22 368 läst · 123 svar
22k läst
123 svar
dominojigg i nya kläder
Nu frågar jag kanske en korkad sak men...Ola C skrev:Lite trådlyft. Igår körde jag en drös skarpa dominohål i små och ännu mindre ämnen. Hålen är i 80 graders vinkel (mdf biten som agerar anhåll är sågad i den vinkeln) och dominojiggen skötte uppdraget alldeles utmärkt. Höjdmässigt hade jag distans under dominon för att centrera hyfsat.
Den här mackapären e fan bra
[bild]
[bild]
Du har ett väldigt långt anhåll mot ämnet men bara ett hälften så lång referens mot jiggen. Blir det inte noggrannhetsmässigt fokus på fel ställe?
Mallbiten gjorde jag för att ha när jag kapade bitarna i vinkel, den fick duga här också även om det hade varit bättre med lite längre anläggningsyta även mot referensanhållet.Lime113 skrev:
@vectrex det ska bli en "ladder desk", vet inte svenska namnet på dylik skapelse.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Mycket smart jigg för små arbetsstycken!
Men herregud, Ola!!!Ola C skrev:
Kan du inte vara snäll och sluta att bygga jiggar som är snyggare än de alster vissa av oss (jag) åstadkommer och kallar möbler!?
Nu slutar jag med snickrande och börjar med fridans istället! Jösses!!!
Skämt åsido — grymt smart, grymt snyggt och samtidigt grymt enkelt i all sin genialitet!
Fantastiskt generöst av dig att bjuda på den här jiggen, stort tack!
//Ronnie
PS Nu fick jag plötsligt slut på utropstecken... DS
Tack Ronnie! Jag är förresten grym på fridans, häll i mig en 75a Explorer ska du se det händer grejer.P Pysslarn skrev:
Spännande, känner jag dig rätt kommer den att produktutvecklas lite, vet inte än på vilket sätt men du kommer hitta något.mattiasp skrev:
Den här jiggen är nog den som mår allra bäst av de magnetmoddade skentvingarna, för er som missat den lilla detaljen.
Blir högst troligen en kopiering av något av dina jiggbyggen under jullovet för mig också! Kommer inte ge mig innan jag uppnått din finish. Tror det första som byggs blir kapsläden dock. Kanske ska skaffa en domino innan det byggs dominojigg!
Efter jag såg din nya dominojig-video på youtiube så låg detta inlägg och tuggade i bakhuvudet. Sen släppte det och jag tror jag så här ett år senare förstod hur du menade (på alla nivåer ). Tack OlaOla C skrev:
Anhållsminnespinne!
Har ju varit en del handpåläggning när man flippar anhållet o har funderat lite på en integrerad lösning.
Koncept#1, ihåligt anhåll med utrymme för en 8mm pinne. Så, innan man flippar anhållet knuffar man ut pinnen tills den träffar dominons referensstift, låser pinnen och flippar sen anhållet. Då refererar man mot anhållsminnespinnen och låser sen anhållet och när man e färdig med det lossar man skruven o skjuter in pinnen.
Ser ut att funka rätt bra men vill ha en härdad stång och en lettrad mässingsskruv. Nuvarande gräver in sig lite i bonnastålspinnen.
Lustiga kommentarer om att urtaget för skruven ser ut som Liberalernas logga eller nåt ännu roligare är hjärtligt välkomna.
Har ju varit en del handpåläggning när man flippar anhållet o har funderat lite på en integrerad lösning.
Koncept#1, ihåligt anhåll med utrymme för en 8mm pinne. Så, innan man flippar anhållet knuffar man ut pinnen tills den träffar dominons referensstift, låser pinnen och flippar sen anhållet. Då refererar man mot anhållsminnespinnen och låser sen anhållet och när man e färdig med det lossar man skruven o skjuter in pinnen.
Ser ut att funka rätt bra men vill ha en härdad stång och en lettrad mässingsskruv. Nuvarande gräver in sig lite i bonnastålspinnen.
Lustiga kommentarer om att urtaget för skruven ser ut som Liberalernas logga eller nåt ännu roligare är hjärtligt välkomna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto