Ola C Ola C skrev:
Sådär ja, rykande färsk film om Fence Flippern©:)

[media]
Riktigt kul att du i videon tog dig tid att gå in på hur du har byggt den. Tack!
 
Super! Det verkar så smart att jag vill bygga en Dominojigg; kruxet är att jag har ingen Domino...

//Ronnie
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Super! Det verkar så smart att jag vill bygga en Dominojigg; kruxet är att jag har ingen Domino...

//Ronnie
Inget problem, du behöver ingen Domino för att bygga jiggen :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Sådär ja, rykande färsk film om Fence Flippern©:)

[media]
Riktigt snyggt. Enda jag funderar på är att din domino och min domino har olika utföranden på stoppen. På min (som är helt nyinköpt) så är de där stoppen någon sorts halvmåneformad fjädrande plastbit. Förhoppningsvis fungerar din lösning lika bra på dessa, men jag är inte helt säker (måste kika på dem lite mer noga).
 
V vectrex skrev:
Riktigt snyggt. Enda jag funderar på är att din domino och min domino har olika utföranden på stoppen. På min (som är helt nyinköpt) så är de där stoppen någon sorts halvmåneformad fjädrande plastbit. Förhoppningsvis fungerar din lösning lika bra på dessa, men jag är inte helt säker (måste kika på dem lite mer noga).
Ja det funderade jag också på och nämnde det i slutet på filmen. Så länge plastbitarna är stabila i sidled och sticker ut tillräckligt långt för att träffas av anhållspinnen så borde det funka bra.

För övrigt är väl de flesta överens om att de runda metallstiften var en bättre lösning men jag tror Festool hamna i patentrubbel mot Mafell (?)
 
Säljer du någon ritning till jiggen? Känns som att den skulle vara smidig i många fall, brukar alltid hamna i läget att jag riggar upp något bär jag skall göra många bitar.

När det gäller flippningen så funderar jag på om det inte skulle gå att spänna fast den sista biten man skär domino i och flytta anhållet till andra sidan? Det är förstås lite besvärligt att komma åt att spänna fast det men i princip borde väl det bli samma sak?
 
B badtastex skrev:
Säljer du någon ritning till jiggen? Känns som att den skulle vara smidig i många fall, brukar alltid hamna i läget att jag riggar upp något bär jag skall göra många bitar.

När det gäller flippningen så funderar jag på om det inte skulle gå att spänna fast den sista biten man skär domino i och flytta anhållet till andra sidan? Det är förstås lite besvärligt att komma åt att spänna fast det men i princip borde väl det bli samma sak?
Då får man nog trycka uppifrån för på sidorna av ämnet kan man inte ha en tving.
 
B badtastex skrev:
Säljer du någon ritning till jiggen? Känns som att den skulle vara smidig i många fall, brukar alltid hamna i läget att jag riggar upp något bär jag skall göra många bitar.

När det gäller flippningen så funderar jag på om det inte skulle gå att spänna fast den sista biten man skär domino i och flytta anhållet till andra sidan? Det är förstås lite besvärligt att komma åt att spänna fast det men i princip borde väl det bli samma sak?
Om jag förstår dig rätt så...nä. Att lösa fastspänningen skulle väl gå att göra rätt enkelt med tvingurtag i anhållet. Men principen att använda ämnet för att spegla anhållet funkar bara om fogen är exakt i centrum i sidled.

Inga ritningar tillgängliga, jag tror faktiskt du fixar att bygga det utan ritning:)
 
Jag kan tycka (från fjällstugan efter lite gott dricka) att det inte borde spela någon roll om man har placerat dominon off-center eller inte. Anhållet (efter flipp) borde ju hamna relaterat till sidan på ämnet så att man får dominon på rätt ställe...

Antar att du har rätt i att man kan bygga utan ritning men du kanske skulle kunna sälja några ritningar om du nu lanserat iden på FOG. Inte fel med sidoinkomster! ;)
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
@mattiasp
Har du nya eller gamla dominon?
Jag har den gamla med pinnar.
 
B badtastex skrev:
Jag kan tycka (från fjällstugan efter lite gott dricka) att det inte borde spela någon roll om man har placerat dominon off-center eller inte. Anhållet (efter flipp) borde ju hamna relaterat till sidan på ämnet så att man får dominon på rätt ställe...

Antar att du har rätt i att man kan bygga utan ritning men du kanske skulle kunna sälja några ritningar om du nu lanserat iden på FOG. Inte fel med sidoinkomster! ;)
Nej, det blir inte rätt. Om du tänker dig att du vill foga ihop två bitar av olika bredd så inser du att man inte kan ändra referensyta sådär.

När det kommer till att sälja och köpa ritningar, så har jag aldrig fattat vem det är som köper ritningar. Konstruerandet och klurandet det är ju det som är roligt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, det blir inte rätt. Om du tänker dig att du vill foga ihop två bitar av olika bredd så inser du att man inte kan ändra referensyta sådär.

När det kommer till att sälja och köpa ritningar, så har jag aldrig fattat vem det är som köper ritningar. Konstruerandet och klurandet det är ju det som är roligt.
Du har aldrig misslyckats med en Ikea montering? Då hade du haft förståelse för oss som vill ha ritningar.
 
mattiasp mattiasp skrev:
När det kommer till att sälja och köpa ritningar, så har jag aldrig fattat vem det är som köper ritningar. Konstruerandet och klurandet det är ju det som är roligt.
Det kan vara ett sätt att stödja upphovspersonen :) Så tänkte jag iaf när jag köpte ritningarna till Phil Vandelays cargobike
 
nanowire nanowire skrev:
Det kan vara ett sätt att stödja upphovspersonen :) Så tänkte jag iaf när jag köpte ritningarna till Phil Vandelays cargobike
Ja, det är ju ett gott argument. Jag får väl bjuda @Ola C på något nästa gång vi ses.
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.