16 221 läst · 101 svar
16k läst
101 svar
Quick and dirty frässvarv
En fantastiskt fiffig svarv det där. En sådan måste jag nog fixa till en dag när jag inte har något annat för mig. (Det är visserligen ganska mycket jag ska göra den dagen, men jag klämmer in denna också.)
För att försöka vara lite positiv till stolparna i föregående bild så tror jag de skulle kunna vara väldigt roliga att tillverka. Ved går ju dessutom alltid åt och fördelen är ju då att man kan betrakta "svarvtiden" som "vedhuggningstid" vilket är en viktig del av hushållsarbetet.
Angående konstruktionen, hur fäster du kullagrena åp den gängade stången? Finns det lager i lämplig storlek lätt tillgängliga så att det går att fixera dem med en mutter på var sida eller hur gör du? Jag har lite dålig koll på mekanisk konstruktion men ibland har jag funderat åp någon konstruktion som kräver en axel med kullager och gängor och detta verkar ju vara en framkomlig väg för någon som inte har tillgång (eller kunskap) till metallsvarvning.
För att försöka vara lite positiv till stolparna i föregående bild så tror jag de skulle kunna vara väldigt roliga att tillverka. Ved går ju dessutom alltid åt och fördelen är ju då att man kan betrakta "svarvtiden" som "vedhuggningstid" vilket är en viktig del av hushållsarbetet.
Angående konstruktionen, hur fäster du kullagrena åp den gängade stången? Finns det lager i lämplig storlek lätt tillgängliga så att det går att fixera dem med en mutter på var sida eller hur gör du? Jag har lite dålig koll på mekanisk konstruktion men ibland har jag funderat åp någon konstruktion som kräver en axel med kullager och gängor och detta verkar ju vara en framkomlig väg för någon som inte har tillgång (eller kunskap) till metallsvarvning.
Helt teoretiskt skulle benen i bilden inte vara så svåra att tillverka i min frässvarv. Man måste nog förse den med en extra "vagga" för att kunna göra urtagen med stor radie men annars inget konstigt.jac skrev:En fantastiskt fiffig svarv det där. En sådan måste jag nog fixa till en dag när jag inte har något annat för mig. (Det är visserligen ganska mycket jag ska göra den dagen, men jag klämmer in denna också.)
Din fråga är väldigt befogad. Hela Youtube sätter lager på gängad stång o allting fungerar jättebra o ingen nämner mer om det. Det fungerar inte jättebra. Tex den här snubben som gjort tredelarsvideo om sitt svarvbygge men "glömde" berätta om det viktigaste nämligen hur man får axeln att rotera vobbelfritt. Jag ställde frågan och han svarade aluminiumshims från burkar.
Gängstång är oftast för dålig tolerans och ofta åt det mindre hållet och det brukar vobbla väldeliga om man kör på det rakt av. Jag brukar köra en fuling som jag såg Wandel göra, eltejp i lagom många varv för att shimsa in lagret. Klipper man tejpen snett så shimset blir tjockare ju längre man trär på lagret kan man få det rätt tajt. Det är ingen optimal lösning men den är snabb o enkel. Metallsvarv är såklart att föredra, min axel snurrar väldigt vobbelfritt nu men jag kommer svarva en egen den där dagen när jag inte har nåt annat för mig
edit...för att svara på själva frågan. Ja, lager med innerdiameter 8, 10 och 12mm är väldigt lätta att hitta och billiga och dom fästs med muttrar på båda sidor...
Edit 2. Hur får man ett youtubeklipp att INTE synas som en bild i inlägget?
Produkter som diskuteras: "Gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Man borde kunna få det vobbelfritt och med bra tolerans om man tar lager med någon/några mm större innerdiameter och fasar av muttrarna så att ena änden blir konisk.
Fast eltejp är ju ganska enkelt också...
Fast eltejp är ju ganska enkelt också...
Har sett det förslaget nånstans men muttrarna i sig har ju också ganska sunkigt interface mot stången, vad säger att muttern är centrerad mot stången?Lostmoose skrev:
I vetenskapens tjänst körde jag ett fasstål idag med lite blandade resultat. När jag körde med bottenskärande stål fick jag lite sämre yta/urrivningar där årsringarna ligger parallellt med ytan
Med fasfräsen fick jag "jämn" yta runt hela varvet. Dock fick jag märkliga mönster, speciellt vid medfräsning då det hamnade i resonans emellanåt. Med lite labbande med varvtal på borrmaskinen blev det riktigt bra yta (dock inte vid medfräsning). Kommer köra fas eller sidoskär när det ska produceras. Första bilden resonansmönster, andra bilden motfräst, lite 180 puts på den så är jag jättenöjd.
Med fasfräsen fick jag "jämn" yta runt hela varvet. Dock fick jag märkliga mönster, speciellt vid medfräsning då det hamnade i resonans emellanåt. Med lite labbande med varvtal på borrmaskinen blev det riktigt bra yta (dock inte vid medfräsning). Kommer köra fas eller sidoskär när det ska produceras. Första bilden resonansmönster, andra bilden motfräst, lite 180 puts på den så är jag jättenöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag gillade resonansmönsterna
Kul att du inte ger dig, det går hela tiden att förbättra, kul att se! Som vanligt har du inspirerat mig med finurliga lösningar, ska bygga något liknande till min svarv.
Kul att du inte ger dig, det går hela tiden att förbättra, kul att se! Som vanligt har du inspirerat mig med finurliga lösningar, ska bygga något liknande till min svarv.
Jag har precis börjat...Daniel_N skrev:
På det seriösa planet gillar jag metoden skarpt, jag är inte mycket för att stå o frihandspeta med ett rundat stämjärn på en roterande träbit och försöka få jämn diameter över längre sträcka. Här kan man få det inom nån tiondels mm över hela längden utan klydd och en stabil svarv som utgångspunkt är en klar fördel.
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer