V vectrex skrev:
Haha.

Nja, men jag hade ingen ritning och tog bara bitar från spillhögen. Dimensionerna blev lite vad de blev. Men jag hade ju en idé i huvudet iaf.
Såg det mest som ett sätt att lära mig använda dominon och samtidigt göra detta åt min dotter.
Smart! Jag har inte ens provat min ännu men känner också att jag borde det innan det är skarpt läge med köket. Vet bara inte på vad.

Microkatten
Grattis till nya Dominos! Jag sover med min i sängen (tillsammans med hyvlarna)! :geek:

Det är ju superlätt att göra dominohål, så man behöver inte så mycket övning. Förutom jag då, senast hålet blev 1 mm fel-positionerat. Det duger inte. Fördelen är att det är så enkelt att lappa hålet med en avsågad domino och göra ett nytt...
Träbit med domino-fogar på en arbetsbänk med verktyg, som visar precist träarbetet med fästanordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
___EM och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är lätt att göra hålen. Men några lärdomar och funderingar jag har efter en helgs användande.

1. De färdiga dominobitarna är förvånansvärt räfflade och ej exakt rundade. Funderar på om det inte skulle fungera bättre med hemgjorda dominos, Mer "plopp-fit" istället för "klämma-mot-några-räfflor-fit".

2.När man gör hålen i ändträ så gäller det att verkligen hålla fast dominom ordentligt och att tvinga fast ämnet rejält, särskilt om det är mindre bitar. Små vibrationer gör det lätt att maskinen förflyttas lite lite grann och då blir inte hålet helt exakt.

3. För tunna ämnen under 12mm så behövs mellanlägg för att komma i rätt nivå. Är det smala ämnen som du fräser i så får man bättre stöd med mellanlägg även under själva dominon då det snabbt blir instabilt att bara vila med främre delen av dominon på ämnet, jag tror allt under 16mm kräver mellanlägg här. En dominojigg som @Ola C byggt är nog nyckeln till framgång här.

Måste ge in för grupptrycket jag också och köpte Domino

Domino_cookie_pack_%2860th_anniversary%29.jpg

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 19 till
  • Laddar…
@vectrex
Dominobrickorna är komprimerade och räflade av samma skäl som c-tappar. De skall vara lätta att få i även när det är lim i hålen. Väl där så antas de svälla av limmet och fylla ut utrymmet. Om du gör egna tappar. Gör dem med någon tiondel övermått. Sedan direkt före montage, lägger du dem på en hård yta och knackar lätt med en någorlunda slät stålhammare på båda sidor. Kanske ett bra tillfälle att motivera sig till att skaffa en plåtslagarhammare.
Plåtslagarhammare med trähandtag och blått metallhuvud mot vit bakgrund.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. Centrumtappar komprimerar man genom att slå dem igenom ett hål i lämpligt material som inte slits ut med en gång. 8mm tappar slår man igenom ett 7,5 hål om man inte har tillgång till en 7,7 borr att göra hålet med. Iden är att det skall gå fortare att få ihop sina alster och att man inte skall behöva banka. Speciellt om det är en komplicerad limning är man glad att det går fort och att man använder tiden till at dra knektar ch tvingar istället för att kämpa med att få ihop grejerna. DS

PPS. Brukar titta på Ishitani Furniture när det kommer en ny film. 7,28 minuter in i klippet finns ett exempel på att komprimera med hammare.
Tittar mycket för att det är trevlig nivå på svårighetsgraden samt att jag inte skulle använda samma metoder. Intressant att få nya sätt att prova. Vilsamt att det inte är snabbspolningar. jag blir väldigt störd av sådant. Vill ju hinna se hur den som gör jobbet rör sig och håller verktygen. Flimrar allt förbi så missar man all väsentlig information. DS

Redigerat:
  • Gilla
Stiftet och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@vectrex
Dominobrickorna är komprimerade och räflade av samma skäl som c-tappar. De skall vara lätta att få i även när det är lim i hålen. Väl där så antas de svälla av limmet och fylla ut utrymmet. Om du gör egna tappar. Gör dem med någon tiondel övermått. Sedan direkt före montage, lägger du dem på en hård yta och knackar lätt med en någorlunda slät stålhammare på båda sidor. Kanske ett bra tillfälle att motivera sig till att skaffa en plåtslagarhammare.
[bild]
Mvh Findus

PS. Centrumtappar komprimerar man genom att slå dem igenom ett hål i lämpligt material som inte slits ut med en gång. 8mm tappar slår man igenom ett 7,5 hål om man inte har tillgång till en 7,7 borr att göra hålet med. Iden är att det skall gå fortare att få ihop sina alster och att man inte skall behöva banka. Speciellt om det är en komplicerad limning är man glad att det går fort och att man använder tiden till at dra knektar ch tvingar istället för att kämpa med att få ihop grejerna. DS
Ja, jag misstänkte att det handlade om ett sätt att få till tight passform och ändå gardera sig mot eventuella produktionsvariationer i dominon och mot att dominobrickorna antar lite olika storlek beroende på luftfuktighet där de förvaras. Det känns dock som att fogstyrkan skulle bli ännu bättre med släta egentillverkade dominos med tight passform. Lite jobbigare att limma ihop blir det ju.

Men jag kanske överanalyserar?

Komprimera. Det finns ingen nackdel. Bara fördelar. Lättare att få i och kan göras med tightare passform. Om det är så tätt att tappen bara skjuter limmet framför sig är det mindre lim på ytorna som skall hålla ihop möbeln. Finns det inte plats för limmet i botten av tapphålet så kan man till och med spräcka virket av trycket.
Mvh Findus

DennisCA DennisCA skrev:
Måste ge in för grupptrycket jag också och köpte Domino

[bild]
Tyvärr, tror du blivit lurad. Det ser mer ut som Kex?

• Gilla
Xaurak och 5 till
  • Laddar…
@nanowire Precis som det står på förpackningen är detta orginalet. Dom var dessutom först ut med räfflade sidor.

• Gilla
  • Haha
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
@nanowire Precis som det står på förpackningen är detta orginalet. Dom var dessutom först ut med räfflade sidor.
Jag är skeptisk, ser mer ut som kex :thinking:
Svart Lamello träförbindare med präglad text som liknar ett kex.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fiskar är annan yrkesslang för fogplattor som det egentligen heter. Går du in på t ex Theofils och ber om en låda fisk eller en låda kex så får du samma sak. Lamellon kallas i relation för fiskmaskin eller kexmaskin beroende på vilken yrkesslang just du har lärt.
På Bauhaus eller Byggma kommer de se ut som fågelholkar vad du än kallar maskinen eller förbrukningsvaran.
Personligen så lutar jag åt fisk och kommer därför identifiera mig som en relik så fort jag öppnar käften.
Mvh Findus

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
ajfn, jag trodde "fiskar" var den sortens ...öh... som snuttekudden lagt i för att hålla ihop skivan i bilden nedan.
?
Rund träskiva med inlagda trädetaljer som liknar fiskar som sammanfogningsteknik.
Skapa konto

H hyggabus skrev:
ajfn, jag trodde "fiskar" var den sortens ...öh... som snuttekudden lagt i för att hålla ihop skivan i bilden nedan.
?
[bild]
Det där kallas väl fjärilar?

Jag har arbetat med att få ordning.
Så igår la jag äntligen hyvelbänken jag kom över tidigt i höstas på sidan och anpassade benen till jämnt underlag istället för ett sluttande. Efter det så blev det en övergång med bandslipen för att få bort färg, lim och grånad. Bra kompromiss mellan charm och släthet. Även om jag måste limma ihop lite saker som har släppt.
Och eftersom det uppenbarade sig en obelamrad yta så lyfte jag genast upp saker från golvet! Och sopade och dammsög det när jag upptäckte att det var en lucka i golvet!?! (det betyder att det varit en hög med grejer där sedan vi flyttade in för två år sedan...) Det visade sig vara ett gjutet hål (djupare än resten av grunden) som huserade röret som kabeln från huvudsäkring till huset går i. Jag trodde tidigare att det röret var en dränering i krypgrunden... Jaja. Det bodde även en fläskigt stor spindel där nere. Luckan fick några nya skruvar som inte var rostiga klumpar vilket känns väldigt bra.
Och eftersom jag även hittade ett gammalt räls-städ när jag städade så gick jag över det med filar och sandpapper för att släta ut och rikta det innan jag satte ihop ett enkelt fäste för hyvelbänken...

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag behöver nog jobba lite på mina snickarfärdigheter...

Ett quick-and-dirty jiggbygge. Funkade sådär, precisionen var inte den bästa, slår på ca 0,5-1 mm.

Hemmagjort träjigg med klämma och två trästavar stående i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Funderar också på om jag ens har rätt taktik. Det är två rundstavar som ska kunna monteras ihop och stå upp. Tänk flaggstång, fast inomhus.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.