3 436 251 läst · 18 389 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Har i veckan här påbörjat nedmontering av mina två bordsågar som skall skickas till säljare för inbyte! Allt in i papper och embalage och allt.. tar sin lilla tid!
Behöver dock några rullar sträckfilm,Någon som vet om Julas sträckfilm funkar eller måste man gå på nåt bättre?
Behöver dock några rullar sträckfilm,Någon som vet om Julas sträckfilm funkar eller måste man gå på nåt bättre?
När jag köpte min Hammer A3-41:a för några år sen så var det just av en säljare som råkat ut för att Schenker tappat den 400kg tunga hyveln från bakgavel på lastibilen ned i asfalten. Han köpte dock "skrotet" av Schenkers försökringsbolag för kaffepengar och fixade iordning det som gått sönder och sålde sedan ersättningshyveln till mig.
Har använt Julas svarta sträckfilm ganska mycket och har inget att klaga på när det gäller den.P pleqtiz skrev:
Gott när går att göra så. Dock med en modern kantlistmaskin med all elektronik, pneumatik, glidbanor mm så nja. För 328" vill jag ha en hel maskin från fabrik. Jag fattar inte hur man lyckas? 1,5 ton och 4,5 meter lång pall, det borde liksom ringa en klocka om aktsamhet mm. Btw, jag hade en 3-31 för många herrans år sedan, gick riktigt bra.V vectrex skrev:När jag köpte min Hammer A3-41:a för några år sen så var det just av en säljare som råkat ut för att Schenker tappat den 400kg tunga hyveln från bakgavel på lastibilen ned i asfalten. Han köpte dock "skrotet" av Schenkers försökringsbolag för kaffepengar och fixade iordning det som gått sönder och sålde sedan ersättningshyveln till mig.
Jag misstänker att kantlistaren inte är hem till din privata lilla snickarbod?mowatom skrev:Gott när går att göra så. Dock med en modern kantlistmaskin med all elektronik, pneumatik, glidbanor mm så nja. För 328" vill jag ha en hel maskin från fabrik. Jag fattar inte hur man lyckas? 1,5 ton och 4,5 meter lång pall, det borde liksom ringa en klocka om aktsamhet mm. Btw, jag hade en 3-31 för många herrans år sedan, gick riktigt bra.
När jag tog emot min ”nya” planhyvel häromveckan höll den på att tippa av bakgavellyften också. Fattar inte hur det kan va så svårt att va lite varsam när man vet att det är 400kg+ och rätt hög tyngdpunkt. Denna gången gick det ju som tur va bra. Bolaget? Inget nämnt inget glömt
Jo, visst är det en stor investering. Men jag snittar nog ca 1000 meter list i månaden, så maskinen behövs. Nja, det är väl ingen udda produkt för ett inredningssnickeri? Iaf inte för ett (i princip) renodlat skivsnickeri. Näst efter justersågen så är det den maskin som går mest. Kanske delad plats med C-tappen. Den nya kantar inte fler meter/minut, men den har ganska mkt finesser som besparar mkt tid, då jag slipper ngn form av efterbearbetning. Och då är den absolut billigare än att ha ngn halvintresserad anställd som mestadels facebookar om dagarna.V vectrex skrev: