3 392 874 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Du måste alltså borra exakt in mot centrum av axeln? Inte helt lätt. Om du har vägarna förbi borrar jag gärna åt dig, har en Regulus som bara väntar på uppgifter http://www.reglus.ch/430e0154-d589-4f42-9a23-c8da0cc15338-9.htmlFrustrator skrev:Axlarna som är banorna på svarven ligger i ett litet v i gjutjärnsbädden, i botten på v:et kommer det upp en skruv som ska gå in i ett gängat hål i axel och hålla fast den.
Skyller den luddiga förklaringen på sömnbrist..
Problemet med borrningen är mest att pelarborren ligger längst in i vänster hörn, under arbetsbänken..att pelarborrsfoten är längst in till höger, visserligen ovanpå bänken men under ett gäng handverktyg som ska restaureras...att motorn till pelarborren ligger längst ner,in till höger under arbetsbänken...och att hela elsystemet med dahlanderkoppling mm ligger i en av garderoberna i verkstan..
Inte bara "just do it" alltså...Frustrator skrev:Axlarna som är banorna på svarven ligger i ett litet v i gjutjärnsbädden, i botten på v:et kommer det upp en skruv som ska gå in i ett gängat hål i axel och hålla fast den.
Skyller den luddiga förklaringen på sömnbrist..
Problemet med borrningen är mest att pelarborren ligger längst in i vänster hörn, under arbetsbänken..att pelarborrsfoten är längst in till höger, visserligen ovanpå bänken men under ett gäng handverktyg som ska restaureras...att motorn till pelarborren ligger längst ner,in till höger under arbetsbänken...och att hela elsystemet med dahlanderkoppling mm ligger i en av garderoberna i verkstan..
Litet hål lika med stort projekt — har du verkligen inget annat du kan ta tag i?
//Ronnie
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglar upp för CAD/3dprinter/löda/tinker-kontoret i snickeriet. Med lite tur får man in en minikyl samt en fåtölj också...
Reglerna fick jag gratis. Man förstår verkligen varför många gillar plåtreglar... kan klippas med plåtsax, Man behöver ingen mm-precision i höjdled samt så är de lätta och transporteras smått.
Polerat mina nya furugolv efter oljning med min giraffslip.
Hade lämnat tillbaka den stora 400mm rondellslipen och ville inte åka å hyra igen bara för att polera sista gångerna.
Funkar hur bra som helst med röd eller vit pad som jag klippte till.
Hade lämnat tillbaka den stora 400mm rondellslipen och ville inte åka å hyra igen bara för att polera sista gångerna.
Funkar hur bra som helst med röd eller vit pad som jag klippte till.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Fan. Nu behövs några starka jävlar. Har byggt in bandsågen...norrbottenssnickaren skrev:[bild]
Reglar upp för CAD/3dprinter/löda/tinker-kontoret i snickeriet. Med lite tur får man in en minikyl samt en fåtölj också...
Reglerna fick jag gratis. Man förstår verkligen varför många gillar plåtreglar... kan klippas med plåtsax, Man behöver ingen mm-precision i höjdled samt så är de lätta och transporteras smått.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Jag har börjat plocka undan i den ouppvärmda snickarboden inför vintern. Det är första året jag gör detta, så lite osäker på vad jag egentligen behöver plocka undan. Hyvlar och gamla tänger, stämjärn känns uppenbart. Men sen? Sänksåg, fräs, stickis, skruvdragare? Eller kan man ha skiten stående i systainrarna?
Förhoppningsvis blir detta inte bara den första utan även sista vintern med denna procedur, då planen är att riva och bygga en sprillans asap.
Förhoppningsvis blir detta inte bara den första utan även sista vintern med denna procedur, då planen är att riva och bygga en sprillans asap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg