Så då måste jag börja köpa fler hyvlar med? Får jag räkna handhyvlar? Annars har jag bara tre rikt/planhyvlar :s

Ha ha, vi är lika skadade båda två:p

M mangeroffe skrev:
Tack för tipsen roli!
Återkommer med resultat när vädret blivit bättre!

Mvh Magnus
Blev en hel del sågat idag och resultatet blev bra. Tack för tipsen Daniel_N och roli! För mig, som inte sågar så ofta och bara har en budget kap/ger med medföljande klinga (min har 40 tänder), så fungerade följande kanon för att kapa dubbelprofil!

• Tejpa snittet, använd målartejp. God vidhäftning och plasticitet. Kläm in den i alla spår med nagel eller dyl så att den följer profilen exakt. Vanlig maskeringstejp fungerade inte alls lika bra, för stum och inte samma jämna vidhäftning. Tejpa dubbelt där det flisar mest.
• Använd sågens 'tving' även om det är drygt när man sågar mycket
• Ha tålamod och låt sågen stanna innan du höjer klingan (om möjligt ännu drygare :geek:)

Bjuder på ett snitt sett från utgångssidan. (Lite sågspån, inte borstat av ser jag)

Ett nysågat snitt i en trälist med dubbelprofil visar ett rent snitt och säker kantslitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga nyheter, men hoppas det kan hjälpa någon!

Mvh Magnus

• Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Tog fram en specialdesigned hylla till en egentillverkade sänggavel, där man kan ta loss luckan för att nå eluttag bakom gaveln. Rätt nöjd med resultat.
Lite oljebets kvar bara..

Specialdesignad trähylla med urskuren öppning, placerad på sågbockar under bearbetning i hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Städat!

Under alla saker hittade jag det här..
Städad verkstadsutrymme med synligt grönt golv, verktyg och trämaterial vid kanterna.
Skapa konto

Är inte säker på vad det är faktiskt..sambon hävdar bestämt att det kallas golv och tydligen fanns där innan jag började släpa in verktyg..
(Någonstans inne i mitt huvud är det dock en röst som viskar att jag borde ställa in en maskin där..kanske den fula sågen Ola varnade för i blocket-tråden..)

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Jaha, ditt är grönt. Jag tror att mitt är omålat grått men det var så längesedan jag såg det så jag är inte säker.......

Oavsett färgen, sådär kan du ju inte ha det. Ytan måste fyllas!

Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Städat!

Under alla saker hittade jag det här..

Är inte säker på vad det är faktiskt..sambon hävdar bestämt att det kallas golv och tydligen fanns där innan jag började släpa in verktyg..
Mitt golv försvann för ett par dagar sedan, det kanske dök upp hos dig...?

Golv täckt av träspån och hyvelspån efter snickeriarbete.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Mitt golv försvann för ett par dagar sedan, det kanske dök upp hos dig...?
Ser mycket mjukare ut! :)

Hittar jag bara något stort att fylla igen med så kan du få tillbaka golvet sen..

P Pagno skrev:
:cool:
Bandsågar i all ära, men så här gör storkäftiga dalmasar när de vill överkompensera.....
De här björkarna är i klenaste laget, knappt värt att såga....
Inget att skämmas för, har man inte större maskin får man nöja sig med lite klenare träd ;)

Så här gör vi ödmjuka sörmlänningar
Person som använder en cirkelsåg för att såga trä i en verkstad, med en rörig arbetsyta och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Person som arbetar med att såga ett träd till plank i en sågverkshall.
Skapa konto
Ett smalt sågat träbräde vilar på pallar i ett stenbelagt garage.
Skapa konto
Sågade trästockar på flak av en släpvagn fastsäkrade med spännband.
Skapa konto

• Snurrande sågblad i arbete på en blå maskin från Kallion Konepaja Oy.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Blablablaskrytskryt

[bild]
Lyckades lasta av eken igår kväll så dag har jag träningsvärk:oops:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Microkatten
Nanowire, hur mycket användbart får du ut av sådana där stockar? Hur mycket sprickbildning finns det?

Ek är så in i glödheta tungt...i höstas hade jag bl.a. en 6x6 tums 6,5 meter lång ekbalk som skulle bli fotträ. Klen som jag är orkade jag knappt lyfta ena änden från marken, men två starkare personer lyckades i alla fall fiffla runt med den så att den kom på plats...
Lång ekbalk på vagn, minimal sprickbildning synlig, nära en bil och träskivor på marken.
Skapa konto

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
@Microkatten Jo tack, 300 kg väger den största så ingen man lyfter hur som helst, jag lyckades baxa av och stapla utanför boden själv iaf, mycket hjälpt av att ställa kärran i nedförslut, slå rep om, dra och slita.

(0,15*0,15*6,5)m3 * 760 kg/m3 ger ungefär 110 kg och i rätt otymplig längd också.

Det beror ju på vilka dimensioner man vill ha. Kanske kan få ut hälften till plank men jag har nog tänk mig lite grövre grejor, tex kubbst till städ och ett grövre långbord och där behöver inte undersidan av bordsskivan vara sprickfri (inte översidan heller strikt talat) :)

@Björn Melander , har du fått tag i räls ännu så vi kan sätta igång? :p

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Igår kväll så fick jag äntligen några expansionsbeslag på plats så att jag kan utnyttja hyllan i hörnet bättre. Hyllan är för smal för att ställa systainrarna på "rätt" håll så där har mest stått diverse prylar "för senare sortering". Handyboxarna med skruv har dessutom stått ganska olämpligt till ganska länge nu och blockerat ett annat systainerskåp. Men nu fick även jag lite fri golvyta och dessutom är det nu lätt att komma åt de skruv jag behöver.

Återstår att fixa till lister i fram- och bak- kant på samtliga hyllor, det finns några till som inte syns på bild. Förutom att (förhoppningsvis) snygga till det hela lite så ska listerna hundra att lådorna glider av hyllan. Listen i framkant får dessutom dubblera som handtag.

Organiserad verktygshylla med expansionsbeslag och sortiment av staplade verktygslådor.
Skapa konto

Väggmonterade hyllor fyllda med ordnade verktygslådor och expansionsbeslag, med fri golvyta nedanför.
Skapa konto

Välorganiserad verkstadsinredning med expansionsbeslag och hyllor fyllda med verktygslådor och förvaringsbehållare.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.