Nu när woodpecker kastat tärningen så kan jag väl avslöja en sak som jag suttit o hållt hemlig ett tag....Kan ju säga som så att jag har betydligt högre tankar om Veritas än Woodpecker efter (och före...) det här. Saxat från festool owners group precis så ingen hemlighet längre.

Skärmbild av ett foruminlägg om Woodpeckers tillverkning och Veritas, med webblänk och diskussion om designrättigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
jackt och 14 till
  • Laddar…
Haha vilka lallare woodpeckers är. Men cred t Veritas. Men mest t dig Olaf, bra jig!

• Gilla
  • Älska
ådal och 4 till
  • Laddar…
Men ändå, inte illa att två större aktörer bekräftar storheten i din idé. Om än med aningen olika tillvägagångssätt…

nanowire nanowire skrev:
Men ändå, inte illa att två större aktörer bekräftar storheten i din idé. Om än med aningen olika tillvägagångssätt…
Nä det e väl ganska smickrande, även om woodpecker gärna kunde berättat var de snott idén ifrån.

....man har ju länge anat att alla stora verktygstillverkare med lite självaktning har en under cover användare på byggahus verktygsforum för att snappa upp nya idéer. Att @Frustrator är från Bridge city toolworks kan man ju räkna ut med lilltån, liksom att @Daniel_N är Meecs utsände, men resten går jag bet på.

Redigerat:
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä det e väl ganska smickrande, även om woodpecker gärna kunde berättat var de snott idén ifrån.

....man har ju länge anat att alla stora verktygstillverkare med lite självaktning har en under cover användare på byggahus verktygsforum för att snappa upp nya idéer. Att @Frustrator är från Bridge city toolworks kan man ju räkna ut med lilltån, liksom att @Daniel_N är Meecs utsände, men resten går jag bet på.
Ja alltså, vi som inte är kända YouTubers och kan håva in miljoner på royalties, AdSense reklam och samarbeten måste ju tjäna pengar på nåt sätt.. Lönen för att bevaka blocket är rätt knaper :(

• Haha
  • Älska
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Stäm dem!
Eller så kan vi alla posta länk till din jigg i comments åtminstone
Ja nu är iaf två som har skrivit i youtube-kommentaren på videon om Olas konstruktion.

• Gilla
Åtgärden
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Ja nu är iaf två som har skrivit i youtube-kommentaren på videon
Tror woodpecker trodde detta skulle gå under radarn men de har fått mycket skit om man läser kommentarerna på youtube. Jag har ju ganska få prenumeranter på youtube o de tänkte väl att knappt någon sett min jigg. Tror inte de gjort likadant om det var någon av dom "stora youtubarnas" uppfinning. Jaja, jag har iaf fått 50 nya prenumeranter sen igår kväll:D

• Gilla
TriNitro och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror woodpecker trodde detta skulle gå under radarn men de har fått mycket skit om man läser kommentarerna på youtube. Jag har ju ganska få prenumeranter på youtube o de tänkte väl att knappt någon sett min jigg. Tror inte de gjort likadant om det var någon av dom "stora youtubarnas" uppfinning. Jaja, jag har iaf fått 50 nya prenumeranter sen igår kväll:D
Eftersom 70% av oss här är representanter för andra företag har alla skaffat varsitt nick och dissat på tuben ;)

Ola C Ola C skrev:
Då har ju kommentarerna gjort nytta! Om det inte är YT-algoritmen som har föreslagit din video efter WP videon :crysmile:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Skulle vara kul om någon stor youtuber tog upp det, typ Bourbonmoth, han verkar ju dock typ sponsrad av WP.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Skulle vara kul om någon stor youtuber tog upp det, typ Bourbonmoth, han verkar ju dock typ sponsrad av WP.
Inte nån av mina favoriter direkt...o röda woodpeckerväggen bakom honom va jag trött på redan innan detta.

• Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ola C Ola C skrev:
Inte nån av mina favoriter direkt...o röda woodpeckerväggen bakom honom va jag trött på redan innan detta.
Jag tycker han är lite underhållande, typ Colin Furze. Sen så följer jag ju bara honom och dig inom snickeri, så jag kunde ju inte namedroppa någon annan :rofl:

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tycker han är lite underhållande, typ Colin Furze. Sen så följer jag ju bara honom och dig inom snickeri, så jag kunde ju inte namedroppa någon annan :rofl:
Haha. Känns ändå stort att va en av de två.:love:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Gick till deras hemsida och skickade det här; har du inga problem med det @Ola C kommer jag att lägga upp det på fog:en också som en separat tråd.

"Concerning the Mortisematch, that is obviously an invention you have stolen from a swedish woodworker named Ola Carmonius who presenteted his jig on the Festool Owners Group a long time ago.

Is it routine for Woodpeckers inc. to scan the net for ideas to copy/steal 6and launch them as your own?

I think there is to much of Ola's solutions in your product to be just a coincidence and that you are infringing his rights to his genuine original invention/idea.
It's interesting that there seems to be another company who does not seem to be OK by stealing but are actually going to pay a royalto to Ola for producing a variant of his jig. I believe that that company is Veritas.

I'm a bit upset because I and many with me think that Woodpeckers products are "a bit over priced" to say the least and if it is that you steal ideas and inventions that surface on the internet you are not a company in the tool-making business — it's just plain piracy. You are thiefs. Nothing more. It's a shame!

Looking forward to your reply!
//Ronnie Söderström

PS beklagar knackig engelska men vill ändå markera! DS

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Förresten är veritas tidiga CAD också offentlig, bild lades ut på festool owners group igår. Inte lika påkostad som woodpeckers men priset är också bara hälften. Mitt i all uppståndelse måste jag erkänna att jag tycker det här e ganska kul:)

CAD-bild av Veritas 1380 Domino Jig för träbearbetning, mindre påkostad än konkurrenten men billigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.