TeroM TeroM skrev:
Använder mest 6 m modellen. Bredare band, tydligare och med avståndsskala på baksidan med, den går att sträcka ut långt i det fria och bättre låsning av bandet när man tagit ett mått
Jag har precis skaffat mig 6m modellen och från 1m och längre går den trögt och ibland får man hjälpa till för att dra in bandet.. Är din likadan?
 
N NoizyVillage skrev:
Jag har precis skaffat mig 6m modellen och från 1m och längre går den trögt och ibland får man hjälpa till för att dra in bandet.. Är din likadan?
Nej, den drar som den skall trots avskavd färg och oxidering på bandet.
 
  • Gilla
NoizyVillage
  • Laddar…
Testing testing. Byggt nya sidledsstoppers så jag nu kan låsa fräsen i båda riktningar varsomhelst i x-led.

Invigning på skarpt projekt, 65*45*5 mastodontbräda. Började med ett varv medfräsning i ytterkant för att förhindra utslag sen körde jag rad för rad. Ämnet sitter med smältlim.

Fungerar väldigt bra det här måste jag säga. Nu blev jag ju återigen sugen på dom där planingsstålen...

Anpassad fräsmaskin med nya sidledsstoppers som låser i x-led ovanpå en stor träbräda i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stor skärbräda med schackmönster fastsatt på arbetsbänk med smältlim, färdigfräst kant synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en stort, nyligen bearbetat träskärbräde med rutigt mönster i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Tillverkat en platta för att kunna spänna fast material som ska borras som inte går så bra att spänna i maskinskruvstycket. Diverse plåtar tex. Har tänkte på detta länge, men eftersom det nu behöver borras en del i en tjock plåt så har det blivit lite borrande o gängande några kvällar. Det är ursprungligen någon sorts verktygshållare till en stans eller motsvarande tror jag. Bra material att bearbeta. Körde gängor (m12) direkt med pelarborren vilket efter lite träning fungerade utmärkt.

Nu kan man montera snabbspännare eller spännjärn rakt uppe på en plan yta och använda koordinatbordet för att hamna rätt - utan att behöva plocka av och på maskinskruvstycket. Känns bra, vi får se hur det funkar.

....och så får jag se hur tungt det blir att höja/sänka undra bordet...adapterplatta för koordinatbordet + själva bordet, skruvstycke och planbord väger in på ca 140kg..

Bearbetad metallplatta med gängade hål och en blå snabbspännare på ett verktygsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad metallplatta i pelarborr för att spänna och borra i plåtmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig...den där sulsnéa hyveln som @Frustrator så vänligt gav mig har samlat damm sen jag renoverade den. Men idag kom den till användning:D

(Ja, bilden är något redigerad, den blänker inte riktigt sådär)

Restaurerad hyvel på ett rutigt träarbetsstycke med spån, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Inte bara idag förstås men jag har fått dit ett utsug på pelarborren. Skalade ner Hornbergers design från Thingiverse med 70% vilket blev 52.5mm innerdiameter. För anslutningen till avloppsröret så gjorde jag en konisk anslutning i Fusion och lade ihop med ett segment med Meshmixer - nytt program för mig!

Har länge letat efter något liknande så det här var värt ~30 timmar i skrivaren över jul. ;)

https://www.thingiverse.com/thing:3283786

Pelarborr med installerat utsugssystem och konisk anslutning skapad med 3D-skrivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-utskrivet utsug anslutet till pelarborr med konisk anslutning och mätsticka nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 10 till
  • Laddar…
Back to basic med barnens julklapp. Nu behöver jag bara svarv och fräs så att vi kan tillverka några remdrivna maskiner :geek:
Ångmaskin leksak i metall med tegeltryck och rörliga delar, placerad på ett träbord, omgiven av andra julklappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Är det en ny maskin? Har en väldigt lik i förrådet men den är ju över trettio år gammal. Kul att de inte uppdaterats... ;)
 
B badtastex skrev:
Inte bara idag förstås men jag har fått dit ett utsug på pelarborren. Skalade ner Hornbergers design från Thingiverse med 70% vilket blev 52.5mm innerdiameter. För anslutningen till avloppsröret så gjorde jag en konisk anslutning i Fusion och lade ihop med ett segment med Meshmixer - nytt program för mig!

Har länge letat efter något liknande så det här var värt ~30 timmar i skrivaren över jul. ;)

[länk]

[bild]
[bild]
En sån där skulle man ha. Konstigt att det inte går att köpa färdigt.
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Är det en ny maskin? Har en väldigt lik i förrådet men den är ju över trettio år gammal. Kul att de inte uppdaterats... ;)
Nej, roppade in den på auktion så den är nog minst 30 år denna också. Dock ser de nya helt identiska ut, såg att CO hade en av den lite större Wilesco-modellen för 2 kkr före jul.
 
nanowire nanowire skrev:
Back to basic med barnens julklapp. Nu behöver jag bara svarv och fräs så att vi kan tillverka några remdrivna maskiner :geek:
[bild]
Vad väntar du på?
Gammal Myford metallvarv på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V vectrex skrev:
En sån där skulle man ha. Konstigt att det inte går att köpa färdigt.
Jag tror faktiskt det finns likadana, har för mig att jag såg en hos Rockler i samma färgskala som de där som används för kylvätska till metallbearbetning (blå-orange). Dock var prislappen avskräckande vid det tillfället...
Provade någon flexibel slang från Biltema för några år sedab med samma syfter men den gick sönder ganska fort, verkar inte finnas i sortimentet längre så det var nog ingen hit.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad väntar du på?
[bild]
Tomten har slut på cash tyvärr :worried:
 
Aha! Kombin lever!
Jag plockade undan verktygen som låg kvar på ejcan och skulle kolla hur elen såg ut i kontakten för att få ett hum om kabeln var återanvändbar. Det var rätt "intressant" kan man sammanfatta det. Själva kabeln var klämd/låst med hjälp av en bit gummi och en liten träbit uner klämbygeln. Sedan var bara hälften av skruvarna till kontaktdonen åtdragna. Efter att ha avhjälpt det så kände jag att det var värt att testa att koppla in den igen. Och mycket riktigt! Motorn hummade snällt igång... Så jag kopplade in remmen till hyveln och testade en liten brädstump som låg i närheten. Jag tycker den är lite lågvarvig om jag jämför med en nytillverkad men det kan lika gärna vara trötta lager på kutter och i motor och en gammal rem som gör det. Det är ju förmodligen ett antal år sedan den snurrade senaste gången.
Det bra är att den snurrar.
Det dåliga är att det blev en backe efter fem passeringar. Förvisso plant?
Men det är lättare att pyssla med något som man vet att det fungerar i alla fall. :)
 
  • Gammal kombinerad snickarmaskin på ett verktygsbord med rem, WD-40 och AEG borrskruvdragare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter bra!

Den har betydligt lägre varvtal än moderna hyvelmaskiner men det kompenseras till stor del av att kuttern har stor diameter så hyvelslagen blir inte alls lika djupa i träet som med de klena kuttrarna som sitter i moderna små hyvelmaskiner. När kutterslagen är grunda får de bli litet längre utan att det har någon betydelse.
Matar man litet långsamt brukar det bli bra. Jag lärde mig efter en tid att mata med lämplig hastighet.
Stenbergaren som jag har nu har också relativt lågt varvtal och bara två knivar i kuttern och stor kutterdiameter. Jag får bra resultat med den men man får lära sig mata med rätt hastighet.

Förresten.....då vi talar om kuttern..... var snäll mot dina lungor och byt belägget på bromsklossen som man manövrerar med bromsspaken på framsidan. Det är med största sannolikhet asbest i belägget. Asbestbelägget är fastskruvat i klossen med en mässingsskruv så får du tag på en bit asbestfritt bromsband är det bara att kapa till och borra hål i det och byta.

Om inte borden är i linje lönar det sig att ta loss borden av laxstjärtsspåren som de löper i och putsa bort all skit och gammalt vaselin och smörja med olja och ställa in tätheten på nytt. På min likadana Ejca gjorde den operationen enorm skillnad.
Om borden fortfarande inte är i linje kan du shimsa mellan maskinstommen och biten som utmatningsbordets laxstjärt sitter i. Inmatningbordet tar man ju loss varje gång man skall planhyvla men utmatningbordet sitter permanent på sin plats.
 
  • Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.