3 411 566 läst · 18 311 svar
3412k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Så då måste jag börja köpa fler hyvlar med? Får jag räkna handhyvlar? Annars har jag bara tre rikt/planhyvlar :s
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Ha ha, vi är lika skadade båda två
Blev en hel del sågat idag och resultatet blev bra. Tack för tipsen Daniel_N och roli! För mig, som inte sågar så ofta och bara har en budget kap/ger med medföljande klinga (min har 40 tänder), så fungerade följande kanon för att kapa dubbelprofil!M mangeroffe skrev:
• Tejpa snittet, använd målartejp. God vidhäftning och plasticitet. Kläm in den i alla spår med nagel eller dyl så att den följer profilen exakt. Vanlig maskeringstejp fungerade inte alls lika bra, för stum och inte samma jämna vidhäftning. Tejpa dubbelt där det flisar mest.
• Använd sågens 'tving' även om det är drygt när man sågar mycket
• Ha tålamod och låt sågen stanna innan du höjer klingan (om möjligt ännu drygare )
Bjuder på ett snitt sett från utgångssidan. (Lite sågspån, inte borstat av ser jag)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga nyheter, men hoppas det kan hjälpa någon!
Mvh Magnus
Återupptagit arbetet på min pergola trädgårdsgunga, jobbade på sidorna förra året, sen tog hösten emot:
Baserat på denna design
http://www.gardenstructuredesign.co...ola-swing-bench/japanese-pergola-swing-bench/
Sketchupritning jag gjorde:
Baserat på denna design
http://www.gardenstructuredesign.co...ola-swing-bench/japanese-pergola-swing-bench/
Sketchupritning jag gjorde:
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Städat!
Under alla saker hittade jag det här..
Är inte säker på vad det är faktiskt..sambon hävdar bestämt att det kallas golv och tydligen fanns där innan jag började släpa in verktyg..
(Någonstans inne i mitt huvud är det dock en röst som viskar att jag borde ställa in en maskin där..kanske den fula sågen Ola varnade för i blocket-tråden..)
Under alla saker hittade jag det här..
Logga in
Skapa konto
Är inte säker på vad det är faktiskt..sambon hävdar bestämt att det kallas golv och tydligen fanns där innan jag började släpa in verktyg..
(Någonstans inne i mitt huvud är det dock en röst som viskar att jag borde ställa in en maskin där..kanske den fula sågen Ola varnade för i blocket-tråden..)
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Inget att skämmas för, har man inte större maskin får man nöja sig med lite klenare trädP Pagno skrev:
Så här gör vi ödmjuka sörmlänningar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nanowire, hur mycket användbart får du ut av sådana där stockar? Hur mycket sprickbildning finns det?
Ek är så in i glödheta tungt...i höstas hade jag bl.a. en 6x6 tums 6,5 meter lång ekbalk som skulle bli fotträ. Klen som jag är orkade jag knappt lyfta ena änden från marken, men två starkare personer lyckades i alla fall fiffla runt med den så att den kom på plats...
Ek är så in i glödheta tungt...i höstas hade jag bl.a. en 6x6 tums 6,5 meter lång ekbalk som skulle bli fotträ. Klen som jag är orkade jag knappt lyfta ena änden från marken, men två starkare personer lyckades i alla fall fiffla runt med den så att den kom på plats...
Logga in
Skapa konto
@Microkatten Jo tack, 300 kg väger den största så ingen man lyfter hur som helst, jag lyckades baxa av och stapla utanför boden själv iaf, mycket hjälpt av att ställa kärran i nedförslut, slå rep om, dra och slita.
(0,15*0,15*6,5)m3 * 760 kg/m3 ger ungefär 110 kg och i rätt otymplig längd också.
Det beror ju på vilka dimensioner man vill ha. Kanske kan få ut hälften till plank men jag har nog tänk mig lite grövre grejor, tex kubbst till städ och ett grövre långbord och där behöver inte undersidan av bordsskivan vara sprickfri (inte översidan heller strikt talat)
Så @Björn Melander , har du fått tag i räls ännu så vi kan sätta igång?
(0,15*0,15*6,5)m3 * 760 kg/m3 ger ungefär 110 kg och i rätt otymplig längd också.
Det beror ju på vilka dimensioner man vill ha. Kanske kan få ut hälften till plank men jag har nog tänk mig lite grövre grejor, tex kubbst till städ och ett grövre långbord och där behöver inte undersidan av bordsskivan vara sprickfri (inte översidan heller strikt talat)
Så @Björn Melander , har du fått tag i räls ännu så vi kan sätta igång?
Redigerat:
Igår kväll så fick jag äntligen några expansionsbeslag på plats så att jag kan utnyttja hyllan i hörnet bättre. Hyllan är för smal för att ställa systainrarna på "rätt" håll så där har mest stått diverse prylar "för senare sortering". Handyboxarna med skruv har dessutom stått ganska olämpligt till ganska länge nu och blockerat ett annat systainerskåp. Men nu fick även jag lite fri golvyta och dessutom är det nu lätt att komma åt de skruv jag behöver.
Återstår att fixa till lister i fram- och bak- kant på samtliga hyllor, det finns några till som inte syns på bild. Förutom att (förhoppningsvis) snygga till det hela lite så ska listerna hundra att lådorna glider av hyllan. Listen i framkant får dessutom dubblera som handtag.
Återstår att fixa till lister i fram- och bak- kant på samtliga hyllor, det finns några till som inte syns på bild. Förutom att (förhoppningsvis) snygga till det hela lite så ska listerna hundra att lådorna glider av hyllan. Listen i framkant får dessutom dubblera som handtag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto