3 395 741 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vänta några dagar isåfall, det kommer en liten tweak inom kortV vectrex skrev:
...edit tweaken är redan visad i dominojiggtråden, ska bara bygga ihop det lite snyggare. https://www.byggahus.se/forum/threads/dominojigg-i-nya-klaeder.289369/page-3#post-3515926
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Fått klar den lilla bordsskivan nu. Oljade och sandpapprade det sista igår. Jag lyckades klanta till det med mallen när jag skulle fräsa kanterna, fick laga det med ännu en bit ek. Vi kan väl säga att det ger lite extra karaktär till resultatet.
Almen blev mörkare än vad jag trodde, ändå hade jag provoljat. Den kanske ljusnar när det har härdat ordentligt.
Almen blev mörkare än vad jag trodde, ändå hade jag provoljat. Den kanske ljusnar när det har härdat ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde ett första försök på en ”inverted planer sled” gör att kunna plana saker utan rikthyvel men utan att skita ner hela rummet, verkar funka rätt bra. Man får passa sig så man inte går på aluprofilerna bara men det går väl att fixa i ett senare skede med bredare distanser eller nån sorts styrning.
Ensam men inte starkt...
Behövde flytta ett par stommar till en lekstuga ca 50 m bort innan de blev alltför tunga så hur man?
Man letar bland sitt skrot och skruvar ihop en vagn och vips blir man värsta hulken!
Lärdom: släng aldrig saker/skräp...
Behövde flytta ett par stommar till en lekstuga ca 50 m bort innan de blev alltför tunga så hur man?
Logga in
Skapa konto
Man letar bland sitt skrot och skruvar ihop en vagn och vips blir man värsta hulken!
Logga in
Skapa konto
Lärdom: släng aldrig saker/skräp...
Dominon är en fantastisk maskin. Varför köpte jag inte denna tidigare?
1,5h igår och 2h idag. Från grovsågade ekplank. 32 dominofogar senare och soffbord till dottern är mer än halvfärdigt. Inget superfancy men blir bättre än Ikea!
1,5h igår och 2h idag. Från grovsågade ekplank. 32 dominofogar senare och soffbord till dottern är mer än halvfärdigt. Inget superfancy men blir bättre än Ikea!
Logga in
Skapa konto
Det enda "maskinella" jag gjort idag är att jag drog igång kompressorn och kollade luften i hjulen på bilarna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Bygger ny spånuppsamling till fräslyften. Grå Valchromat. Efter första stryket svart ser den ut så här. Kvar att göra är infästning av stos och lucka i plexi.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lustigt, precis det där hade jag tänkt göra som nästa ”shop-project”. Har du lucka på din? Jag tänkte ha lucka så att man kan komma åt den smidigt.Björn Melander skrev:
Snyggt med valchromat. Jag tänkte nog bygga i 6mm björkplywood.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Luckan är för att komma åt varvtalsregleringen men även för att ha lite koll där inne
nästan så man undrar ibland hur man klarat sig så länge utanV vectrex skrev:
Kul projekt! Som @nanowire föreslår så borde det bli en egen tråd. Antar att det är en 50x2000 mm slip?norrbottenssnickaren skrev:[bild]
pillrat lite med en prototyp på en ny bandslip... Det var svårt att få rent i pusselbitarna (denna har funkat som testbänk för olika placeringar av armar osv) så tyvärr är svetsarna därefter. Well well... tiggen gillar inte schmutz. Anpassad för de flesta flänsmonterade motorerna genom en adapterplatta.
[bild]
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Limmat ihop det lilla soffbordet jag oddsat ihop. Även sågat till en spillbit av laminerad björkplywood som får blir bordstoppen.
Återstår lite finlir med bordsskivan och ytbehandling.
Återstår lite finlir med bordsskivan och ytbehandling.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto