Jo det är för featherboards, kanten kommer inte vara 100% tillgänglig så det behövs något T-spår. Sedan har jag väl experimenterat med "coping-sled" (och förvisso kommit fram till att något som löper längs anslaget funkar lika bra) så det kändes rätt med ett spår där.

Det som är lite ironiskt var att jag fräste i den spiken som på kanten ser ut att vara placerad längst ifrån ytan. Antar att spikpistolsdyckerts vägar äro outgrundliga...
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jo det är för featherboards, kanten kommer inte vara 100% tillgänglig så det behövs något T-spår. Sedan har jag väl experimenterat med "coping-sled" (och förvisso kommit fram till att något som löper längs anslaget funkar lika bra) så det kändes rätt med ett spår där.

Det som är lite ironiskt var att jag fräste i den spiken som på kanten ser ut att vara placerad längst ifrån ytan. Antar att spikpistolsdyckerts vägar äro outgrundliga...
T-dyckert brukar vandra efter outgrundliga vägar men bara i en ledd. Antar att det har med spetsens geometri att göra (vandrar väster/höger men inte fram/bak sett ovanifrån pistolen)
 
Varvat att hugga tapphål och klyvsåga ekpanelen som jag limmade ihop snett..så nu är det bara att såga, rikthyvlar igen och ny limning.. Stämjärn som används för att hugga tapphål i sammanlimmad ekpanel med synliga sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som sågar i en skarv av limmad ekpanel med en japansk ryggsåg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Tittat på begagnade sågklingor till justersågen
 
Inte så mycket att skriva hem om men chefen (tillika sambo) tyckte den gamla dörrstoppern såg sunkig ut efter vardagsrumsrenoveringen. Så, hittade på en egen som matchar golvet lite bättre.

Trä dörrstopper på en svarv i en verkstad, tillverkningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny träig dörrstopper bredvid en äldre brun dörrstopper på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny trä dörrstopp på parkettgolv intill vit dörr och vit vägg, matchar golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 12 till
  • Laddar…
Microkatten
En liten dörrstopp gör ingen skillnad, kan tyckas, men din dörrstopp lyfter hela rummet (eller i alla fall den del av rummet som syns på bild)! Detaljer är viktiga! (y) :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
En liten dörrstopp gör ingen skillnad, kan tyckas, men din dörrstopp lyfter hela rummet (eller i alla fall den del av rummet som syns på bild)! Detaljer är viktiga! (y) :)
Så märkvärdig var den väl inte men tack för dom vänliga orden.:)
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
S
Hämtat lite ca tretums björk, så man har något att göra när höstmörkret kommer.
 
Tapphål klara, och handklyvningen av 18cm ek är klar..nu ska det bara rikthyvlas och limmas igen.. Handklyvna ektimmer med tapphål upplagda på ett arbetsbord täckt med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handklyvd ekplank hålls upp inför rikthyvling och limning, i ett mörkt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tapphål klara
Det ser inte ut att vara många tiondelar trä kvar där tapphålen möts, risk att ytterbiten knäcks av. Vad ska det blir för något?
 
Ola C Ola C skrev:
Det ser inte ut att vara många tiondelar trä kvar där tapphålen möts, risk att ytterbiten knäcks av. Vad ska det blir för något?
Bilden/vinkeln luras lite så har lite mer marginal än så :) Blir för övrigt ett nattduksbord så belastningen kommer inte vara så stor heller.
 
Talmeter utdragen mot en vit list på ett slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använt min talmeter idag. :rolleyes:
 
  • Gilla
Marcussjogren och 13 till
  • Laddar…
Klassiker!
 
richardtenggren
Jckssn Jckssn skrev:
[bild]
Använt min talmeter idag. :rolleyes:
Ser ut att luta kraftigt hos dig, i alla fall om det rör sig om sidorna på ett dörrfoder;)
 
Jckssn Jckssn skrev:
[bild]
Använt min talmeter idag. :rolleyes:
Känns igen, finns en anledning att vi har en ekskiva som är exakt 10cm för kort för att passa mellan kyl och frys och ugnsdelen i virkesförrådet...:crysmile:
 
  • Gilla
Jckssn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.