Träsmak Träsmak skrev:
När börjar du ta upp beställningar på konade ben i udda träslag...?
Tja. Med lite enkla moddningar skulle jag kunna köra konade ben redan med denna svarven även om det kommer gå lättare i nya svarven...som inte börjat byggas än men alla mina tester nu är för att prova ut tilltänkta features. Vilka träslag är det du har i åtanke?
 
Well... senast jag var ute efter ben till någon av frugans loppisprojekt hade väl sipo eller kanske teak legat högst på listan. För stunden tyckte jag mest att herrn hade ett bra koncept. De korta vagnarna till trots...:D
 
Fantastiskt grymt! Längtar till jag har tid att börja bygga jiggar och snickra! Denna måste kopieras (eller ditt kommande finbygge då)!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ny dag, nya tester. 4 gånger så högt varvtal som igår och nu med dammutsug. Betydligt enklare att fånga spån från ett svarvstål än en fräs, nu kan jag i princip köra den i vardagsrummet. Det här va ett kul litet koncepttest.:D

[bild]

[video]
Alltså, det ser väldigt fint ut och så. Men du som är CAD-konstruktör har väl rimligtvis gjort ritningar också? Du glömde ladda upp dem. Gärna i paint-format tack!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Alltså, det ser väldigt fint ut och så. Men du som är CAD-konstruktör har väl rimligtvis gjort ritningar också? Du glömde ladda upp dem. Gärna i paint-format tack!
Nu när du säger det...jag började faktiskt skissa på 2.0 i fusion 360. Det är ju en himla tur för det är ju samma cadprogram som du använder så vi kan dela filer rakt av. Kom inte så långt men här är en screendump från en tidig design.

CAD-screendump av tidig design för en maskinkomponent med blå rulle och grå profilstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
jac och 2 till
  • Laddar…
Vafan...
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vafan...
För att öppna filen från Ola ska du trycka två gånger ganska snabbt på den vänstra knappen på musen ;)
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
För att öppna filen från Ola ska du trycka två gånger ganska snabbt på den vänstra knappen på musen ;)
Hmm. Jag är inte riktigt säker på det, Daniel köpte en riktig top-of-the-line historia till mus till cadkursen, tror det räcker med enkelklick.
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Trots att en viss vuxen ålder uppnåtts är jag barnsligt fascinerad av maskiner som kör av sig själv. Blir lika glad varje gång Emcon svarvar på egen hand medan jag tittar på och pillar navelludd. Frässvarv 2.0 bara måste ha automatisk längdmatning.:D

 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket kan du ta där på sista passet när sen kör med egen matning? Klarar Emcon att utgå från en kvadratisk bit?
 
B badtastex skrev:
Hur mycket kan du ta där på sista passet när sen kör med egen matning? Klarar Emcon att utgå från en kvadratisk bit?
Klarar gör den väl men det blir knas i trebackschucken, fyrkantsämnen funkar bättre med fyrbackschuck. Här utgår jag från 27mm åttakantigt ämne och kör det till 25mm diameter i två körningar men det går att köra i en körning.
 
Vackert...☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.