3 410 487 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Bytte mick på en otroligt lortig och äcklig bas. Förvånansvärt hur många verktyg som behövde dras fram på bänken för detta och även förvånansvärt hur nöjd jag blev när jag fick ljud i den (den nya mickens sladdar var ändå rätt annorlunda mot den gamla, man fick tänka lite lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövde borra någotsånär räta hål och kom på att jag hade ett gammalt borrställ från 90-talet. Plockade fram det, och tillsammans med min gamla Bosch grön borrmaskin från 80-talet fick jag ihop en superduperbudget-Arboga:
Stället är ett Wolfcraft...
...i princip aldrig använt och jag har till och med kvar originalkartong och bruksanvisning. Kanske det finns något antikvärde i detta?
Logga in
Skapa konto
Stället är ett Wolfcraft...
Logga in
Skapa konto
...i princip aldrig använt och jag har till och med kvar originalkartong och bruksanvisning. Kanske det finns något antikvärde i detta?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Renoverat färdigt en 160l 14 bars atlas copco från svunna tider. Motor, säkerhetsventil, manometer, reducering, kopplingar, avlastning samt tryckströmbrytare utbytta eller genomgångna. Motorn är ny resten är tiggt eller fått. Bland annat har ngn kompressor från tippen fått agera donator.
Långt projekt men samtidigt lärorikt. Ev ska en skvätt färg slösas också men vi får se. Loctite 577 förövrigt är guds gåva till amatören som vill täta kopplingar till luft och vvs. Bara applicera på gängan och vänta 24h. Riktigt bra.
360097
Långt projekt men samtidigt lärorikt. Ev ska en skvätt färg slösas också men vi får se. Loctite 577 förövrigt är guds gåva till amatören som vill täta kopplingar till luft och vvs. Bara applicera på gängan och vänta 24h. Riktigt bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Motorn tycker jag du ska måla, resten ser fint ut som det ärnorrbottenssnickaren skrev:Renoverat färdigt en 160l 14 bars atlas copco från svunna tider. Motor, säkerhetsventil, manometer, reducering, kopplingar, avlastning samt tryckströmbrytare utbytta eller genomgångna. Motorn är ny resten är tiggt eller fått. Bland annat har ngn kompressor från tippen fått agera donator.
[bild] [bild] [bild] [bild] 360097 [bild]
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
vad är det för hjul du har på sågen?Björn Melander skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
vad köpte du för ny klinga till sågen?Björn Melander skrev:Sådärja, nu var sågen inne i verkstan. Ska bli skönt med justerbord. Sågen ör fin, inget kast på klingan och rakt överallt. Som vanligt passar inte Incragrunkorna på de sågar jag köper men de behövs ju inte nu.
Så nu är det lite pysslargrogg, ny klinga och lite injustering, sen är det bara att köra.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Här händer saker. Spännande!!!Björn Melander skrev:
Grattis till nya manicker, hoppas de ger den "höjning" du tänkt med tanke på att du använder dina maskiner professionellt men oddsen ser ju bra ut!
Femtio borr körda i Drill Doctor ger ju en hint om att du inte tycker att den är direkt skräp men det vore intressant med ett omdöme av något slag. För- och nackdelar, vad är bra och vad är dåligt, "skulle du sälja en sådan till din mamma?". Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken.
Bästa hälsningar
//Ronnie
Yes, funderade ett tag på det faktiskt; Du har rätt, hade blivit mer symmetriskt! Nu var jag lat och jiggen var färdiginställd för denna fogbredd (tejpbit på rätt ställe). Denna möbel byggs inte för att det är kul (ok, lite kul) utan mer för att jag lovat.Ola C skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
@Pysslarn
Jag tycker den funkar förvånansvärt bra. Jag har alltid slipat borr på bänkslipen och tyckt att jag fått till det hyfsat bra med vinklar och så men med denna maskin blir det bättre geometri. Enkel att använda och som sagt 50 borr på mindre än två timmar. Mindre dimensioner är lite bökiga att spänna upp dock. Helt klart värt pengarna. Köpte den på kampanj hos Hylte.
Jag tycker den funkar förvånansvärt bra. Jag har alltid slipat borr på bänkslipen och tyckt att jag fått till det hyfsat bra med vinklar och så men med denna maskin blir det bättre geometri. Enkel att använda och som sagt 50 borr på mindre än två timmar. Mindre dimensioner är lite bökiga att spänna upp dock. Helt klart värt pengarna. Köpte den på kampanj hos Hylte.