3 392 895 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Bra tips, det har jag iof redan gjort, som ett något urspårat projekt i träslöjden i min ungdom. Det var dock helt utan att använda hyvlar, knappt en träfiber syntes - men väl ganska stora mängder av en annan sorts fiber...
Bygg en träbåt var det väl du menade - min var en liten sportbåt i glasfiberarmerad plast - en, eller egentligen tre då vi var tre som hjälptes åt att bygga en var, fugetive(s)
Har förvisso en kompis som länge försökte sälja sin fantastiska CG Pettersson till mig, men för en gång skull insåg jag mina begränsningar och avböjde hur lockande det än var...
/U
Bygg en träbåt var det väl du menade - min var en liten sportbåt i glasfiberarmerad plast - en, eller egentligen tre då vi var tre som hjälptes åt att bygga en var, fugetive(s)
Har förvisso en kompis som länge försökte sälja sin fantastiska CG Pettersson till mig, men för en gång skull insåg jag mina begränsningar och avböjde hur lockande det än var...
/U
Då detta är tänkt mer som ett custombygge så vill jag ha ett så cleant utseende som möjligt utan bromshadtag, vajrar m.m.VidarH skrev:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Du kan stänga av att man skrollar in i andra ämnen på den oändliga scrollningen under inställningar. Du kan slå av oändlig scrollning också.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Nästan så man skäms att lägga upp sitt lilla alster bland alla avancerade byggen här men jag fixade i alla fall en ställning till grabbens julklapp. En fyraåring som konsekvent i mer än ett år önskat sig en boxningssäck måste väl ändå få det...
Vi har inget bra ställe att hänga upp den på så det fick bli en fristående ställning av lite regelstumpar som fanns hemma. Grabben fick vara med och såga med kap/ger, det var nog det bästa. Måste dock fixa skyddsglasögon till honom. Sen måste det fixas sandsäckar till ställningens fötter också för ungen slår så hårt att hela ställningen flyttar sig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har inget bra ställe att hänga upp den på så det fick bli en fristående ställning av lite regelstumpar som fanns hemma. Grabben fick vara med och såga med kap/ger, det var nog det bästa. Måste dock fixa skyddsglasögon till honom. Sen måste det fixas sandsäckar till ställningens fötter också för ungen slår så hårt att hela ställningen flyttar sig
Åhh, var det en sån där ”Flugan”, som Hobbex sålde ritningar till? Enligt katalogen skulle den göra (typ) 30 knop med en 10 hästars snurra. Minns inte exakt. Jag minns att jag blev besviken på att det bara var ritningen de sålde, när jag först trodde att det var hela båten.ullberg skrev:Bra tips, det har jag iof redan gjort, som ett något urspårat projekt i träslöjden i min ungdom. Det var dock helt utan att använda hyvlar, knappt en träfiber syntes - men väl ganska stora mängder av en annan sorts fiber...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Flugan är väl en träbåt (som vissa plastar ”över”)? Projektet började när vi hittade en halvbyggd vad jag tror var just en Flugan i slöjdens gömmor, men efter lite undersökning insåg vi att den var lite skev och genom slöjdläraren fick vi nys på en firma som hade en Fugetiveform vi kunde få låna. Tror Fugetive är aningen större och har mer v-botten, samt då en ”plastbåt”...mattiasp skrev:
Hittar inga bilder på min båt just nu men från internet kan man hitta bilder på modellen:
Logga in
Skapa konto
(denna från https://www.maringuiden.se/forum/topic/19138-vad-är-effektivast-vattenjet-eller-utombordare/?do=findComment&comment=177412)
Edit: hittade en, kanske inte helt tydlig men ändå, bild på min båt:
Logga in
Skapa konto
/U
Redigerat:
Klicka på din profilikon (i ditt fall den rosa pluppen längst upp med ett F i mitten som nästan täcks av "99+" i rött) och välj "Inställningar". Längst upp ska du nu ha en grön ruta där det står "Meny". Klicka på denna och välj åter igen "Inställningar". Om du nu skrollar ner på den sidan så ska du hitta inställningen för oändlig skroll.F fiskbuggaren skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Kan du få grabben att låta bli säcken i något dygn skulle jag rekommendera PL400. Troligtvis blir även det en anledning till renovering när den ska bort, så det är lugnttommib skrev:
Har en stor låda mässingsbitar jag ropade hem på auktion så jag har byggt en liten mässingshammare. Var dock inte helt enkelt första gången. Träbiten(stabbad) gick av i mitten så epoxy o mutter rakt igenom så nu borde den i alla fall hålla. Tyvärr blev skaftet lite snett mot huvudet så en liten glipa blev det men jag är nöjd ändå, nästa blir finare.
Har även börjat byta ut lite kablar mot plug-it, skönt att bli av med alla långa kablar. Nu vart det kexaren o fein multimaskinen.
Har även börjat byta ut lite kablar mot plug-it, skönt att bli av med alla långa kablar. Nu vart det kexaren o fein multimaskinen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Har fixat med sånt som man inte hinner med när det är full rulle. Plockat isär pelarborren för service samt gjort lite mer tvingförvaring.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto