyra luft. Båda sidorna lika. Listerna har jag hyvlat upp och profilerat i förväg.
Började med att kapa alla spröjs i exakt mått. Har valt att göra dem så de exakt passar i ramarna på längden. Orsaken framgår senare.
Nysågade och profilerade trälistor ordnade på en arbetsbänk, redo för användning i tillverkning av spröjskassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är viktigt att alla pinnar är exakt sågade. Om det diffar på tiondelar så fungerar inte den hör metoden. Ändarna är referens för sågning av profilgeringarna. Är inte bitarna lika långa så blir det för tätt eller glapp.
Färdigsågade och jackade trälistor för spröjskassetter, exakt uppmätta för perfekt passform i ramarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg är jackning för sammanfogningen. Har helt medvetet gjort de korta pinnarna först fullt färdiga. Dessa har bara en sammanfogning. De stående spröjsen har fyra eller fem som måste sågas separat. Trevligt att ena ledden alltid är lika så att vilken tvärpinne som helst duger när kassetterna skall sättas ihop.
Ohyvlade trälistdelar med noter och tappar, arrangerade på en arbetsyta, för att tillverka spröjskassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har använt sågen med digitala skalor. Det är en mekaniskt sämre såg, så jag föredrar egentligen den andra. I det här fallet så är upprepbarheten en stor fördel. Värt att anteckna alla inställningar så att det går att gå tillbaka i processen.
Trälistor profilerade och förberedda för sammanfogning av spröjskassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är skälet till att ha exakt mått. Det finns flera sätt att få ihop en kassett. Den här gången så blir det tappar in i glaslisten. Tapparna blir genomgående. Om spröjsen passar så kommer kassetten passa. Så enkelt är det.
Hyvlat träspröjs med sågade tappar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom de liggande mötena sågats först och de stående efteråt så är de inte exakt lika. Det spelar ingen roll. Varje möte måste ändå justeras in för sig.
Närbild av en träkassett med nysågade spröjs som passar exakt i ramen, arbetsverkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte en liten sågklinga i fräsen för att såga tapparna. Kunde ha gjort den med tappgigg i justersågen men valde fräsen av flera orsaker.
Ergonomiskt så står jag mycket bättre i fräsen. Kommen så här långt har jag redan sågat i fem timmar ungefär och det är en god ide att belasta kroppen på olika sätt om man har möjligheten.
Fräsen är exaktare än justersågen. Både när det gäller djup och höjdinställning. Tappar kan sågas med lägre tollerans.
Hyvlade och profilerade trälistar redo för bearbetning på en arbetsyta med sågspån och en cirkelsågs skärblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälistar profilerade för spröjsramar ligger på ett verktygsbord nära en sågklinga, med en list som visar bearbetat tapphål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan ställas så klingspetsarna precis skårar ändträt för rena avslut utan att det syns på kanten. Det kan jag inte göra i någon justersåg som jag jobbat med. Mindre efterbearbetning spar tid. I en såg hade jag fegat och varit tvungen att rensa alla tappar med stämjärn innan sammanfogning. Är det 10-20 tappar är det inget att tänka på. Här är det 88 st.
Hyvlade och profilerade spröjslister med exakta mått och genomgående tappar för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapphålen i glaslisten är gjorda med domino med standardinställning. Med smalaste inställningen och 6mm stål så kan en spröjs med måtten 30 x 21 göras med exakt samma nackning på alla sidor. Kan vara en tidsbesparande upplysning för den som blir inspirerad och vill göra egna kassetter (eller ramar, eller vitrinskåp, eller vad som helst där en metod kan användas).
Snickeriverkstad med justersåg som kapar en trälist, digital skala synlig, spån på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här långt kom jag på en full arbetsdag. Det som är kvar är att gera och falsa glaslisten.
Hantverksmässigt tillverkade spröjskassetter med hyvlade och profilerade lister under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hade förstås gått att göra spröjsen med Morse-klipp. Nackdelarna med det är att man blir lite låst av hur verktyget fungerar. Har använt båda metoderna och kan se en liten tidsvinst med klippen som man får betala för med lite sämre finish. Med såg har jag också full frihet vilket gör att jag sammantaget helst gör spröjs i såg.

Mvh Findus

PS. Bilderna från fräsen är tagna med skydd borttagna. Risken för att peta in fingrarna vid ett sådant moment är inte så stor. Risken ligger i att det blir frånsåg som kan skramla runt och skjutas iväg som projektiler och hamna på händerna eller i ögonen. Har kört med stopp/skärmskydd framför klingan och med skydd över påskjutaren. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Haget och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.