29 430 läst · 69 svar
29k läst
69 svar
Renovering av Ejca bandsåg.
Fast riktigt så illa är det ju inte? Mellan spånporten på baksidan av motorrummet och framsidan så går det ju en 100mm spånslang. Den är ju tät. Utsuget sitter ju i nedre vänstra hörnet precis där bladet vänder uppåt. Åtminstone på min såg.nanowire skrev:Dålig gissar jag. Spånporten sitter på baksidan på motorrummet och det finns många ställen på vägen mellan porten och där spånen produceras som luft läcker in. Eller läcker är nog fel ord, det är vidöppet. Sågen är väl helt enkelt inte konstruerad med spånupptagning i åtanke så som moderna bandsågar verkar vara.
Sen tror jag visserligen att du har rätt ändå. Men svårt att veta utan att prova. Får nog köpa en spånsug!
Min har ingen intern slang (förutom den som går från en pedaldriven luftmadrasspump(!) upp till ett blåsmunstycke ungefär som figursågar brukar ha).
Både spånsug och dammsugare blir nog bäst.
Både spånsug och dammsugare blir nog bäst.
Tack nanowire!
Du satte griller i huvudet på mig och jag började fundera på något mer "permanent" som skulle fungera med dammsugare!
Det blev verkligen lyckat! Otroligt effektivt. Skulle säga att det tar mer än 99% av dammet.
Enda nackdelen är att man måste montera bort det när man ska byta blad, men det är väldigt enkelt tack vare lösningen med tumskruvar. Dessutom måste det bort om bordet skall vinklas mer än ca 15 grader.
Bilder säger mer än 1000 ord!
Monterad på plats under sågbordet!
Du satte griller i huvudet på mig och jag började fundera på något mer "permanent" som skulle fungera med dammsugare!
Det blev verkligen lyckat! Otroligt effektivt. Skulle säga att det tar mer än 99% av dammet.
Enda nackdelen är att man måste montera bort det när man ska byta blad, men det är väldigt enkelt tack vare lösningen med tumskruvar. Dessutom måste det bort om bordet skall vinklas mer än ca 15 grader.
Bilder säger mer än 1000 ord!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterad på plats under sågbordet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket snygg lösning!
Inte omöjligt att jag också bygger en lösning baserad på din. Det som talar emot är att det fungerar så bra nu med en snett avskuren slang fastklämd och delvis sågad in i så att nå de sista % blir mycket arbete för liten utdelning.
Inte omöjligt att jag också bygger en lösning baserad på din. Det som talar emot är att det fungerar så bra nu med en snett avskuren slang fastklämd och delvis sågad in i så att nå de sista % blir mycket arbete för liten utdelning.
Haha. Nej, inte hammarlackat undersidan av bordet. Bara gjort rent noga! Spraymålade dock kanterna på bordet.
Hela idéen med att lägga upp det här är ju för att inspirera andra till bra lösningar. Så sno på!
Kan tänka mig att slanglösningen fungerar bra men tänker att det är krångligt att byta blad och vinkla bordet. Lösningen ovan gjorde jag 100% med grejer jag hade hemma och det tog nog inte mer än ett par timmar totalt.
Funderar på om man kan få det ännu bättre genom att göra som en "tratt" kring bladet så man tvingar luften till högre fart precis då det passerar bladet?
Hela idéen med att lägga upp det här är ju för att inspirera andra till bra lösningar. Så sno på!
Kan tänka mig att slanglösningen fungerar bra men tänker att det är krångligt att byta blad och vinkla bordet. Lösningen ovan gjorde jag 100% med grejer jag hade hemma och det tog nog inte mer än ett par timmar totalt.
Funderar på om man kan få det ännu bättre genom att göra som en "tratt" kring bladet så man tvingar luften till högre fart precis då det passerar bladet?
Nja, det bästa med getto-lösningen är nog att det går att öppna luckorna eller byta blad utan problem. Slangen sitter bara inkilad runt bladet över bladguiderna (mina snurrar inte) och andra änden sitter fast med ett buntband på undersidan av bordet så när bladet ska bytas är det bara att dra i slangen. Nackdelen är väl utseendet...vectrex skrev:Haha. Nej, inte hammarlackat undersidan av bordet. Bara gjort rent noga! Spraymålade dock kanterna på bordet.
Prova med lite strypningar, det skulle ju kunna bli bättre. Gissar att det blir en avvägning mellan hur mycket luft som dras ner genom hålen i ditt, framtida, inlägg runt bladet och hur mycket som dras genom spåret nedifrån?
När du sågar ett ämne som sluter tätt runt bladet och mot bordet, tex en regel, så får du bästa uppsamlingen. När du tex kantar en stock och klingan löper fritt innan den går ner i bordet får du sämre upptag dels då en mindre del av spånorna sugs ner och dels genom att du ev får sämre flöde underifrån runt bladet som tar det som dras ner under bordet av klingan. Det finns nog en hel del parametrar att experimentera med för den som vill
Wow jädrans snyggt blev det!!
Har en fråga angående rengöringen. Jag ska själv snygga till en rikt o plan hyvel jag köpt(Luna L37) och undrar över fosforsyran som du använt. Vart köper man det/fabrikat på det du använt? Har du behandlat med något efter? Jag funderar på Waxilit men du har ju lyckats så bra med din så lika bra att fråga.
Har en fråga angående rengöringen. Jag ska själv snygga till en rikt o plan hyvel jag köpt(Luna L37) och undrar över fosforsyran som du använt. Vart köper man det/fabrikat på det du använt? Har du behandlat med något efter? Jag funderar på Waxilit men du har ju lyckats så bra med din så lika bra att fråga.
Jag körde med nåt medel från Jula. Dyrt var det. 22%-ig fosforsyra. Kalkosan har jag sedan dess fått höra är både starkare och mycket billigare!SamiHus skrev:Wow jädrans snyggt blev det!!
Vid svårare angrepp så är en fintrådad stålborste bra. Även mörk scotch brite är bra.
Det blir en grådassig beläggning efter fosforsyran. Jag polerade bort den med autosol.
Avslutade med att lägga på waxilit.
PS. Använd handskar när du jobbar med syran! Det gjorde inte jag och det kändes i händerna några dagar efteråt.
Glömde också säga att jag neutraliserade syran efter jag var färdig. Läste att det var viktigt så inte metallen äts upp. Jag tog vanligt tvättmedel som väl är rejält basiskt?
Kan rekommendera det som Daniel_N lärde mig i samband med renoveringen av min rikt/plan: Hessa eller Hesse kalkbortagning på ÖoB, 19 kr/liter. Späds med hälften vatten till ett mysigt syrabad.
Otroligt effektivt. Beroende på om det är yt- eller gravrost får grejorna ligga i olika länge, allt från någon timme till dess rosten är borta. Det gäller att kolla regelbundet för fosforsyran går på metallen när rosten är borta.
Det bildas en grå slaggprodukt av rosten som är lätt att ta bort med mässingsborste och syran sköljs lättast bort under rinnande vatten — ytterligare neutralisering behövs inte. Föremålen bör torkas omsorgsfullt eller blåsas torra med tryckluft och efterbehandlas direkt med lämplig olja edyl för att inte få ny ytrost av luftfuktigheten. De är väldigt känsliga efter syrabadet.
Och absolut — skyddsglasögon och gummi- eller latexhandskar gäller. Det är ju syra vi pratar om.
//Ronnie
Otroligt effektivt. Beroende på om det är yt- eller gravrost får grejorna ligga i olika länge, allt från någon timme till dess rosten är borta. Det gäller att kolla regelbundet för fosforsyran går på metallen när rosten är borta.
Det bildas en grå slaggprodukt av rosten som är lätt att ta bort med mässingsborste och syran sköljs lättast bort under rinnande vatten — ytterligare neutralisering behövs inte. Föremålen bör torkas omsorgsfullt eller blåsas torra med tryckluft och efterbehandlas direkt med lämplig olja edyl för att inte få ny ytrost av luftfuktigheten. De är väldigt känsliga efter syrabadet.
Och absolut — skyddsglasögon och gummi- eller latexhandskar gäller. Det är ju syra vi pratar om.
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Bra idé. Frågan är om det är nödvändigt. Har aldrig upplevt det som ett problem tidigare, tänker mig lite "presspassning". Ska köra med plexi (akrylplast) på 4mm. Hade fel, och djupet är 4mm (4,10mm faktiskt).nanowire skrev: