3 392 874 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fixat ihop ett gäng lådgrepp till nya lådorna i snickeriet. Kanske lite overkill men ibland vill jag bara testa nåt. Tanken är att dom ska gå att greppa både underifrån och ovanifrån.
Utgick från ämnen som gav två rader handtag, fräste med lite olika stål o handputsa radieövergångarna. Vet inte än om jag tycker dom blev snygga eller bara 80-tals halvretrofula, får se hur det blir när dom kommer på lådorna.
Utgick från ämnen som gav två rader handtag, fräste med lite olika stål o handputsa radieövergångarna. Vet inte än om jag tycker dom blev snygga eller bara 80-tals halvretrofula, får se hur det blir när dom kommer på lådorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tycker dom ser väldigt cleana ut!Ola C skrev:Fixat ihop ett gäng lådgrepp till nya lådorna i snickeriet. Kanske lite overkill men ibland vill jag bara testa nåt. Tanken är att dom ska gå att greppa både underifrån och ovanifrån.
Utgick från en planka som gav två rader handtag, fräste med lite olika stål o handputsa radieövergångarna. Vet inte än om jag tycker dom blev snygga eller bara 80-tals halvretrofula, får se hur det blir när dom kommer på lådorna.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det enda jag tänker på är att det troligen blir en rejäl dammhylla ovanpå där.
Behöver en jigg för att kunna fräsa cirklar inför ett kommande projekt. Jag behöver kunna justera storleken på cirkeln inåt, dvs förminska den, med någon slags precision i alla fall. Finns gott om idéer på nätet, mitt problem var hur jag skulle göra med "mittsprinten", som fräsen ska rotera kring. Efter en del funderande fick det bli en vagnsbult som jag borrade ett 3mm håll i. Där limmade jag en dyckert med metallepoxi:
Jag tog en bit spånskiva och fräste ur för fräsen (för att inte tappa för mycket fräsdjup) och en skåra för bulten;
På undersidan fräste jag ett bredare spår för att försänka huvudet på bulten
På ovansidan tog jag en stor bricka och en vingmutter för att fixera jiggen på rätt ställe. Gick mycket bra att finjustera cirkels storlek
Helt ok resultat
Logga in
Skapa konto
Jag tog en bit spånskiva och fräste ur för fräsen (för att inte tappa för mycket fräsdjup) och en skåra för bulten;
Logga in
Skapa konto
På undersidan fräste jag ett bredare spår för att försänka huvudet på bulten
Logga in
Skapa konto
På ovansidan tog jag en stor bricka och en vingmutter för att fixera jiggen på rätt ställe. Gick mycket bra att finjustera cirkels storlek
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Helt ok resultat
Logga in
Skapa konto
Varit hos @Daniel_N o sågat upp o rikthyvlat några hundra kg alm som ska bli ett mastodontbord med 280*100cm skiva.
Efter hemkomst va jag tvungen att skruva på lådgreppen för att se hur det blev. Tyckte nog det blev rätt ok iaf. Nya svarvbänken är i och med detta färdig, alla lådinredningar är på plats o lådorna är sorterade. Sorry @Frustrator
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter hemkomst va jag tvungen att skruva på lådgreppen för att se hur det blev. Tyckte nog det blev rätt ok iaf. Nya svarvbänken är i och med detta färdig, alla lådinredningar är på plats o lådorna är sorterade. Sorry @Frustrator
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Jag är ändå nöjd med att jag kunnat lära dig lite åtminstoneOla C skrev:Varit hos @Daniel_N o sågat upp o rikthyvlat några hundra kg alm som ska bli ett mastodontbord med 280*100cm skiva.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Haha. Sladdarna e det faktiskt ordning på även om det kanske inte ser ut så. Spånpannan till svarven....ja den står bra där.Frustrator skrev:
Så kan det va. Plats hade det kanske funnits, även om det betytt krypa under plank tills bordet va färdigt... men din rikthyvel hade varit svår att baxa ner i min källare.Daniel_N skrev:
Håller själv på och baxar runt bordsskiva på 100x230 samt underrede till denna. Visst är det trångt men känns ändå otroligt lyxigt jämfört med hur det var i min gamla bod!Ola C skrev:
Idag har jag mest gjort andra grejer. Bytt till vinterdäck på bilen samt varit till Bauhaus och bytt mina defekta tvingar. Nu när jag vet vad jag skulle kolla efter för fel så hittade jag 3 perfekta exemplar. Fick dock blir 600mm långa.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
Vad är det för en tappsläde? Skulle vilja ha en sån
Björn Melander skrev:Sådärja, nu var sågen inne i verkstan. Ska bli skönt med justerbord. Sågen ör fin, inget kast på klingan och rakt överallt. Som vanligt passar inte Incragrunkorna på de sågar jag köper men de behövs ju inte nu.
Så nu är det lite pysslargrogg, ny klinga och lite injustering, sen är det bara att köra.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg