22 321 läst · 123 svar
22k läst
123 svar
dominojigg i nya kläder
Nu när woodpecker kastat tärningen så kan jag väl avslöja en sak som jag suttit o hållt hemlig ett tag....Kan ju säga som så att jag har betydligt högre tankar om Veritas än Woodpecker efter (och före...) det här. Saxat från festool owners group precis så ingen hemlighet längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä det e väl ganska smickrande, även om woodpecker gärna kunde berättat var de snott idén ifrån.nanowire skrev:
....man har ju länge anat att alla stora verktygstillverkare med lite självaktning har en under cover användare på byggahus verktygsforum för att snappa upp nya idéer. Att @Frustrator är från Bridge city toolworks kan man ju räkna ut med lilltån, liksom att @Daniel_N är Meecs utsände, men resten går jag bet på.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Ja alltså, vi som inte är kända YouTubers och kan håva in miljoner på royalties, AdSense reklam och samarbeten måste ju tjäna pengar på nåt sätt.. Lönen för att bevaka blocket är rätt knaperOla C skrev:Nä det e väl ganska smickrande, även om woodpecker gärna kunde berättat var de snott idén ifrån.
....man har ju länge anat att alla stora verktygstillverkare med lite självaktning har en under cover användare på byggahus verktygsforum för att snappa upp nya idéer. Att @Frustrator är från Bridge city toolworks kan man ju räkna ut med lilltån, liksom att @Daniel_N är Meecs utsände, men resten går jag bet på.
Tror woodpecker trodde detta skulle gå under radarn men de har fått mycket skit om man läser kommentarerna på youtube. Jag har ju ganska få prenumeranter på youtube o de tänkte väl att knappt någon sett min jigg. Tror inte de gjort likadant om det var någon av dom "stora youtubarnas" uppfinning. Jaja, jag har iaf fått 50 nya prenumeranter sen igår kvällLime113 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Eftersom 70% av oss här är representanter för andra företag har alla skaffat varsitt nick och dissat på tubenOla C skrev:Tror woodpecker trodde detta skulle gå under radarn men de har fått mycket skit om man läser kommentarerna på youtube. Jag har ju ganska få prenumeranter på youtube o de tänkte väl att knappt någon sett min jigg. Tror inte de gjort likadant om det var någon av dom "stora youtubarnas" uppfinning. Jaja, jag har iaf fått 50 nya prenumeranter sen igår kväll
Då har ju kommentarerna gjort nytta! Om det inte är YT-algoritmen som har föreslagit din video efter WP videonOla C skrev:Tror woodpecker trodde detta skulle gå under radarn men de har fått mycket skit om man läser kommentarerna på youtube. Jag har ju ganska få prenumeranter på youtube o de tänkte väl att knappt någon sett min jigg. Tror inte de gjort likadant om det var någon av dom "stora youtubarnas" uppfinning. Jaja, jag har iaf fått 50 nya prenumeranter sen igår kväll
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Gick till deras hemsida och skickade det här; har du inga problem med det @Ola C kommer jag att lägga upp det på fog:en också som en separat tråd.
"Concerning the Mortisematch, that is obviously an invention you have stolen from a swedish woodworker named Ola Carmonius who presenteted his jig on the Festool Owners Group a long time ago.
Is it routine for Woodpeckers inc. to scan the net for ideas to copy/steal 6and launch them as your own?
I think there is to much of Ola's solutions in your product to be just a coincidence and that you are infringing his rights to his genuine original invention/idea.
It's interesting that there seems to be another company who does not seem to be OK by stealing but are actually going to pay a royalto to Ola for producing a variant of his jig. I believe that that company is Veritas.
I'm a bit upset because I and many with me think that Woodpeckers products are "a bit over priced" to say the least and if it is that you steal ideas and inventions that surface on the internet you are not a company in the tool-making business — it's just plain piracy. You are thiefs. Nothing more. It's a shame!
Looking forward to your reply!
//Ronnie Söderström
PS beklagar knackig engelska men vill ändå markera! DS
"Concerning the Mortisematch, that is obviously an invention you have stolen from a swedish woodworker named Ola Carmonius who presenteted his jig on the Festool Owners Group a long time ago.
Is it routine for Woodpeckers inc. to scan the net for ideas to copy/steal 6and launch them as your own?
I think there is to much of Ola's solutions in your product to be just a coincidence and that you are infringing his rights to his genuine original invention/idea.
It's interesting that there seems to be another company who does not seem to be OK by stealing but are actually going to pay a royalto to Ola for producing a variant of his jig. I believe that that company is Veritas.
I'm a bit upset because I and many with me think that Woodpeckers products are "a bit over priced" to say the least and if it is that you steal ideas and inventions that surface on the internet you are not a company in the tool-making business — it's just plain piracy. You are thiefs. Nothing more. It's a shame!
Looking forward to your reply!
//Ronnie Söderström
PS beklagar knackig engelska men vill ändå markera! DS
Förresten är veritas tidiga CAD också offentlig, bild lades ut på festool owners group igår. Inte lika påkostad som woodpeckers men priset är också bara hälften. Mitt i all uppståndelse måste jag erkänna att jag tycker det här e ganska kul
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder