Drivdonet till ledbelysningen gav upp, och den som satte dit den missade att montera en servicelucka...
Ner med innertaket, upp med nytt drivdon och nya gipsskivor.
 
  • Renovering av tak med öppet innertak, ledspots, ny gipsskiva och kaklade väggar i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Lärde mig också att det var ogenomtänkt att binda fast skivan i överliggaren när den skulle skruvas fast...
Hade varit bättre med ett par händer till...
 
Har förberett morgondagen arbete genom att konstruera en såg-gigg för ojämna geringar.

Lite bakgrund.
Snickeriet har två stora justersågar och en gammal drake (Altendorff) som bara sågar 45 graders geringar. Huvudproduktionen är att spegla säkerhetsdörrar. Regeln är att ingen får blockera en stor såg med geranhåll och annat under en hel arbetsdag. När huvudverksamheten behöver sågen så måste den vara tillgänglig.

Så för att ha en lösning som går att ta bort på sekunden, och som gör det möjligt att såga geringar på all spilltid, gjorde jag en gigg för jobbet. Onödigt att göra en som bara går att använda en gång.

Anhållet gjorde jag av 12mm björkplyfa limmad i tre lager för att den skall förbli rak. Egentligen rätt enkel. En axel vid klingan. En vid justerarmen. En platta som förhöjning och att sätta en tving på.
Hemgjord såggigg på bordssåg, konstruerad av björkplywood med aluminiumaxlar för precision, klar för ojämna geringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till tricket som gör jiggen bra. Axlarna är gjorda av 25mm aluminiumrör. Om man har en borr som nästan* exakt passar till rörets diameter. Då kan man få en i princip glappfri sammanfogning. Så kallad sugpassning.
Ett snickeriprojekt med en närbild av en handtillverkad såg-gigg av björkplywood, med fokus på en precisionsborrad aluminiumaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om samma borr och rör används till alla axlar. Då kan man uppnå ett totalt stumt och lättjusterat anhåll.
Det som gör det till en gigg är att när jag hittat exakt rätt vinkel. Då är det inget som hindrar mig från att borra ett 8mm hål genom justerarmen för att enkelt kunna hitta samma vinkel vid ett annat tillfälle.
Löjligt nog så är giggen just nu det enklaste och bästa anhållet som finns på snickeriet ;). Fr se hur fort det sågas sönder och slits ut.
Anpassad såggigg i björkplywood med aluminiumaxlar för att såga sneda geringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jobbet är klart kan den stuvas undan med de andra mallarna. Behöver bara mer väggyta...t
Hemmagjord såggigg för ojämna geringar gjord av björkplywood, utrustad med tving och aluminiumaxlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus

* Med nästan exakt så menas 25,1 hål till 25,0 rör. För att komma dit så är man tvungen att slipa in en borr och prova sig fram tills röret går att få in med svårighet och suger fast i hålet. Sedan rundar man kanterna på hålen och slipar lätt med typ 220papper tills det går som man vill. Om det är damm i hålet skall den inte gå i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
Stiligt som alltid @findus42!
Själv blev det att såga lite MDF, tyckte dammsugaren började ta lite dåligt efter ett tag... jag behöver helt klart en med större behållare!
En hand som håller ett dammsugarrrör fyllt med MDF-spån bredvid en gul dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli en ny arbetsbänk med mycket mer förvaring än nuvarande lösning, perfekt tillfälle att träna på möbelsnickrande med :)
Provar göra en torsionsbox till bänkskiva så blev en hel del upprepade kapningar. Var länge inne på att köpa någonting liknande FS-PA men blev i slutändan PA-TS parallellanslag och ett vinkelanslag. Kontrollmätte några remsor och de är inom någon tiondel, bredden på större bitar påverkas mer av min förmåga att mäta och placera skenan så där varierar det mer.
Verkstadsarbetsplats med MDF-skiva, såg, parallellanslag och dammsugare på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
sirlongfellow och 6 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Stiligt som alltid @findus42!
Själv blev det att såga lite MDF, tyckte dammsugaren började ta lite dåligt efter ett tag... jag behöver helt klart en med större behållare!
[bild]

Ska bli en ny arbetsbänk med mycket mer förvaring än nuvarande lösning, perfekt tillfälle att träna på möbelsnickrande med :)
Provar göra en torsionsbox till bänkskiva så blev en hel del upprepade kapningar. Var länge inne på att köpa någonting liknande FS-PA men blev i slutändan PA-TS parallellanslag och ett vinkelanslag. Kontrollmätte några remsor och de är inom någon tiondel, bredden på större bitar påverkas mer av min förmåga att mäta och placera skenan så där varierar det mer.
[bild]
Vad är det för vinkel du har monterat på skenan? Verkar smidig.
 
@FreQa : Insta rail square från FFX, var riktigt sugen på Taiga tools variant men snålheten slog till (beställde lite annat med). "Vingarna" på taigas modell gör nytta, gjorde en egen till min skena (närmast i bild). Uppskattar det stora hålet i modellen jag köpte, enkelt att få in vänsterhanden för att flytta efter skenan till markeringen.
Festool har satt sitt namn på en modell med, https://www.byggahus.se/forum/threads/festool-nya-verktyg.210671/page-36#post-3562033 + https://www.festool.se/tillbehoer/205229---fs-wa90°

PS: Varför har Festool inte gjort alla skenor 10 cm längre? :thinking:
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@FreQa :
PS: Varför har Festool inte gjort alla skenor 10 cm längre? :thinking:
Därför att då skulle de behöva göra alla skenor längre?

Skenan kommer att vara för lång eller för kort, alltid...
 
@Byurn: Kanske bara är 1400 skenan som är lite väl kort, kollade och det finns en 2700 som borde vara perfekt att kapa långa vägen :) Får kanske köpa en 3 meters och dela på mitten med någon som upplever samma problem!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Byurn: Kanske bara är 1400 skenan som är lite väl kort, kollade och det finns en 2700 som borde vara perfekt att kapa långa vägen :) Får kanske köpa en 3 meters och dela på mitten med någon som upplever samma problem!
Jag köpte precis en 1000 mm skena. Tycker att min som är 1400 är lite lång när jag jobbar på bänk.
 
Byurn Byurn skrev:
Jag köpte precis en 1000 mm skena. Tycker att min som är 1400 är lite lång när jag jobbar på bänk.
samma här :D(y)
 
Delar till hopfällbara arbetsbockar i metall ordnade på ett betonggolv under tillverkning, justerbara i bredd och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en hopfällbar arbetsbock i metall med justerbar höjd och bredd, i en verkstad med fler metalkomponenter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började på ett par hopfällbara arbetsbockar från förlaga på nätet. Dock lite förbättrade. De går att ställa både i bredd och höjd från 600x600 till ca 1100x1100mm eller liknande. Dvs rätt stor justermån.

Metallprofiler på golv som delar till hopfällbara arbetsbockar med förbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komponenter till hopfällbara arbetsbockar på betonggolv, delvis ihopfällda och utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar till hopfällbara arbetsbockar, fyrkantsprofiler med svetsfogar, i olika längder på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om det var viktigt att göra fötterna bockade men att ha hela fyrkantsprofilen i kontakt med backen kändes helt enkelt inte optimalt.

Arbetsbock i metall under konstruktion med par arbetshandskar och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallfot till en arbetsbock med böjd fyrkantsprofil, verktyg och en motor i bakgrunden på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 5 till
  • Laddar…
Sågat fram ett block till knivhandtag från trasiga skateboards. Nu behöver jag bara få tag på ett blad så jag kan göra en kökskniv.

Block till knivhandtag av återvunna, färgglada skateboards, sågat och redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 14 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Sågat fram ett block till knivhandtag från trasiga skateboards. Nu behöver jag bara få tag på ett blad så jag kan göra en klkskniv.

[bild]
ooohhh. Najs.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Ikväll monterade jag spånlådan till bordsfräsen. Inväntar nu giftigt lim för PP som jag beställt för att limma stosen. Gjorde även ställ för lite mer parallelltvingar.
En nymonterad spånlåda för bordsfräs med synligt innehåll genom ett transparent fönster i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad spånlåda på bordsfräs synlig genom ett fönster, väntar på limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen monterad spånlåda på en bordsfräs synlig genom en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spånlåda monterad ovanför bordsfräs, med flexibel slang och parallelltvingar ordnade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.