29 424 läst · 69 svar
29k läst
69 svar
Renovering av Ejca bandsåg.
@vectrex variant visas ju i denna tråden och @Carl Snick verkar ju ha samma såg så vet inte riktigt vad min lösning kan bidra med. Men hursomhelst ser man den här https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-153#post-2700058Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Din variant är ju ett alternativ och tänkte mest om Carl snick inte sett den så är den värd att kolla på i sin avancerade enkelhet.Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Jag tänker att för en normalbegåvad människa som inte har tummen mitt i handen så räcker bilderna jag lagt upp för att på ett väldigt enkelt sätt kunna duplicera min lösning om man vill det.C Carl Snick skrev:Hej.
Glömde det här som "någon" skrev om tjat. Detta hade varit löst och klart för länge sedan med ett positivt svar från ett håll.
Typ: Hej, kul att du uppskattade min lösning på ett problem som vi har gemensamt. Här kommer mina mått, men tänk på att minska måttet X med si så många mm. Hör av dig igen om du stöter på problem. För det är det som är meningen med alla dessa forum som finns i cyberrymden att hjälpa varandra och framhäva sig själv. Men jag kanske har fatta detta helt fel. Det kanske är snacketolva som det går ut på, typ som heta linje var för i tiden. Nej, nu får jag sluta skriva måste få något gjort än att läsa massa text som inte för detta projekt framåt.
Du verkar uppenbart inte nöja dig med det utan tycker att allt skall serveras på ett fat, gissar att du helst hade sett att någon gjorde den åt dig också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snygg såg. Hur lyckades du och ni andra att få sågbladet att hålla sig i sitt läge? Min vägrar vila i mitten av hjulet, utan vill ständigt antingen ta sig framåt och hänga över hjulets bandage (gummiband) eller gå hela vägen bakåt för att slita ner godset som håller sidoanhållen. Prövat detta: bytt bandage, limmat fast bandagen, testar alla lägen som rattarna tillåter. Sannolika felkällor: Det går att rucka lite på det övre hjulet (mystiskt spel), sågbladen jag använder är genomgående allt för ojämna i skränkningen eller så har jag inte förstått hur man kalibrerar reglagen på balsidan (vore otroligt eftersom jag ägnat 5 h). Jag har manualen om någon vill ha. Mejla kallemg9.nyman@gmail.com. Återkommer med bilder.
Spontant låter det som att det beror på att hjulet har spel, det ska det inte ha! Alternativ felaktig eller avsaknad av bombering på gummit.H Herr Kalle skrev:Snygg såg. Hur lyckades du och ni andra att få sågbladet att hålla sig i sitt läge? Min vägrar vila i mitten av hjulet, utan vill ständigt antingen ta sig framåt och hänga över hjulets bandage (gummiband) eller gå hela vägen bakåt för att slita ner godset som håller sidoanhållen. Prövat detta: bytt bandage, limmat fast bandagen, testar alla lägen som rattarna tillåter. Sannolika felkällor: Det går att rucka lite på det övre hjulet (mystiskt spel), sågbladen jag använder är genomgående allt för ojämna i skränkningen eller så har jag inte förstått hur man kalibrerar reglagen på balsidan (vore otroligt eftersom jag ägnat 5 h). Jag har manualen om någon vill ha. Mejla kallemg9.nyman@gmail.com. Återkommer med bilder.
Så snygg sågen har blivit, har själv en likadan, är dock ett annat motorskydd å en 1.5kw Elektrim motor i min såg
Men hur kommer det sig att inte spånet försvinner med original suganordning? Jag har aldrig haft problem när jag har kopplat ett 100mm rör till utsugsporten, behöver inte ha fullt varvtal på fläkten heller
Men hur kommer det sig att inte spånet försvinner med original suganordning? Jag har aldrig haft problem när jag har kopplat ett 100mm rör till utsugsporten, behöver inte ha fullt varvtal på fläkten heller
Produkter som diskuteras i tråden