22 323 läst · 123 svar
22k läst
123 svar
dominojigg i nya kläder
Det är inte första gången det efterfrågas ritningar, det är amerikanarnas standardfråga..."do you have plans for this". Av olika anledningar har jag valt att inte ha det. Jag caddar på jobb och tycker det räcker så med datortid, jiggbyggena sker på annat vis, skissblock o penna o oftast prylarna framför mig nere i verkstan eller med ett glas vin i soffan. Mer Legobygge, klurande o fritt tänkande o mindre dator.
Nu skulle jag ju i efterhand, när en jigg är färdig, kunna slänga ihop en 3d och 2d ritning o en liten beskrivning på inte alltför många minuter. Men det lockar inte, prylen är ju färdigbyggd, finner inget nöje i att göra ritning på något som redan är byggt o klart.
Andra anledningen är att nästan alla jiggar måste anpassas efter den som ska ha den och dennes maskinpark och vilken typ av saker jiggen ska användas för. Jag försöker bjuda på tillräckligt med info i mina filmer för att en medelgod snickare ska kunna bygga dom. Jiggarna är tillräckligt enkla i sin form för att inte behöva någon detaljerad ritning. Kanske med undantag för boxjointjiggen o blivande frässvarven.
Tredje anledningen är att jag snickrar möbler större delen av tiden, vill inte att jigs o plans ska ta överhand.
Kanske ändrar mig med tiden men det är så jag känner just nu.
Nu skulle jag ju i efterhand, när en jigg är färdig, kunna slänga ihop en 3d och 2d ritning o en liten beskrivning på inte alltför många minuter. Men det lockar inte, prylen är ju färdigbyggd, finner inget nöje i att göra ritning på något som redan är byggt o klart.
Andra anledningen är att nästan alla jiggar måste anpassas efter den som ska ha den och dennes maskinpark och vilken typ av saker jiggen ska användas för. Jag försöker bjuda på tillräckligt med info i mina filmer för att en medelgod snickare ska kunna bygga dom. Jiggarna är tillräckligt enkla i sin form för att inte behöva någon detaljerad ritning. Kanske med undantag för boxjointjiggen o blivande frässvarven.
Tredje anledningen är att jag snickrar möbler större delen av tiden, vill inte att jigs o plans ska ta överhand.
Kanske ändrar mig med tiden men det är så jag känner just nu.
Redigerat:
Jag håller helt med dig Ola. Tycker t.o.m. det kan bli svårare och ta längre tid att bygga efter ritningar. Dina videos är klockrena för att härma dig. Sen blir det ju inte en exakt kopia, men det finns det ju heller ingen poäng med.
Påminner mig om de upprepade förfrågningarna om måtten på min utsugsstos till bandsågen.
Påminner mig om de upprepade förfrågningarna om måtten på min utsugsstos till bandsågen.
@Ola C
Kanske risk för offtopic.
Tänkte beställa på mig lite björkplywood för att kopiera en del av dina jiggar. I första hand:
Dominojiggen
Kapsläden
Shooting boardsen (en åtminstone)
Så småningom svarvfräsen (men där har jag en del egna ideer).
Slab-flattening jig, men den kommer ju dock inte från dig.
Eventuellt också fräsjiggen, men den är jag inte lika såld på.
Vilka tjocklekar ska man satsa på att köpa hem? Jag hade tänkt mig interiörlimmad BB/BB i 18mm och 12mm tjocklekar. Behöver man 15 också? Enklare att förvara och utnyttja spill om man kan hålla sig till några få tjocklekar. 6mm har jag redan ett par skivor hemma.
Tänkte beställa på mig lite björkplywood för att kopiera en del av dina jiggar. I första hand:
Dominojiggen
Kapsläden
Vilka tjocklekar ska man satsa på att köpa hem? Jag hade tänkt mig interiörlimmad BB/BB i 18mm och 12mm tjocklekar. Behöver man 15 också? Enklare att förvara och utnyttja spill om man kan hålla sig till några få tjocklekar. 6mm har jag redan ett par skivor hemma.
Jag bygger i princip ingenting i 12mm, 15mm nästan till allt. 18mm några saker som måste vara extra stabila, typ sidorna till frässvarven. Tycker 12mm har större tendens att slå sig och dessutom är det på gränsen för att kunna fräsa in tvingar. Hade 12 på gamla kapsläden men nya är 15.V vectrex skrev:@Ola C
Dominojiggen
Kapsläden
Okej. Då blir det 15 och 18 istället! Tack för input!Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg