mattiasp mattiasp skrev:
Fantastiskt! Jag väntar på slutrapporten som ett barn på julafton. Hur gick anordningen sönder? Jag antar att Daniel och en tving var inblandade?
Äh, skulle bara spänna en mutter lite. En 19mm blocknyckel räckte inte riktigt så jag bytade till en 1000w borrmaskin o satte snurr på grejorna. Sen satt den!

detaljerad rapport kan det nog blir ikväll eller i alla fall i helgen
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Insåg precis att jag tillverkat 8 vänsterben och 0 högerben till mitt hemliga projekt som va hela anledningen till framtagandet av mojängen:worried:...så det blir nog lite svarvning i helgen också. Men nu har jag ju koll på grejerna så det borde gå galant.
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
Jag fortsätter min monolog men det är min tråd och trots allt bättre att jag spammar lämpliga frässtål än att ni kidnappar tråden och pratar bord till pelarborren;)

Så, kolla in det här. Planingsstål som går att få i stor diameter och som går att beställa med vändskär med rundade hörn.

https://www.toolstoday.com/insert-s...rface-planer-and-bed-skimming-router-bit.html

Teknisk ritning av tre olika modeller av frässtål med dimensioner och produktnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Insåg precis att jag tillverkat 8 vänsterben och 0 högerben till mitt hemliga projekt som va hela anledningen till framtagandet av mojängen:worried:...så det blir nog lite svarvning i helgen också. Men nu har jag ju koll på grejerna så det borde gå galant.
Hör inte den kommentaren nästan hemma i byggbloopers? Glöm inte bilden i så fall ;)
 
P
Ola C Ola C skrev:
Insåg precis att jag tillverkat 8 vänsterben och 0 högerben till mitt hemliga projekt som va hela anledningen till framtagandet av mojängen:worried:...så det blir nog lite svarvning i helgen också. Men nu har jag ju koll på grejerna så det borde gå galant.
Så då blir det två st som resultat av det hemliga projektet?:devilish:

Skämt åsido, oerhört lärorikt och spännande att följa.
 
Sorry, lyckades precis klura ut hur jag gör om vänsterben till högerben utan att svarva nya.

Tog lite detaljbilder också som visar olika fenomen, vi va rätt risiga på att fota igår.

Bild 1. Resonansproblem, för högt varvtal, inga urrivningar. Rundat frässtål.

Bild 2 vänster om steget. Typiskt urrivningsproblem, speciellt i områden med årsringar parallellt med ytan, för högt varvtal och värre med stål med spetsig kant. Höger om steget vår bästa svarvning, aningen putsad på bilden. Stål med rund profil utan skarpa kanter.

Bild 3. Ok resultat med matningslinjer, dessa går väldigt lätt att slipa ner. Man kan ju välja att mata ännu långsammare men eftersom stången ändå ska putsas så gör inte dessa smålinjer något.

Träsvarvad stång med matningslinjer från svarvning, slät yta utan urrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träben med urrivningsproblem och resonans, detalj närbild på fräsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av trästång med resonansproblem, inga urrivningar, rundat frässtål och matningslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Planingsstål såg intressant ut!
 
Den här bilden passar nästan i skryttråden. Hursomhelst, benen är fördiga, 4 långa, 4 korta, 4 höger, 4 vänster.

Ni kanske kan ana att det va lätt att dribbla bort sig på vänster/höger, dom är nästan identiska fast spegelvända.

Åtta träben ordnade i par med not och fjäder, varierande längd på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats och 2 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt!
Hur gjorde du fräsningen?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Väldigt snyggt!
Hur gjorde du fräsningen?
Låste stången mha indexeringsskivan sen fräste jag, lite olika längdstop (och breddstop) för att få det rätt. Innerhörnet rensades med stämjärn.

Trästav fastspänd i en arbetsbänk med indexeringsskiva och utfrästa spår som vägledning för längd och bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Trollskidan och 4 till
  • Laddar…
Snacka om smart svarvlåda du byggt!
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snacka om smart svarvlåda du byggt!
:)Det kommer fler features i 2.0...vinklingsbara medar på utsidan av lådan så man kan köra konade ben, t-tracks där fräsen glider så man enkelt kan sätta stoppers, spånhantering, någon sorts spännkäftar in från sidorna så man även kan låsa stången i bortre änden o annat lull lull.
 
  • Gilla
roli och 7 till
  • Laddar…
Supersmart och superresultat!
Oerhört imponerad — som vanligt!
//Ronnie
 
Ola C Ola C skrev:
Jag fortsätter min monolog men det är min tråd och trots allt bättre att jag spammar lämpliga frässtål än att ni kidnappar tråden och pratar bord till pelarborren;)

Så, kolla in det här. Planingsstål som går att få i stor diameter och som går att beställa med vändskär med rundade hörn.

[länk]

[bild]
Jag kommer att beställa en del stål därifrån. Om någon vill ha något så skicka PM så kan vi dela på frakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.