Kane skrev:
Hittat på Hornbach! M6 och M8 på bilden.

[bild]
De funkar också, men den varianten, dvs där man drar med en spårskruvmejsel istället för en insexnyckel är inte riktigt lika kul. Jag rekomenderar dock att man köpa (dock dyrt, har för mig 400+moms på theofils) eller tillverkar ett verktyg för att skruva fast dem. I princip en skruv med kontramutter på, ska ta en bild vid tillfälle. Man behöver såklart en per gängstorlek.

Angående monteringsgrunka för rampamuffar, så har jag för mig att jag postat denna bild i någon annan tråd:

Träkloss med inmonterad bult och vingmutter använd som monteringshjälpmedel på arbetsbänk
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar bra i sin enkelhet... dock har jag vanlig bultskalle på mina istf vingmutter. Då kan man själv välja om man vill skruva för hand eller köra lite lugnt o fint med skruvdragaren.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tjusig! Jag brukar köra direkt i pelarborrmaskinen, funkar också bra.

Snyggt bygga_bo!

Fast jag föredrar starkt dom med försänkt insexskalle. Lättare att dra i, ser snyggare ut (iaf tycker jag det :) ), skallen ger feedback på att de är dragna "i botten" och sist men absolut inte minst; insexhålet ger en guidning till skruven som ska i, så hittar man bara hyfsat rätt så hamnar skruven i gängorna. Stor fördel om det är korsvred o annat som ofta skruvas i blint, iaf på jiggar.

Daniel_N skrev:
Tjusig! Jag brukar köra direkt i pelarborrmaskinen, funkar också bra.
Absolut, det funkar bra det med. Men skall man sätta muffen i en större skapelse, eller i fast inredning, funkar det inte alltid (satte tex sådana i några garderober för ett tag sedan). Ibland är det också skönt om man slipper släpa bort det hela till pelarborren.

Ola C skrev:
Snyggt bygga_bo!

Fast jag föredrar starkt dom med försänkt insexskalle. Lättare att dra i, ser snyggare ut (iaf tycker jag det :) ), skallen ger feedback på att de är dragna "i botten" och sist men absolut inte minst; insexhålet ger en guidning till skruven som ska i, så hittar man bara hyfsat rätt så hamnar skruven i gängorna. Stor fördel om det är korsvred o annat som ofta skruvas i blint, iaf på jiggar.
Håller med dig Ola, de försänkta är bra på många sätt. Jag saknar också dem, eller kommer i varje fall göra det när mina nuvarande tar slut…

Jiggen på bilden är ”lånad” som det heter på Blocket. Tyckte inte att det var mödan värt att ta fram kameran eftersom mina i princip ser likadana ut. Lång skruv med bultskalle är som sagt en skillnad, men kom också på att jag brukar lägga en bricka mellan lås/kontramuttrarna och muffen. Det minskar risken att muffen följer med upp när man lossar på skruven.

I got the point. Har hittat hexinsatser på ebay nu så vi får ta hem ett gäng.

Har vid något tillfälle beställt en shitload med rampamuffar från Tyskland. Då var det högkvalitet med insex osv. Priset motiverade frakten.

norrbottenssnickaren skrev:
Ola för faen.... va grym du är!
Blir mycket roligt om det läses med "Johan Falk röst" :D

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Haha, snacka om trådurspårning, var fick du det ifrån:D

...on topic så är Johan Falk imitationer ett att mina bästa partytrix...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C skrev:
Haha, snacka om trådurspårning, var fick du det ifrån:D

...on topic så är Johan Falk imitationer ett att mina bästa partytrix...
Yngsta förmågan här hemma har en förmåga att memorera musik från radion och gick runt och gnolade på Johan Falk låten när den spelades som mest.. och där är det ju nå "äh vafan, Ola.... cola zero, tacos..." därav min koppling. :)

HahA, nu var man ju tvungen att surfa upp det här. Lyssnat på en sjukt bra låt, kollat en Malou och en NRJ intervju. Du e skyldig mig 11 min av mitt liv.

Åter till ämnet :)

Lite trådlyft. Igår körde jag en drös skarpa dominohål i små och ännu mindre ämnen. Hålen är i 80 graders vinkel (mdf biten som agerar anhåll är sågad i den vinkeln) och dominojiggen skötte uppdraget alldeles utmärkt. Höjdmässigt hade jag distans under dominon för att centrera hyfsat.

Den här mackapären e fan bra:cool:

Verkstad med dominojigg monterad över träbitar och mdf-anhåll vid snickeriprojekt.
Skapa konto

Trähögar med skarpa dominohål i olika storlekar på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Torrpassat, ser bra ut.

Träreglage torrpassade på en arbetsbänk i ett verkstadsrum, indikerar förberedelse för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.