Ola C Ola C skrev:
Hmm. Om man kör ett vanligt fasstål så borde man få både sidoskär o höjdinställning...
Det låter rimligt o smart!
 
findus42 findus42 skrev:
Respekt...
Vid bild 6 i TS fick jag ett hysteriskt anfall. Jag börjar kunna andas normalt nu...

Tack
Mvh Findus
Hysteriskt anfall alltså... tolkar det som nåt positivt så jag bjuder på lite mer av samma vara:D

(....nä det är inte mina alster)

Samling av olika snidade träpelare uppställda sida vid sida mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
En fantastiskt fiffig svarv det där. En sådan måste jag nog fixa till en dag när jag inte har något annat för mig. (Det är visserligen ganska mycket jag ska göra den dagen, men jag klämmer in denna också.)

För att försöka vara lite positiv till stolparna i föregående bild så tror jag de skulle kunna vara väldigt roliga att tillverka. Ved går ju dessutom alltid åt och fördelen är ju då att man kan betrakta "svarvtiden" som "vedhuggningstid" vilket är en viktig del av hushållsarbetet.

Angående konstruktionen, hur fäster du kullagrena åp den gängade stången? Finns det lager i lämplig storlek lätt tillgängliga så att det går att fixera dem med en mutter på var sida eller hur gör du? Jag har lite dålig koll på mekanisk konstruktion men ibland har jag funderat åp någon konstruktion som kräver en axel med kullager och gängor och detta verkar ju vara en framkomlig väg för någon som inte har tillgång (eller kunskap) till metallsvarvning.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
En fantastiskt fiffig svarv det där. En sådan måste jag nog fixa till en dag när jag inte har något annat för mig. (Det är visserligen ganska mycket jag ska göra den dagen, men jag klämmer in denna också.)

För att försöka vara lite positiv till stolparna i föregående bild så tror jag de skulle kunna vara väldigt roliga att tillverka. Ved går ju dessutom alltid åt och fördelen är ju då att man kan betrakta "svarvtiden" som "vedhuggningstid" vilket är en viktig del av hushållsarbetet.

Angående konstruktionen, hur fäster du kullagrena åp den gängade stången? Finns det lager i lämplig storlek lätt tillgängliga så att det går att fixera dem med en mutter på var sida eller hur gör du? Jag har lite dålig koll på mekanisk konstruktion men ibland har jag funderat åp någon konstruktion som kräver en axel med kullager och gängor och detta verkar ju vara en framkomlig väg för någon som inte har tillgång (eller kunskap) till metallsvarvning.
Helt teoretiskt skulle benen i bilden inte vara så svåra att tillverka i min frässvarv. Man måste nog förse den med en extra "vagga" för att kunna göra urtagen med stor radie men annars inget konstigt.

Din fråga är väldigt befogad. Hela Youtube sätter lager på gängad stång o allting fungerar jättebra o ingen nämner mer om det. Det fungerar inte jättebra. Tex den här snubben som gjort tredelarsvideo om sitt svarvbygge men "glömde" berätta om det viktigaste nämligen hur man får axeln att rotera vobbelfritt. Jag ställde frågan och han svarade aluminiumshims från burkar.

Gängstång är oftast för dålig tolerans och ofta åt det mindre hållet och det brukar vobbla väldeliga om man kör på det rakt av. Jag brukar köra en fuling som jag såg Wandel göra, eltejp i lagom många varv för att shimsa in lagret. Klipper man tejpen snett så shimset blir tjockare ju längre man trär på lagret kan man få det rätt tajt. Det är ingen optimal lösning men den är snabb o enkel. Metallsvarv är såklart att föredra, min axel snurrar väldigt vobbelfritt nu men jag kommer svarva en egen den där dagen när jag inte har nåt annat för mig:)

edit...för att svara på själva frågan. Ja, lager med innerdiameter 8, 10 och 12mm är väldigt lätta att hitta och billiga och dom fästs med muttrar på båda sidor...

Edit 2. Hur får man ett youtubeklipp att INTE synas som en bild i inlägget?
 
Man borde kunna få det vobbelfritt och med bra tolerans om man tar lager med någon/några mm större innerdiameter och fasar av muttrarna så att ena änden blir konisk.
Fast eltejp är ju ganska enkelt också...
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Man borde kunna få det vobbelfritt och med bra tolerans om man tar lager med någon/några mm större innerdiameter och fasar av muttrarna så att ena änden blir konisk.
Fast eltejp är ju ganska enkelt också...
Har sett det förslaget nånstans men muttrarna i sig har ju också ganska sunkigt interface mot stången, vad säger att muttern är centrerad mot stången?
 
I vetenskapens tjänst körde jag ett fasstål idag med lite blandade resultat. När jag körde med bottenskärande stål fick jag lite sämre yta/urrivningar där årsringarna ligger parallellt med ytan

Med fasfräsen fick jag "jämn" yta runt hela varvet. Dock fick jag märkliga mönster, speciellt vid medfräsning då det hamnade i resonans emellanåt. Med lite labbande med varvtal på borrmaskinen blev det riktigt bra yta (dock inte vid medfräsning). Kommer köra fas eller sidoskär när det ska produceras. Första bilden resonansmönster, andra bilden motfräst, lite 180 puts på den så är jag jättenöjd.

Trästock med jämna årsringar och synlig yta bearbetad med fasfräs, frästa ränder visar teknikens resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästav med jämn yta och synliga årsringar efter fasfräsning, med några mindre urrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag gillade resonansmönsterna:)

Kul att du inte ger dig, det går hela tiden att förbättra, kul att se! Som vanligt har du inspirerat mig med finurliga lösningar, ska bygga något liknande till min svarv.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kul att du inte ger dig
Jag har precis börjat:)...

På det seriösa planet gillar jag metoden skarpt, jag är inte mycket för att stå o frihandspeta med ett rundat stämjärn på en roterande träbit och försöka få jämn diameter över längre sträcka. Här kan man få det inom nån tiondels mm över hela längden utan klydd och en stabil svarv som utgångspunkt är en klar fördel.
 

Bästa svaret

Svarvgubbe.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har sett det förslaget nånstans men muttrarna i sig har ju också ganska sunkigt interface mot stången, vad säger att muttern är centrerad mot stången?
"tänkte inte på det" :)
Gängtejp mellan mutter och stång?
Nä, det blir nog bäst att schimsa mellan gängstång och lager som du gjort!
 
Sådärja, då var man igång med volymproduktionen...går fan undan det här, ett par minuter per stång inkl putsning.

Rundstänger i trä uppställda på arbetsbänk, redo för volymproduktion och putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
video!!
 
Jag kör borrmaskin med vänstran o fräsen med högran, fattas minst en hand för att filma. Ska se om min assistent kan hjälpa mig imorron.
 
  • Gilla
eriobe och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag kör borrmaskin med vänstran o fräsen med högran, fattas minst en hand för att filma. Ska se om min assistent kan hjälpa mig imorron.
Stativ? Eller bara rigga kameran på något!

Det löser du! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.