Jag förmodar att Rasmus hade med sig rakspegeln hemifrån? ;)

//Ronnie

• Haha
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Montera sken till nya fräsbord,

men någon som vet var man kan köpa talmeter till skena?

B berne88 skrev:
Montera sken till nya fräsbord,

men någon som vet var man kan köpa talmeter till skena?
Menar du att den skall gå att dra in och ut?

sök annars på "Självhäftande måttband" på tex hyvlar.se

Har typ avslutat denna. Mattborstad RWL-34 och grön micarta på 600 korn.
sFgu6DG.jpg
LlvysEd.jpg

• Gilla
pleqtiz och 4 till
  • Laddar…
I eftermiddag och ikväll har jag varit produktiv i snickarboden!

Med massa spill av finplyfa så gjorde jag ett tillägg till mitt anhåll. Dels för att få det högre men också för att få det bredare så att mina hjul går att fälla undan helt (går enkelt att plocka av också men detta är smidigare).
Ett utvidgat och höjt anhåll i snickarboden med infällda hjul, omgivet av verktyg och träspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgraderat anhåll i snickarboden med finplywood tillägg för höjd och bredd, samt nya zero clearance ilägg.
Skapa konto
Närbild av en skräddarsydd finplyfa beståndsdel i snickarboden, del av ett anhåll med höjd- och breddanpassning.
Skapa konto

Sen så behövde jag också nya zero clearance ilägg så jag passade på och batchade upp 3st samt en som jag sparar som mall För framtida behov!
Fem nygjorda zero clearance ilägg för såg av finplywood på ett arbetsbord.
Skapa konto
Fyra handgjorda zero clearance ilägg i finplywood för gersåg, med hål och urtag, på en sågbord.
Skapa konto
Hemmagjorda träilägg av finplywood med urskurna hål och skåror, uppstaplade och lutande mot en arbetsbänk.
Skapa konto
Zero clearance ilägg på en bordsåg, tillverkad av finplywood, bredvid en uppdragen sågklinga.
Skapa konto

• Gilla
Masses och 19 till
  • Laddar…
Bytt förgasare på snösungan och gått igenom den lite. Motorn vill börja skena men nu tror jag att det är under kontroll, så länge jag undviker att ha förgasarspjället helt uppe så verkar den köra som den ska.

Nyinstallerad förgasare på en snöslunga med synliga kopplingar och inställningsdetaljer.
Skapa konto

Nybytt förgasare och nyligen underhållen snöslunga parkerad utanför en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sen brotschade jag upp alla dreven ur fräsmaskinen som var med om haveriet och tog bort eventuella grader. Nu visar dom alla runt 26,99-995mm (målstorleken var 27mm, nära nog).

Micrometer i ett skruvstäd på arbetsbänk, används för precision på mekaniska delar.
Skapa konto

Mikrometer skruvar mäter ett maskindrevets axel med noggrannhet angiven i millimeter.
Skapa konto

Med skruvstädet blir det enklare att ta en mätning.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Nu är bordet levererat och klart! Matchningen mot deras nyinköpta vitoljade stolar blev helt perfekt!

Bordet är behandlat med 3 lager hårdvaxolja.
1:a lagret Osmo Natur.
2:a lagret Blandning av 90% Osmo natur och 10% Osmo snö dekorvax
3:e lagret Osmo natur!
Vitoljat träbord behandlat med hårdvaxolja, omgivet av matchande vitoljade stolar i en hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 44 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nu är bordet levererat och klart! Matchningen mot deras nyinköpta vitoljade stolar blev helt perfekt!

Bordet är behandlat med 3 lager hårdvaxolja.
1:a lagret Osmo Natur.
2:a lagret Blandning av 90% Osmo natur och 10% Osmo snö dekorvax
3:e lagret Osmo natur!
[bild]
Supersnyggt!

• Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Det var fler utmaningar än jag trodde, allt från livsfarlig el och lödning till riktning, svetsning och plastsvetsning men nu börjar den bli klar. Föregående ”ägare” hade kört den med trasigt filter länge.
Bokstavligen allt på insidan var täckt av gips, till och med insidan av undertrycksmätaren.
Närbild på en dammig och gipstäckt undertrycksmätare i en verkstadsmiljö, tecken på renoveringsarbete.
Skapa konto
Upprivet verktyg täckt av gips med synlig inre motor och vittriga sladdar på en arbetsbänk.
Skapa konto
Del av en maskin med gipsöverdrag och fokus på en undertrycksmätare och svetsdetaljer.
Skapa konto

Dammtäckt tryckmätare på en maskin, märkt "Dustcontrol", visar spår av gips och renoveringsarbete.
Skapa konto
Renoveringsobjekt i verkstad med blå klämmor som håller fast svart, smutsigt rör under reparation.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
ceson och 6 till
  • Laddar…
Plastsvetsning, hur gör du då?

flamethrower.jpg

• Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Napalm tar jag bara till i de svåraste fallen, här räckte det med lödkolv. Variabel temperatur fungerar bäst, ställ den så lågt att det smälter men inte genast bränns. @johel572

• Gilla
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det var fler utmaningar än jag trodde, allt från livsfarlig el och lödning till riktning, svetsning och plastsvetsning men nu börjar den bli klar. Föregående ”ägare” hade kört den med trasigt filter länge.
Bokstavligen allt på insidan var täckt av gips, till och med insidan av undertrycksmätaren.
[bild] [bild] [bild]

[bild] [bild]
Det var inte dåligt med svetstänger!
Är det vad man börjar snegla efter när man börjar inse att "jo, faktiskt så har jag en ganska komplett samling tvingar"?
Eller finns det ett byggahus för smeder också?

Mer fix med DCn. Satte dit några bitar skärbräda under som repskydd och sedan lack och putsning, nytt filter och et voilá!
Närbild av blå dammsugarslang med skärbrädor som repskydd, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Repskydd av skärbräda monterat på dammsugaranslutning med synligt lackeringsarbete.
Skapa konto
Botten av en dammsugare med nya skärbrädbitar som repskydd, nylackad och uppfräschad.
Skapa konto
Renoverad dammsugare med skärbrädor som repskydd, nylackering, polering och nytt filter.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det var inte dåligt med svetstänger!
Är det vad man börjar snegla efter när man börjar inse att "jo, faktiskt så har jag en ganska komplett samling tvingar"?
Eller finns det ett byggahus för smeder också?
Svetstänger är inget annat än en sorts tvingar, samma regler gäller.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.