3 412 004 läst · 18 315 svar
3412k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Vittjade hessafällan i förmiddags och har idag fått klar 23 tvingar och ytterligare ett par knektar. Efter syrabatet skavs ev. ojämnheter av för stt sedan borstas och oljas.
På några av tvingarna saknades brickan på skruven så jag gjorde nya som jag smidde på.
På några av tvingarna saknades brickan på skruven så jag gjorde nya som jag smidde på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Köpte en bordssåg i våras som hade fast klyvkniv. Har nu efter mycket trixande fått till en konstruktion som flyter horisontellt när man höjer och sänker axeln som klingan ska sitta på. Nästa steg är att fila på en infästning för själva klyvkniven.
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Fler bilder! Speciellt intresserad av hur rotationslagret är uppbyggt.A axel_n skrev:
Hallå!
Jag hade först tänkt göra som du gjort med din Wadkin men på min såg är det ännu mindre plats och inga bra plana referensytor för din konstruktion. Google is your friend och jag har helt sonika kapat denna killens koncept: http://www.owwm.org/viewtopic.php?f=1&t=175856&sid=c14407a809be8be7a673c8b5f88b9339&start=90
Det är två glidlager som kläms fast och löper i själva lagerhuset till sågaxeln. Principen är enkel men då konstruktionen både ska rotera med lågt motstånd men ändå stabil och rigid så krävs hög precision på delarna. Passbiten i trä ska givetvis bytas till något inert, troligen alu.
Jag hade först tänkt göra som du gjort med din Wadkin men på min såg är det ännu mindre plats och inga bra plana referensytor för din konstruktion. Google is your friend och jag har helt sonika kapat denna killens koncept: http://www.owwm.org/viewtopic.php?f=1&t=175856&sid=c14407a809be8be7a673c8b5f88b9339&start=90
Det är två glidlager som kläms fast och löper i själva lagerhuset till sågaxeln. Principen är enkel men då konstruktionen både ska rotera med lågt motstånd men ändå stabil och rigid så krävs hög precision på delarna. Passbiten i trä ska givetvis bytas till något inert, troligen alu.
Grymt snyggt, ser stabilt o bra ut. Trodde jag lyckats surfa rätt på alla "true riving knife retrofit mods" men den där hade jag missat. Hyfsat seriös sågrenovering i den där tråden du länkade förresten, jösses.A axel_n skrev:Hallå!
Jag hade först tänkt göra som du gjort med din Wadkin men på min såg är det ännu mindre plats och inga bra plana referensytor för din konstruktion. Google is your friend och jag har helt sonika kapat denna killens koncept: [länk]
Behövde du flytta in kullagerna för att få in glidlagerna eller de fick plats utanför kullagerna i axiell led?
Kullagerna sitter som original. Det finns en läpp på 5 mm mot klingan till och 8mm mot remskivan till och glidlagerna är dimensionerde för att löpa där. Den stora nackdelen är att mekanismen inte kan demonteras utan att man river ut hela axeln.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Sätet för pergolan är klart, har oljat in det med färgad olja och lite tjära. Mina två stolar jag gjorde för flera år av samma sorts virke (överblivet skräp) såg likadana ut men jag har behandlat dom varje år och dom blir bättre med tiden.
Resten av pergolan är också klar förutom spaljéerna:
Jag har kedja att hänga den från, men hittade inga tillräckligt maffiga krokar eller liknande som skulle passa för att hänga sätet från.
Resten av pergolan är också klar förutom spaljéerna:
Jag har kedja att hänga den från, men hittade inga tillräckligt maffiga krokar eller liknande som skulle passa för att hänga sätet från.
Fasat av 61600mm björkplywood med hjälp av handöverfräsen, handslipat fasen och kanten med 320 papper, GEX150 maskinen med 320 papper fick ta de platta ytorna på 10,78 kvm.
Nu är det dags för en kall
Sneglade ganska ofta på vertikalfräsen……
Nu är det dags för en kall
Sneglade ganska ofta på vertikalfräsen……
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Blev färdig med det mobila tvingstället idag. Fixade basen och hittade några hjul jag hade liggandes. Stället tar 40 x 40 cm golvyta i anspråk och rymmer 22 tvingar och 14 knektar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Tack
Ja, det är Valchromat som vaxats och stativet är ihopsvetsat av hylltekniks skenor.
Ja, det är Valchromat som vaxats och stativet är ihopsvetsat av hylltekniks skenor.
Tack Heimlaga. Väntar på några delar innan jah kan fortsätta med klyvkniven. Under tiden har jag börjat på anhållet (fattades vid inköp sv sågen). Ska bli ett sånt dära jänkar anhåll är det tänkt. Funderar på att ha en såndär aluminium profil som själva anslagsytan men är lite osäker på om det verkligen blir så att man använder spåren.