3 410 237 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Ingen projekttråd tyvärr.NyaTorpane skrev:
23 någonting kvadrat, Willab/EuroSerre Maxi5 plus mur
Skall in en vedkamin, tänket är huvudsakligen en plats att hänga på, matbord, cozy corner och en mindre del som växthus.
Hoppas på glögg där till första advent...
Spontanköpte ett gäng besseytvingar på Bauhaus och lyckades få igenom prisgaranti mot Hornbach för de långa (400/120) för 245kr st.
Dock nu när jag kommit hem och tittat lite mer noga på dem så undrar jag om det verkligen ska vara såhär? Toppdelen är liksom sned.
Trodde Bessey borgade för kvalitet! De är fastspända i hyllkanten och då syns det genom att de lutar.
Dock nu när jag kommit hem och tittat lite mer noga på dem så undrar jag om det verkligen ska vara såhär? Toppdelen är liksom sned.
Trodde Bessey borgade för kvalitet! De är fastspända i hyllkanten och då syns det genom att de lutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, ja. Det blir nog retur på dessa. Jag jämförde priset mot fine-tools men slogs av att beteckningarna inte var samma. Faktum är att Bauhaus besseytvingar inte ens finns på besseys egna hemsida.Daniel_N skrev:
Bortsett från att de var sneda verkar de dock vara riktigt bra. Rejäla och tjockt gods 29x9mm är bakre stången.
Förutom att köpa defekta tvingar så har jag limmat bordsunderrede i helgen. Återstår toppskiva och ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Vet inte om det kanske vore mer lämpligt med en bilmekartråd?
Men igår bestämde jag mig för att få av den efter senaste släpkörningen ej längre avtagbara avtagbara dragkroken på andrabilen.
Kroken är en tre och halvt år gammal BMA från Thule/Brink (min är schizofren och består till hälften av delar från Thule hälften från Brink). Är monterad på en SAAB ng9-3 men dessa delar bör gälla alla Thule BMA.
Dragkroken hade kärvat lite vid montering de senaste gångerna men nu satt den fast och gick inte att få loss, vredet vrider men inget händer, trodde först att det var vredet som var kass, men efter att ha skruvat isär det hittade jag inga trasiga delar.
Slutade med att jag demonterade klossen som kroken fäster i:
Och skruvade fast den i skruvstädet och efter några bank med kombihammaren på rätt ställe så släppte det.
I kort visade det sig att det rostat såpass i den röda punkten nedan, så att själv kroken inte hamnade rätt i inhakning (grön) och låsningen (blå) inte hakat i ordentligt och eftersom den inte hakat i ordentligt så låg inte låsningen i rätt läge för att vredet skulle kunna nyttjas.
Efter att ha filat bort lite rost på samtliga markerade punkter fungerar draget som nytt, men jag skulle påstå att det är röd punkt som är viktigast, och den är ju faktiskt åtkomlig att rensa ibland.
Men igår bestämde jag mig för att få av den efter senaste släpkörningen ej längre avtagbara avtagbara dragkroken på andrabilen.
Kroken är en tre och halvt år gammal BMA från Thule/Brink (min är schizofren och består till hälften av delar från Thule hälften från Brink). Är monterad på en SAAB ng9-3 men dessa delar bör gälla alla Thule BMA.
Dragkroken hade kärvat lite vid montering de senaste gångerna men nu satt den fast och gick inte att få loss, vredet vrider men inget händer, trodde först att det var vredet som var kass, men efter att ha skruvat isär det hittade jag inga trasiga delar.
Slutade med att jag demonterade klossen som kroken fäster i:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och skruvade fast den i skruvstädet och efter några bank med kombihammaren på rätt ställe så släppte det.
I kort visade det sig att det rostat såpass i den röda punkten nedan, så att själv kroken inte hamnade rätt i inhakning (grön) och låsningen (blå) inte hakat i ordentligt och eftersom den inte hakat i ordentligt så låg inte låsningen i rätt läge för att vredet skulle kunna nyttjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha filat bort lite rost på samtliga markerade punkter fungerar draget som nytt, men jag skulle påstå att det är röd punkt som är viktigast, och den är ju faktiskt åtkomlig att rensa ibland.
Det var ju bra att det rostat fast så pass att släpvagnen följde med hem då....
Har en liknande operation att göra på skåpbilen, fick aldrig någon nyckel till kroken när jag köpte den och om jag minns rätt måste kunna visa att den går att demontera vid besiktning....så planen är att ta bort hela kroken förutom balken och montera en fast svanhals istället.
Har en liknande operation att göra på skåpbilen, fick aldrig någon nyckel till kroken när jag köpte den och om jag minns rätt måste kunna visa att den går att demontera vid besiktning....så planen är att ta bort hela kroken förutom balken och montera en fast svanhals istället.
Jag fick registreringsbesiktiga en bil en gång när jag bytte från löstagbar till fast dragkrok. Hade jag inte haft någon krok innan och bara monterat den fasta hade jag sluppit besiktning... Logiskt?MathiasS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Ja, det tänkte jag på direkt, det var ju inte så att jag körde löv med släpet heller
Men vredet visade ju grönt, så det skulle vara okej att köra
Troligtvis har väl mekaniken låst tillräckligt, och sedan när jag körde har den pressat sig fast än mer.
Men vredet visade ju grönt, så det skulle vara okej att köra
Troligtvis har väl mekaniken låst tillräckligt, och sedan när jag körde har den pressat sig fast än mer.
Ja så förstår jag det också, att trots att jag inte skulle behöva besiktiga en ny krok så måste jag få ur "löstagbar" ur registret eftersom det påkallar en kontroll vid varje besiktning.Alfredo skrev:
....men om jag inte gör ett byte utan bara anmäler den som avmonterad.........får gräva lite i detta. Fortsättning i släpvagnstråden kanske...