29 438 läst · 69 svar
29k läst
69 svar
Renovering av Ejca bandsåg.
Jag gjorde av en plåt aluminium men om du vill ha det riktigt snyggt kan du kanske prova med mässing? Plast tror jag inte blir lika bra, det behövs bättre styvhet i materialet då det inte är mycket material kvar som håller samman de två halvcirklarna med ett brett blad monterat.vectrex skrev:
Ang spånsug; testa att montera en bit sugslang och koppla den till din dammsugare, det fungerar väldigt bra.
Ilägget kan väl ha en fläns så den görs i tjockare material än 5mm och går ner i hålet med mindre diameter? En sjysst cirkelmall o fräs går det att få riktigt bra passning.
Jag gjorde min iläggsplatta av 8mm plexi https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=144588&d=1435306172 Gjorde 3 st när jag ändå hade allt inställt men har ännu inte slitit ut den första, däremot har jag borrat hål i den för bättre dammgenomsläpp.
Jag gjorde min iläggsplatta av 8mm plexi https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=144588&d=1435306172 Gjorde 3 st när jag ändå hade allt inställt men har ännu inte slitit ut den första, däremot har jag borrat hål i den för bättre dammgenomsläpp.
Det kan man absolut göra, så har jag gjort tidigare (fast av plywood) men känns enklast att ha rätt tjocklek direkt om man ändå skall köpa plexi. Ser att biltema har 4 och 6mm tjocklek, men inte 5.Ola C skrev:Ilägget kan väl ha en fläns så den görs i tjockare material än 5mm och går ner i hålet med mindre diameter? En sjysst cirkelmall o fräs går det att få riktigt bra passning.
Jag gjorde min iläggsplatta av 8mm plexi [länk] Gjorde 3 st när jag ändå hade allt inställt men har ännu inte slitit ut den första, däremot har jag borrat hål i den för bättre dammgenomsläpp.
Testade detta igår och vet inte om jag alls håller med dig. Provklöv en regel 95x45 på högkant med ett 6 TPI blad. Det blev ju väldigt fint spån och det "regnade ner" från övre hjulet ner på bordet. Otroligt störande.nanowire skrev:
Jag inser att det är alldeles för dåligt sug med en dammsugare till den stora volymen inne i sågen. Det behövs en spånsug!
Jo, jag var lite otydlig, menade att montera en bit sugslang direkt mot/runt bladet direkt under bordet. Om du får det bara en aning tätt runt bladet så kommer nästan allt spån då tas av dammsugaren. Det hjälper även att montera en liten platta eller någonting som hindrar att spån faller ner på undre hjulet. Borra också många hål i inlägget runt bladet så sugs iaf lite av spånen som hamnar över bordet in i dammsugaren.vectrex skrev:Testade detta igår och vet inte om jag alls håller med dig. Provklöv en regel 95x45 på högkant med ett 6 TPI blad. Det blev ju väldigt fint spån och det "regnade ner" från övre hjulet ner på bordet. Otroligt störande.
Jag inser att det är alldeles för dåligt sug med en dammsugare till den stora volymen inne i sågen. Det behövs en spånsug!
Redigerat:
Då förstår jag! Misstänker att det skulle fungera bra då jag gjort en liknande operation på min incasåg. Svårt att få till det bra på ett permanent sätt dock känns det som. Hur bra blir spånuppsamlingen med en kraftig spånsug kopplad på sågens 100mm anslutning?nanowire skrev:Jo, jag var lite otydlig, menade att montera en bit sugslang direkt mot/runt bladet direkt under bordet. Om du får det bara en aning tätt runt bladet så kommer nästan allt spån då tas av dammsugaren. Det hjälper även att montera en liten platta eller någonting som hindrar att spån faller ner på undre hjulet. Borra också många hål i inlägget runt bladet så sugs iaf lite av spånen som hamnar över bordet in i dammsugaren.
Bortsett från att det spånar ner hela min rena såg, så sågar den fantastiskt bra! Klöv en skräpbit av furu. 130mm hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på snittytan. Med ett 3TPI blad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig gissar jag. Spånporten sitter på baksidan på motorrummet och det finns många ställen på vägen mellan porten och där spånen produceras som luft läcker in. Eller läcker är nog fel ord, det är vidöppet. Sågen är väl helt enkelt inte konstruerad med spånupptagning i åtanke så som moderna bandsågar verkar vara.vectrex skrev: