3 396 169 läst · 18 266 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kanske gränsfall för trådens ämne men för en tid sedan byggde jag av regelrester ett ståbord för mitt flugbindande. Det står under trappan och har visat sig vara perfekt för allt möjligt pyssel. Jag är inte den som ”drar mig undan” utan föredrar att fixa och dona där jag är. Och om jag och fru framöver flyttar till lägenhet så tänker jag ha en arbetsbänk som denna. Man kan göra förvånansvärt mycket som man tror man måste ha en stor verkstadslokal med Sjöberg till på en sådan här liten arbetsbänk. Och det är nära familj och kaffebryggare...
Nästa steg blir att putsa träet och kanske lägga på en skiva av annat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir att putsa träet och kanske lägga på en skiva av annat material.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Rotar lite under huven på ena bilen, verkstaden ville ha runt 10 tkr, men det finns en välkänd workaround som kostar en 100-lapp och någon timmes jobb.
Sen tycker jag det faktiskt är lite roligt att återuppliva gamla bilmekarskills emellanåt .
Nu ska jag bara få ihop det igen
Sen tycker jag det faktiskt är lite roligt att återuppliva gamla bilmekarskills emellanåt .
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag bara få ihop det igen
Audi A4 TDI Quattro dieselgate edition
Det är en spjällmotor som fastnar men med en liten aluminiumpryl från eBay flyttar man ändläget lite grann så den inte ska kunna fastna igen.
Så nu är Bacho hylsnyckelsatsen från julakampanjen invigd.
Det är en spjällmotor som fastnar men med en liten aluminiumpryl från eBay flyttar man ändläget lite grann så den inte ska kunna fastna igen.
Så nu är Bacho hylsnyckelsatsen från julakampanjen invigd.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.
Jag slängde ihop en arbetsyta för mekande i somras. Jag hittade några gamla konsoler i källaren och använde dom och överblivet golv. Det var rätt bra till en början, men den blev genast belamrad med verktyg och annat krafs, gamla slangar, lampor, hjälmar m.m. Nu har jag gjort två lådor till den, en för verktyg och en för cykelprylar. Sedan slängde jag ihop en hylla för hjälmar och skor och slutligen har cyklarna kommit upp på väggen.
Bänken kan användas igen. Drog fram en grendosa också för att kunna ladda batterier lätt.
Hjälmar och skor på en plats. Det finns plats för en hylla till om det skulle behövas.
Mtb och landsvägshojjarna har kommit upp på väggarna. Jag köpte krokar till tre, sedan byggde jag en ställning till en.
Pendelcyklarna och lillens mtb får stå framme på golvet efter som dom används hela tiden.
Allt som allt, så blev det rätt lyckat. Krokarna för cyklarna och skenorna till lådorna var dyrast, totalt gick det på runt 400 skulle jag tro, kanske lite mer.
Jag slängde ihop en arbetsyta för mekande i somras. Jag hittade några gamla konsoler i källaren och använde dom och överblivet golv. Det var rätt bra till en början, men den blev genast belamrad med verktyg och annat krafs, gamla slangar, lampor, hjälmar m.m. Nu har jag gjort två lådor till den, en för verktyg och en för cykelprylar. Sedan slängde jag ihop en hylla för hjälmar och skor och slutligen har cyklarna kommit upp på väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bänken kan användas igen. Drog fram en grendosa också för att kunna ladda batterier lätt.
Logga in
Skapa konto
Hjälmar och skor på en plats. Det finns plats för en hylla till om det skulle behövas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mtb och landsvägshojjarna har kommit upp på väggarna. Jag köpte krokar till tre, sedan byggde jag en ställning till en.
Logga in
Skapa konto
Pendelcyklarna och lillens mtb får stå framme på golvet efter som dom används hela tiden.
Allt som allt, så blev det rätt lyckat. Krokarna för cyklarna och skenorna till lådorna var dyrast, totalt gick det på runt 400 skulle jag tro, kanske lite mer.
Lboxx kompressor 2.0. Har gjort klart uppgraderingen av min första som var en ljudisolerad låda med kompressorn i. Den fungerade bra till att dämpa ljudet. Men det blev väldigt varmt. Så för att råda bot på detta har jag byggt in motorn med akrylplast och ljudisolerat samt borrat hål för fläkt och intag. Tyvärr gör hålen att ljuddämpningen inte är helt bra men den fungerar iaf som förvaring till lite annat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är det för krokar du köpt? Och funkar de bra? Jag har en eller två cyklar jag behöver bli av med och funderar lite på bästa sätt för mig..S snuttekudden skrev:Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Och med så många cyklar antar jag att du har någon form av mekställ? Något att rekommendera? Bör i så fall fungera både för elcykel och reguljär cykel...
Gamla Bettan har lagt på sina sista meter kantlist hos mig nu. Servat, bytt till nya radiestål mm till den blivande ägaren. I veckan kommer ny maskin
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilka krokar är det? Funderar på att göra likande lösning här hemma innan man drunkar fullständigt i alla cyklar som dräller omkring överalltS snuttekudden skrev:Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Jag köpte dessa krokar: https://www.bikester.se/rcp-cykelhaengare-355760.html. Funkar bra till cyklar med mindre däck, funkar ok till mtb. Det är lite krångligt att få in hjul med lite fetare däck. Överlag så får dom godkänt.tveksamt skrev:
Japp, jag har ett mekställ. "Made" heter märket. Det fungerar bra till våra cyklar, men dom är rätt lätta. Min gamla mtb, är den tyngsta cyklen vi har, och den klarar den utan problem. Jag skulle dock kunna tänka mig att en tung elcykel är lite i det tyngsta laget. Men för oss funkar den utmärkt, den är lätt och smidig och det är lätt att fälla ihop den så att man kan ställa undan den. Annars är ju Parktool premium märket bland cykelverktyg, dom har några ställ som är mer stadiga. Kostar lite mer dock.