3 392 874 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
@Anders 1920-tal
Tappsläden är Ejcas original, kan ev tänka mig att göra mig av med den då jag har en hyvel av annat fabrikat.
PG är förkortningen för den legendariska Pysslargroggen, dvs Hessa och vatten (Hessa köper du på tex Ö&B, säljs som kalkborttagningsmedel).
Tappsläden är Ejcas original, kan ev tänka mig att göra mig av med den då jag har en hyvel av annat fabrikat.
PG är förkortningen för den legendariska Pysslargroggen, dvs Hessa och vatten (Hessa köper du på tex Ö&B, säljs som kalkborttagningsmedel).
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
köper gärna! Och kul om man kunde få tag i ett ejca original!!!Björn Melander skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
lägger du på någon olja sen efter att du putsat det? Vilken iaf?
QUOTE="Björn Melander, post: 3469324, member: 143088"]@Anders 1920-tal
PG är förkortningen för den legendariska Pysslargroggen, dvs Hessa och vatten (Hessa köper du på tex Ö&B, säljs som kalkborttagningsmedel).[/QUOTE]
QUOTE="Björn Melander, post: 3469324, member: 143088"]@Anders 1920-tal
PG är förkortningen för den legendariska Pysslargroggen, dvs Hessa och vatten (Hessa köper du på tex Ö&B, säljs som kalkborttagningsmedel).[/QUOTE]
Snyggare lösning än min. Jag tog en spillbit OSB, borrade hål för fräsen och skruvade fast den, och drog genom en spik för centerpunkten. När jag behövde en annan radie drog jag ur spiken och bankade i en ny...P pfb skrev:Behöver en jigg för att kunna fräsa cirklar inför ett kommande projekt. Jag behöver kunna justera storleken på cirkeln inåt, dvs förminska den, med någon slags precision i alla fall. Finns gott om idéer på nätet, mitt problem var hur jag skulle göra med "mittsprinten", som fräsen ska rotera kring. Efter en del funderande fick det bli en vagnsbult som jag borrade ett 3mm håll i. Där limmade jag en dyckert med metallepoxi:
[bild]
Jag tog en bit spånskiva och fräste ur för fräsen (för att inte tappa för mycket fräsdjup) och en skåra för bulten;
[bild]
På undersidan fräste jag ett bredare spår för att försänka huvudet på bulten
[bild]
På ovansidan tog jag en stor bricka och en vingmutter för att fixera jiggen på rätt ställe. Gick mycket bra att finjustera cirkels storlek
[bild] [bild] [bild]
Helt ok resultat
[bild]
Ikväll så har det dels städats i garaget (jag menar snickeriet) för att komma åt såg och hyvel.
När det var gjort så klöv och hyvlade jag till ett ämne som efter lite hyvlande och putsande ska bli övergången mellan trägolv och klinker i hallen.
När det var gjort så klöv och hyvlade jag till ett ämne som efter lite hyvlande och putsande ska bli övergången mellan trägolv och klinker i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat sno ihop några förvaringsbackar av lite träspill. Hade en lastpall som jag tog isär för ett par år sedan som hade ovanligt bra virke i sig. Nu blir den, och en gammal sänggavel, lådor till verkstan och eventuellt till köket.
Logga in
Skapa konto
Nästan i mål med mitt köksbordsprojekt.
Sågat upp monsterskivan till slutlig storlek (230x100cm) samt rundat hörn och fräst en liten radie längs alla kanter.
Skaffat skruv (M6 insexskruv) och borrat försänkta hål i bordsunderredet samt borrat 15mm djupa 5mm hål i bordsskivan. Gällde verkligen att inte göra bort sig då skivan är 19,4mm tjock och kostar 3000kr.
Sågat upp monsterskivan till slutlig storlek (230x100cm) samt rundat hörn och fräst en liten radie längs alla kanter.
Skaffat skruv (M6 insexskruv) och borrat försänkta hål i bordsunderredet samt borrat 15mm djupa 5mm hål i bordsskivan. Gällde verkligen att inte göra bort sig då skivan är 19,4mm tjock och kostar 3000kr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Färdigställt en shooting board av överbliven furulimfog, 6mm björkplywood, nedersta spruckna och kvistiga delen av okantad ek samt en restbit ask från sågen. Eftersom Veritas skickade fel blad till nya hyveln har jag dock inte kunnat testa den än...
Logga in
Skapa konto
Fällt och kvistat en 40 cm grov gran för hand med bågasåg och yxa.
Rötterna på granen hade skadats vid skogsvägbygge så den var på förhand dömd att blåsa omkull och det är lättare att fälla ett träd själv i den riktning man vill än att få ned ett vindfälle som hänger i andra träd. Ryggen är litet krångligt just och och behöver träning så jag passade på och slog två flugor i en smäll.
Skulle det inte ha varit för ryggen hade jag tagit motorsågen förståss men det är bra ryggträning att såga med en fullstor bågasåg av proffsmodell med tvåhandsgrepp.
Rötterna på granen hade skadats vid skogsvägbygge så den var på förhand dömd att blåsa omkull och det är lättare att fälla ett träd själv i den riktning man vill än att få ned ett vindfälle som hänger i andra träd. Ryggen är litet krångligt just och och behöver träning så jag passade på och slog två flugor i en smäll.
Skulle det inte ha varit för ryggen hade jag tagit motorsågen förståss men det är bra ryggträning att såga med en fullstor bågasåg av proffsmodell med tvåhandsgrepp.
Sjukt seriöst. Hur lång tid tar det egentligen att få järnet lagom varmt? Själv värmer jag på mitt med gasbrännare, tar max 30 sekunder.Hep skrev:
Jag får ökad salivavsöndring i munnen när ja ser den pistolen!Hep skrev:
Den värmepistolen är perfekt att tända grillen med! Min har ett helt annat utseende! Mindre plast kvar och konstiga former med brända ytor men nog f-n funkar den perfekt ändå!
Jag är för förkyld för att jobba och för rastlös för att sitta i soffan. Då blir det lätt så här. Har ingen gasbrännare, men hittade den här i bråten så den fick duga. Testade med fyra minuter och det funkade.V vectrex skrev:
Praktikanten lär ut tricks!
Nu är kvällsskiftet igång, vilket innebär att jag skruvar upp ställ för stämborren och Rasmus hyvlar askben till sitt soffbord.
När man har kortare arbetsstycken så föredrar jag att hyvla på Moxon-visen, vilket innebär att jag står mer rakt framför biten jag hyvlar än om jag spänner upp det på bänken och står lite mer från sidan. Nackdelen är att det är omständigt att ta loss biten och se hur det ser ut från andra kortsidan. Detta är generellt inget problem men idag så hyvlar Rasmus de koniska benens insida - där det är en radie i ena änden och en annan radie i andra änden. En svår och krävande operation.
Radierna är uppritade i båda ändar. Fast med ämnet i Moxon-visen är det omständigt att kolla hur nära man är i bortre änden. Detta löste Rasmus utmärkt med en justerbart rakspegel - med den bakom kan han snabbt och lätt kontrollera hur han ligger till i förhållande till de utritade radierna i båda ändarna! Enkelt och genialt, tack för tipset Rasmus!
Jag har sett lösningen med spegel demonstreras när man sågar dovetails, men där tycker jag inte att det hjälper så mycket, det är så lätt att bara ta en kik på baksidan, men så är inte fallet här.
Nu är kvällsskiftet igång, vilket innebär att jag skruvar upp ställ för stämborren och Rasmus hyvlar askben till sitt soffbord.
När man har kortare arbetsstycken så föredrar jag att hyvla på Moxon-visen, vilket innebär att jag står mer rakt framför biten jag hyvlar än om jag spänner upp det på bänken och står lite mer från sidan. Nackdelen är att det är omständigt att ta loss biten och se hur det ser ut från andra kortsidan. Detta är generellt inget problem men idag så hyvlar Rasmus de koniska benens insida - där det är en radie i ena änden och en annan radie i andra änden. En svår och krävande operation.
Radierna är uppritade i båda ändar. Fast med ämnet i Moxon-visen är det omständigt att kolla hur nära man är i bortre änden. Detta löste Rasmus utmärkt med en justerbart rakspegel - med den bakom kan han snabbt och lätt kontrollera hur han ligger till i förhållande till de utritade radierna i båda ändarna! Enkelt och genialt, tack för tipset Rasmus!
Jag har sett lösningen med spegel demonstreras när man sågar dovetails, men där tycker jag inte att det hjälper så mycket, det är så lätt att bara ta en kik på baksidan, men så är inte fallet här.
Logga in
Skapa konto