3 410 293 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Har haft bilar med löstagbar krok i många år och har rengjort och funktionstestat dessa inför besiktning eftersom det alltid brukar kollas noga med argusögon.
Men i år har jag besiktigat två bilar och på ingen av dessa kollades draget, ändrade regler eller har bara slumpen gjort att jag fått två missar i år på något som dem aldrig missat tidigare?
Men i år har jag besiktigat två bilar och på ingen av dessa kollades draget, ändrade regler eller har bara slumpen gjort att jag fått två missar i år på något som dem aldrig missat tidigare?
Allt annat än fast dragkrok är djävulens påfund, har haft två bilar med detta och bara känt att de krånglat så när min Skoda skulle få drag så blev det en fast och det är inget jag ångrat. Annars var det ju rutin inför varje besök på bilprovningen att knacka loss kroken och smörja upp den så att det funkade på besiktningen.
Konstigt, har haft löstagbara krokar på flera bilar och aldrig haft problem. Förvisso så kör jag inte särskilt mycket med släp och tar jag alltid loss dem när jag inte använder dem och så fettar jag in och monterar/demonterar dem i samband med däckbytet på hösten.
Delelektrisk dragkrok är dock guds gåva till mänskligheten .
Delelektrisk dragkrok är dock guds gåva till mänskligheten .
Det finns skip tooth kedjor som har färre tänder. Används mest på riktigt långa svärd men principen borde fungera på kortare kedjor ocksåmattiasp skrev:Det där var ju väldigt inspirerande. Det behöver ju inte vara så mycket svårare än så. Jag har några stockar ask som ligger, som jag skulle vilja testa på.
Jag läste alldeles nyligen, eller om det var på tuben, om någon som hade hittat på en egen metod, där han sågade plank på frihand från stock. Han hade provat jättemånga olika timmerjiggar, men det tog lång tid och blev inga riktiga spånor, utan mest damm. Då hittade han på metoden med att såga bara med spetsen på svärdet, eftersom det skulle ge färre tänder i ingrepp och mer tryck på varje tand. Det ledde till att det blev riktiga spånor och arbetet gick mycket fortare. Hur det är med sanningshalten vet jag inte, men det känns rimligt för mig i alla fall.
Det vore intressant att testa att ta bort varannat tandpar på en kedja. De går ju höger-vänster-höger-vänster. Om man filade ner varannan höger-vänster. Kanske på en kedja som sjunger på sista versen. Någon som vill testa?
Edit: Det var på tuben: [media]
Enligt vad jag förstått så är alla vinklarna på skärtanden och ryttaren slipade speciellt för att klyva bra. Jag är ingen expert så kan inte säga vad som skiljer. Men det är en hel vetenskap hur man filar en motorsågskedja på bästa sätt. Varierar dessutom mellan olika träslagjac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höll på att bygga om båtsläpet lite och rotade efter vinkelslipen i lådan med diverse maskiner som saknar L-boxx och vad hittar jag i botten om inte en helt ny och oanvänd liten Bosch-borrmaskin . Den hade jag heeeelt glömt att jag hade och än värre minns jag inte ens hur länge den stackaren legat där.
Men tur att jag hittade den, riktigt trevlig maskin att borra mindre dimensioner med . Det var också just anledningen till att jag köpte den .
På tal om dragkrok och bilbesiktningar.
Jag besiktigade nyss min bil och fick underkänt p.g.a. att jag har en avtagbar krok medans trafikverket säger att jag har en fast. Nämnas bör att bilen klarat ganska många besiktningar med exakt samma krok så det känns lite surt att åka på det nu. Satans besiktningsman... men men, han gör ju bara sitt jobb
Tydligen måste någon tidigare ägare ha bytt krok men jag förstår inte vitsen med det, jag undrar om inte det rapporterats in fel uppgifter till trafikverket från början. På www.car.info så står det att bilen har avtagbar krok när jag söker på regnumret...
Jag besiktigade nyss min bil och fick underkänt p.g.a. att jag har en avtagbar krok medans trafikverket säger att jag har en fast. Nämnas bör att bilen klarat ganska många besiktningar med exakt samma krok så det känns lite surt att åka på det nu. Satans besiktningsman... men men, han gör ju bara sitt jobb
Tydligen måste någon tidigare ägare ha bytt krok men jag förstår inte vitsen med det, jag undrar om inte det rapporterats in fel uppgifter till trafikverket från början. På www.car.info så står det att bilen har avtagbar krok när jag söker på regnumret...
Tyckte mina gigantiska ekplank har torkat riktigt bra. Legat inne i friggebod med avfuktare och fläkt gående konstant sen i augusti. Min fuktmätare visade 12% på djupaste inställningen (20mm) så jag tänkte klyva upp den i lite mer hanterbar dimension, också för att se hur fuktig den var inuti. I mitten av snittet visar mätaren 19%. Ek är segtorkat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sånt har jag ordnat med svetsen, och det gick igenomT Trunk skrev:På tal om dragkrok och bilbesiktningar.
Donat till lådavdelare till nya ikeabänken. Inte bestämt hur höga avdelare jag ska ha, kanske blir lite olika beroende på vad som är i lådorna.
Spårat i fronterna och där bak är det iskruvat extravägg, inte så lätt att spåra plåt.. 4mm plywood som väggar.
Spårat i fronterna och där bak är det iskruvat extravägg, inte så lätt att spåra plåt.. 4mm plywood som väggar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
”Gratis är gott” eller ”en mans skit blir en annans mans skatt”.
Fick dessa almavsåg från en som sågar plank seriöst. Dessa låg i eldningshögen. Baxade hem dem och har torkat dem aktivt sedan i somras.
Idag sågade och hyvlade jag upp en av dem till plank. Fick ut 2 rejäla plank på ca 60x200x1600mm
Dessutom blev det en rejäl hög med ved. Tänker att den skulle kunna gå vidare till @Frustrator. Det går säkert att få ut ett par hundra smörknivar. Minst!
Fick dessa almavsåg från en som sågar plank seriöst. Dessa låg i eldningshögen. Baxade hem dem och har torkat dem aktivt sedan i somras.
Logga in
Skapa konto
Idag sågade och hyvlade jag upp en av dem till plank. Fick ut 2 rejäla plank på ca 60x200x1600mm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessutom blev det en rejäl hög med ved. Tänker att den skulle kunna gå vidare till @Frustrator. Det går säkert att få ut ett par hundra smörknivar. Minst!
Logga in
Skapa konto