Ola är noga med detaljerna och vill nog ha / bygga en sån här i så fall

Hand håller en actionkamera med tillhörande fäste och lösa metalldelar på en vit yta med texten "FISHEYE Camera Jig".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produktinveckling (alltså motsatsen till utveckling).

Va inte helt nöjd med finishen på de långa stolparna (850mm) jag försökte köra igår, speciellt där årsringarna låg parallellt med ytan fick jag rätt mycket urrivningar. Fick jag delvis också på korta pinnarna men tyckte det blev betydligt sämre på de långa, kanske pga lite mer vibrationer. Igår labbade jag med olika stål utan större framgång....gick ju att fräsa urslagsfritt om stången inte rotera, varför urslag vid rotation...hmmm.

Så, idag drog jag ner varvtalet betänkligt och handvevade istället. Voila, lite ränder (som enkelt putsas bort) men mycket bättre map på urslag, i princip inga alls och dom som blev är grunda o åker bort i putsningen. Låga hastigheten på skruvdragaren skulle nog va lagom mem fick inte in 12mm i den chucken o orka inte ta isär allt o svarva ner axeln för detta lilla experiment.

Blev nog för snabb matning när stången roterade fort.

Bild 1 bortmaskinssnurrad, bild 2 handvevad.

Trästolpe med synliga urrivningar och ojämn yta, resultat av maskinbearbetning jämfört med handbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två trästolpar där den ena visar en slätare yta från handvevad bearbetning, medan den andra har synliga ränder från maskinbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarvningsexperiment med handvevad mekanism i träbänk jämfört med maskindriven process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...gick ju att fräsa urslagsfritt om stången inte rotera, varför urslag vid rotation...hmmm.
Om stångens periferihastighet är väsentligt större än hastigheten du matar fram fräsen med så skär stålet i princip tvärs mot fiberriktningen. Du skär alltså i större utsträckning i fibrernas riktning när du sänker stångens rotationshastighet.
 
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
Om stångens periferihastighet är väsentligt större än hastigheten du matar fram fräsen med så skär stålet i princip tvärs mot fiberriktningen. Du skär alltså i större utsträckning i fibrernas riktning när du sänker stångens rotationshastighet.
Synd att PH redan blivit belönad med bästa svar annars hade du varit en kandidat.

Skämt åsido. Jag förstår vad du menar och teorin bakom men tror det finns fler hundar begravna (?) Den handmatade stången ovan har bara nån mm per varv i matning. Fräsningen på den stången är om inte vinkelrät mot fibrerna så nästintill. Om jag kör att handvevat varv helt utan matning får jag bra resultat. Jag är lite inne på att det är nån kombo med för hög skärhastighet, ungefär som om man matar för snabbt på fräsbordet.

Edit. Klurade en gång till på det här. Om man ser mer till själva skärögonblicket stål mot trä snarare än stångens vs fräsens rörelser så inser jag att du hade helt rätt.
 
Redigerat:
Förutom bygga_bos tankar kring matning kontra snurrhastighet på stången (vilket jag köper) så funderar jag också om det kan vara så att du får någon form av vibration i stången som kan påverka resultatet. Inom metallsvarvning så vet jag att det ofta kan vara ett problem när det är klena men långa bitar. Kanske inte riktigt helt enkelt att översätta rakt av, men jag tror att det kan vara en faktor. Då kan man använda en medlöpande stöddocka (vilket kanske inte är så enkelt i ditt fall) eller så kan man anbringa tillräcklig press på ämnet i någon riktning så att det stabiliserar sig något. Skulle vara nyfiken på att se vad som händer om du hade en hjälpare som stod bredvid med typ ett kvastskaft eller vad som och bara pressade benet du fräser lagom hårt ner mot bordet, med kvastskaftet nära fräsen såklart.

Jag kan komma förbi o vara hjälpare ikväll tex!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Förutom bygga_bos tankar kring matning kontra snurrhastighet på stången (vilket jag köper) så funderar jag också om det kan vara så att du får någon form av vibration i stången som kan påverka resultatet. Inom metallsvarvning så vet jag att det ofta kan vara ett problem när det är klena men långa bitar. Kanske inte riktigt helt enkelt att översätta rakt av, men jag tror att det kan vara en faktor. Då kan man använda en medlöpande stöddocka (vilket kanske inte är så enkelt i ditt fall) eller så kan man anbringa tillräcklig press på ämnet i någon riktning så att det stabiliserar sig något. Skulle vara nyfiken på att se vad som händer om du hade en hjälpare som stod bredvid med typ ett kvastskaft eller vad som och bara pressade benet du fräser lagom hårt ner mot bordet, med kvastskaftet nära fräsen såklart.

Jag kan komma förbi o vara hjälpare ikväll tex!
Jag var också lite inne på samma spår, fick ju bättre finish på 500mm bitarna än 850 och fick ännu bättre finish på testbitarna som var ännu kortare. Sen har väl mitt frässtål slitits också under resans gång vilket också kan påverka.

Sämst finish fick jag när jag körde enbart sidoskär, alltså bredvid stången snarare än uppe på. Då måste jag hålla jämnt tryck både från sidan och toppen och det verka va en variabel för mycket.

Du är hjärtligt välkommen imorron eller torsdag om det funkar, måste fräsa urtagen i stolparna ikväll, svarvfräsen är uppsatt för den körningen och lämnar ogärna den innan jag hunnit fräsa alla...har ju bara väsningstid fram till 20 på kvällarna.

Så hinner jag även förbereda lite svarvämnen och svarva ner axeln så man kan köra med skruvdragare.

Edit. "Någon" verkar kroniskt ha fuckat upp min känsla för dagar och datum, det är tydligen onsdag idag....

Edit2. Alla stolparna är ju svarvade så det är egentligen ingen panik för min del, men jag vet du är lite nyfiken;)
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Edit. "Någon" verkar kroniskt ha fuckat upp min känsla för dagar och datum, det är tydligen onsdag idag....
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Ola C Ola C skrev:
Alla stolparna är ju svarvade så det är egentligen ingen panik för min del, men jag vet du är lite nyfiken;)
Klart jag är!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Klart jag är!
OK, imorron? Praktikanten kan hänga på om han är intresserad och fortfarande kvar söder om Hallandsåsen. Har lovat honom få sitta i fåtöljen o dricka cognac när han kommer på besök.
 
Ola C Ola C skrev:
OK, imorron? Praktikanten kan hänga på om han är intresserad och fortfarande kvar söder om Hallandsåsen. Har lovat honom få sitta i fåtöljen o dricka cognac när han kommer på besök.
Han har tyvärr åkt hem för denna gång:( Han ska ju ha snickeriet klart innan vi kommer upp.

Men jag kommer gärna!
 
Va, var det nån som skrev cognac?! Hm, ska se om jag kan lägga om planeringen för morgondagen... ;)

Verkstadskonverteringen löper på men just nu har jag fastnat i att bygga nytt bord till pelarborren. Känns som jag behöver få göra något som kan bli klart relativt snart.

Lycka till med svarvlabbandet!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Va, var det nån som skrev cognac?! Hm, ska se om jag kan lägga om planeringen för morgondagen... ;)

Verkstadskonverteringen löper på men just nu har jag fastnat i att bygga nytt bord till pelarborren. Känns som jag behöver få göra något som kan bli klart relativt snart.

Lycka till med svarvlabbandet!
//Ronnie
Du kommer ihåg att @jac fullständigt har fördärvat alla möjligheter för oss andra dödliga att snabbt kunna slå ihop ett bord till pelarborren nu va? Förr räckte det ju fint om det var plant, stabilt och med någon form av anhåll....men det var då det, nu krävs fanerade ytor, kantlister, handpolering m vax varje vecka osv....
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Du kommer ihåg att @jac fullständigt har fördärvat alla möjligheter för oss andra dödliga att snabbt kunna slå ihop ett bord till pelarborren nu va? Förr räckte det ju fint om det var plant, stabilt och med någon form av anhåll....men det var då det, nu krävs fanerade ytor, kantlister, handpolering m vax varje vecka osv....
Det är banne mig på gränsen till illojalt; som om man inte hade nog att göra ändå och svårt att få tiden att räcka till! Nu har ribban höjts till orimlig nivå när det gäller verkstadsfix. ;D

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Det är banne mig på gränsen till illojalt; som om man inte hade nog att göra ändå och svårt att få tiden att räcka till! Nu har ribban höjts till orimlig nivå när det gäller verkstadsfix. ;D

//Ronnie
Jaja....du är inte så oskyldig själv. Vilken dag som helst lägger jag upp bilderna på dina arbetsbockar och sen kommer hela forumet att gå i stå:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det är banne mig på gränsen till illojalt;
Men tack för att ni påminner mig om att jag måste lägga upp en tråd med lite bilder på bordet. Jag kan börja så får ni andra fylla på efter hand.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.