Kantar brädor och skruvar fast dem.
Projekt fixa Ladugård tar ett litet steg framåt. Ska på lite sikt övergå till bygga träverkstad. Renovering av ladugård med trägolv under uppbyggnad, verktyg och brädor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Tomten klarade sig fint denna gång(y)

Byggavfall med sandhög i container och en hink med puts samt en säck med byggdamm.
Skapa konto

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Aha! Kombin lever!
Jag plockade undan verktygen som låg kvar på ejcan och skulle kolla hur elen såg ut i kontakten för att få ett hum om kabeln var återanvändbar. Det var rätt "intressant" kan man sammanfatta det. Själva kabeln var klämd/låst med hjälp av en bit gummi och en liten träbit uner klämbygeln. Sedan var bara hälften av skruvarna till kontaktdonen åtdragna. Efter att ha avhjälpt det så kände jag att det var värt att testa att koppla in den igen. Och mycket riktigt! Motorn hummade snällt igång... Så jag kopplade in remmen till hyveln och testade en liten brädstump som låg i närheten. Jag tycker den är lite lågvarvig om jag jämför med en nytillverkad men det kan lika gärna vara trötta lager på kutter och i motor och en gammal rem som gör det. Det är ju förmodligen ett antal år sedan den snurrade senaste gången.
Det bra är att den snurrar.
Det dåliga är att det blev en backe efter fem passeringar. Förvisso plant?
Men det är lättare att pyssla med något som man vet att det fungerar i alla fall. :)
Hur menar du att det blev en backe men det blev plant? Låter i mina öron helt korrekt i så fall.

Eller menar du att den hyvlade ytan blev konkav eller konvex (alltså ej plan)?

Ytan blev plan men virket blev kilformat.
En cm tjock i ena kortsidan men halvannan i andra. Gissar att jag behöver ta fram rätstegen och kontrollera att borden är plana sinsemellan. Skulle kunna vara att det är i behov av en riktning. Eller så var det 30+åriga virket sjukt jämnt ojämnt. ;)
Men idag vart jag upptagen med att åka runt på loppisar för att hitta två bra extrastolar och städa inför morgondagens familjemiddag. Det blev ett par "kinnarps 525 ek, oslosund blå 33" för det facila priset av 20kr stycket så jag är nöjd. Oväntad bonus; de passar heltäckningsmattan på övervåningen dessutom...

För att vara sann tråden så har jag dragit åt 12 skruvar med min trogna IXO!
Varav ett av skruvhålen fick stöd av en bit tändsticka för att bita lite bättre.

• Två blåa "Kinnarps 525" kontorsstolar framför ett bord och en skruvdragare på en av sitsarna.
    Skapa konto
VidarH VidarH skrev:
En cm tjock i ena kortsidan men halvannan i andra. Gissar att jag behöver ta fram rätstegen och kontrollera att borden är plana sinsemellan. Skulle kunna vara att det är i behov av en riktning. Eller så var det 30+åriga virket sjukt jämnt ojämnt. ;)
Men idag vart jag upptagen med att åka runt på loppisar för att hitta två bra extrastolar och städa inför morgondagens familjemiddag. Det blev ett par "kinnarps 525 ek, oslosund blå 33" för det facila priset av 20kr stycket så jag är nöjd. Oväntad bonus; de passar heltäckningsmattan på övervåningen dessutom...

Varav ett av skruvhålen fick stöd av en bit tändsticka för att bita lite bättre.
Plan eller rikthyvlade du? Spontant låter det som du rikthyvlade båda sidorna?

VidarH VidarH skrev:

Har svårt att se att hyveln kan vara felinställd på så vis att det blir så som du beskriver. Låter bara som att plankan var böjd innan.

Jag tolkade som att han bara rikthyvlat en sida. Rikthyvlar man båda sidorna så är det ju verkligen inte konstigt om man får det resultatet.

V vectrex skrev:
Jag tolkade som att han bara rikthyvlat en sida. Rikthyvlar man båda sidorna så är det ju verkligen inte konstigt om man får det resultatet.
Därför jag frågade, vill minnas att de där gamla ejca har en planhyvlingstillsats man spänner ovanpå rikthyveln. Den syns dock inte i bilden så slog mig plötsligt att det kanske bara hade riktats. Men nu sitter väl ngn fast på familjeträff så vi får väl vänta på svar :)

Provsvetsar alu med tråden från jula. Fick improvisera en trådrullehållare av ett skruvstycke och en skruv då svetsen inte tar så små rullar. Har inte bytt liner till teflon ännu och det blir trassel så snart jag svetsat några cm...
Svetsapparat med improviserad trådrullehållare i ett skruvstycke och synlig svetsutrustning.
Skapa konto

Lyckades få till en sammanfogning av två bitar 8x50 mm.
20 V och 170 A. Har nu lärt mig att man borde dra långsammare första cm innan materialet blir varmt och snabbare närmare en kant för annars smälter det för mycket. Hur provsvetsen i 2 mm-profilerna såg ut tänker jag inte visa. Det kommer inte bli lätt detta... :oops:
Svetsförsök på aluminiumdelar med synliga svetsar och improviserad trådrullehållare i bakgrunden.
Skapa konto

Edit: Ser ok ut i genomskärning. Tror jag.
Improviserad trådrullehållare med svetsad aluminiumbit och skruvstycke på en arbetsbänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag har tyvärr inte den tillsatsen till maskinen. Inte omöjligt att det har funnits men att den har försvunnit i någon städning innan huset såldes. Den var ju manuell och lite halvosäker enligt bilderna i handboken. Kanske inte så stor förlust? Däremot är det en tallriksslip monterad på samma axel som sågklingan och förutom fräshållaren finns det ett par rullar för en bandslip. Men jag har inte anbringat tillräckligt med våld mot tallriksslipen för att få av den för att se om bandslipen är vettig.
Brädstumpen var dessutom bara 50-60 cm lång. Får väl koppla in spånsugen med tejp och leta upp någon bättre testbit i veckan.

VidarH VidarH skrev:
Jag har tyvärr inte den tillsatsen till maskinen. Inte omöjligt att det har funnits men att den har försvunnit i någon städning innan huset såldes. Den var ju manuell och lite halvosäker enligt bilderna i handboken. Kanske inte så stor förlust? Däremot är det en tallriksslip monterad på samma axel som sågklingan och förutom fräshållaren finns det ett par rullar för en bandslip. Men jag har inte anbringat tillräckligt med våld mot tallriksslipen för att få av den för att se om bandslipen är vettig.
Brädstumpen var dessutom bara 50-60 cm lång. Får väl koppla in spånsugen med tejp och leta upp någon bättre testbit i veckan.
Var det tillsatsen jag nämnde som du saknar?
Isåfall kan du bara rikthyvla, dvs få en yta plan. Du kan däremot inte planhyvla, dvs få motstående yta (till den du precis rikthyvlat) att bli parallel med den första.

nanowire nanowire skrev:
Provsvetsar alu
När jag svetsat alu med mig'en så har jag försökt hålla slangpaketet så rakt som möjligt, då har det gått bra.
Sen ren argon i tuben.

Frustrator Frustrator skrev:
Var det tillsatsen jag nämnde som du saknar?
Isåfall kan du bara rikthyvla, dvs få en yta plan. Du kan däremot inte planhyvla, dvs få motstående yta (till den du precis rikthyvlat) att bli parallel med den första.
Jag vet att jag inte kan planhyvla utan tillsatsen på min maskin. Jag har använt riktiga planhyvlar tidigare så jag är inte nybörjare på funktionen som sådan, däremot på att meka med dem. Däremot har jag inte upplevt att det varit i närheten av så här illa på någon av de 11-12 andra (vare sig plan eller rikt) som jag har stått vid. Maskinen jag stod senast vid var en flång ny Luna med bortåt två meter bord som verkligen var en dröm jämfört med den 50 år gamla järnklumpen som stod mitt i klassrummet innan. (Jag var träslöjdslärare under ett år) Har läst halva lärarutbildningen och läste industri på gymnasiet. Så jag är långt ifrån rädd och orolig för att något ska gå sönder. Det visar alla roliga ärr på i alla fall. Däremot har jag ingen koll alls på det mekaniska under ytan. Det var rätt mycket handsoff på den biten.

VidarH VidarH skrev:
Jag vet att jag inte kan planhyvla utan tillsatsen på min maskin. Jag har använt riktiga planhyvlar tidigare så jag är inte nybörjare på funktionen som sådan, däremot på att meka med dem. Däremot har jag inte upplevt att det varit i närheten av så här illa på någon av de 11-12 andra (vare sig plan eller rikt) som jag har stått vid. Maskinen jag stod senast vid var en flång ny Luna med bortåt två meter bord som verkligen var en dröm jämfört med den 50 år gamla järnklumpen som stod mitt i klassrummet innan. (Jag var träslöjdslärare under ett år) Har läst halva lärarutbildningen och läste industri på gymnasiet. Så jag är långt ifrån rädd och orolig för att något ska gå sönder. Det visar alla roliga ärr på i alla fall. Däremot har jag ingen koll alls på det mekaniska under ytan. Det var rätt mycket handsoff på den biten.
Kanske missförstod dig när du skrev att det blev en backe då? Uppfattade det som att du provhyvlade med rikthyveln och fick en planka som såg ut som en ostbit (men med plana sidor, här hemma ser osten ut som en hoppbacke när 3åringem hyvlat) och att du inte hade förväntat sig det.
eller var det med planhyvel-tillsatsen du hyvlade?

Jag går ut och tar en bild eller två nu när familjeträffen är över! Återkommer. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.