Ola C Ola C skrev:
Torrpassat, ser bra ut.

[bild]
Vad ska det bli för något! Hylla som smalnar av uppåt?

Ola C Ola C skrev:
Lite trådlyft. Igår körde jag en drös skarpa dominohål i små och ännu mindre ämnen. Hålen är i 80 graders vinkel (mdf biten som agerar anhåll är sågad i den vinkeln) och dominojiggen skötte uppdraget alldeles utmärkt. Höjdmässigt hade jag distans under dominon för att centrera hyfsat.

Den här mackapären e fan bra:cool:

[bild]

[bild]
Nu frågar jag kanske en korkad sak men...
Du har ett väldigt långt anhåll mot ämnet men bara ett hälften så lång referens mot jiggen. Blir det inte noggrannhetsmässigt fokus på fel ställe?

Lime113 Lime113 skrev:
Nu frågar jag kanske en korkad sak men...
Du har ett väldigt långt anhåll mot ämnet men bara ett hälften så lång referens mot jiggen. Blir det inte noggrannhetsmässigt fokus på fel ställe?
Mallbiten gjorde jag för att ha när jag kapade bitarna i vinkel, den fick duga här också även om det hade varit bättre med lite längre anläggningsyta även mot referensanhållet.

@vectrex det ska bli en "ladder desk", vet inte svenska namnet på dylik skapelse.

Aha då förstår jag att dess långa form är perfekt mot nästintill parallella ämnen och anhåll. Tack :)

Snyggt som vanligt!

Hur sitter dominon fast? Kanske är det jag som läser slarvigt men jag fick inte riktigt någon känsla för det...

B badtastex skrev:
Snyggt som vanligt!

Hur sitter dominon fast? Kanske är det jag som läser slarvigt men jag fick inte riktigt någon känsla för det...
Skruvad underifrån, om du scrollar till början av tråden så är där lite bilder på det + mer info om hur jiggen är tänkt att användas.

Va många andra saker som låg före i "det här ska jag nog göra en film om" - kön men nu är iaf dominojiggen filmad o klar så ni kan se den in action.:)

• Gilla
JFrisk och 14 till
  • Laddar…
Mycket smart jigg för små arbetsstycken!(y)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Va många andra saker som låg före i "det här ska jag nog göra en film om" - kön men nu är iaf dominojiggen filmad o klar så ni kan se den in action.:)

[media]
Men herregud, Ola!!!
Kan du inte vara snäll och sluta att bygga jiggar som är snyggare än de alster vissa av oss (jag) åstadkommer och kallar möbler!? :D
Nu slutar jag med snickrande och börjar med fridans istället! Jösses!!!

Skämt åsido — grymt smart, grymt snyggt och samtidigt grymt enkelt i all sin genialitet!
Fantastiskt generöst av dig att bjuda på den här jiggen, stort tack!

//Ronnie

PS Nu fick jag plötsligt slut på utropstecken... DS

Tack Ola!
Det blir ett bygge av en sådan, förhoppningsvis under julledigheten.

P Pysslarn skrev:
Nu slutar jag med snickrande och börjar med fridans istället!
Tack Ronnie! Jag är förresten grym på fridans, häll i mig en 75a Explorer ska du se det händer grejer:).

mattiasp mattiasp skrev:
Tack Ola!
Det blir ett bygge av en sådan, förhoppningsvis under julledigheten.
Spännande, känner jag dig rätt kommer den att produktutvecklas lite, vet inte än på vilket sätt men du kommer hitta något.

Den här jiggen är nog den som mår allra bäst av de magnetmoddade skentvingarna, för er som missat den lilla detaljen.

• Gilla
  • Haha
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Smarta lösningar med jigg och magneterna(y)

Blir högst troligen en kopiering av något av dina jiggbyggen under jullovet för mig också! Kommer inte ge mig innan jag uppnått din finish. Tror det första som byggs blir kapsläden dock. Kanske ska skaffa en domino innan det byggs dominojigg!

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Mallbiten gjorde jag för att ha när jag kapade bitarna i vinkel, den fick duga här också även om det hade varit bättre med lite längre anläggningsyta även mot referensanhållet.

@vectrex det ska bli en "ladder desk", vet inte svenska namnet på dylik skapelse.
Efter jag såg din nya dominojig-video på youtiube så låg detta inlägg och tuggade i bakhuvudet. Sen släppte det och jag tror jag så här ett år senare förstod hur du menade (på alla nivåer ;)). Tack Ola :)

Anhållsminnespinne!

Har ju varit en del handpåläggning när man flippar anhållet o har funderat lite på en integrerad lösning.

Koncept#1, ihåligt anhåll med utrymme för en 8mm pinne. Så, innan man flippar anhållet knuffar man ut pinnen tills den träffar dominons referensstift, låser pinnen och flippar sen anhållet. Då refererar man mot anhållsminnespinnen och låser sen anhållet och när man e färdig med det lossar man skruven o skjuter in pinnen.

Ser ut att funka rätt bra men vill ha en härdad stång och en lettrad mässingsskruv. Nuvarande gräver in sig lite i bonnastålspinnen.

Lustiga kommentarer om att urtaget för skruven ser ut som Liberalernas logga eller nåt ännu roligare är hjärtligt välkomna.

Träsågningstillbehör, ihåligt anhåll med integrerad pinne och låsskruv på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en träbit med integrerad anhållsminnespinne och ihåligt utrymme för en mässingsskruv.
Skapa konto

Metallpinne och skruv integrerade i träanhåll för precision i byggprojekt.
Skapa konto

Träsvarvarverktyg och anhåll på arbetsbänk med integrerat utrymme för en minnespinne.
Skapa konto

Anhåll med ihåligt utrymme och minnespinne vid en bordssåg, mässingsskruv och stålpinne synliga.
Skapa konto

• Gilla
urker och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.