3 458 566 läst · 18 496 svar
3459k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Om du har en bandsåg, för det har du väl? Då kan du tejpa ovansidan och klyva din brädbit i bandsågen så att alla pluggarna lossnar. När du drar av tejpen från brädan kommer alla pluggarna att sitta kvar i tejpen. Rätt fiffigt va?S Skooda skrev:
Tack, man lär sig hela tiden men det var trevligt i solenmattiasp skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Har börjat med en prototyp till en tallriksslip. Har en 1400 rpm 3-fasmotor liggande. För att testa så att pereferihastigheten blir lagom säger min magkänsla att 300 mm kan bli lagom.
Jag använder en remskiva med krysskil som medbringare. Började med att svarva en tapp med samma diameter som axeln. Denna tapp spände jag sedan fast i maskinskruvstycket och borrade hål och gängade sedan M 6.
Med tappen fastspänd fick jag funktionen av ett rundmatningsbord. Sedan var det enkelt att fräsa en perfekt centrerad 16 mm tallrik i MDF.
Med tallriken monterad på motorn mätte jag 0,1 mm skevhet vilket jag ska slipa till i en jigg.
Testade maskinen och den gick helt vibrationsfritt.
Nu ska skruvarna försänkas, stativ svetsas samt bygga ett tiltbart bord med slot. Spånuppsamling ska även göras.
Jag använder en remskiva med krysskil som medbringare. Började med att svarva en tapp med samma diameter som axeln. Denna tapp spände jag sedan fast i maskinskruvstycket och borrade hål och gängade sedan M 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Med tappen fastspänd fick jag funktionen av ett rundmatningsbord. Sedan var det enkelt att fräsa en perfekt centrerad 16 mm tallrik i MDF.
Logga in
Skapa konto
Med tallriken monterad på motorn mätte jag 0,1 mm skevhet vilket jag ska slipa till i en jigg.
Testade maskinen och den gick helt vibrationsfritt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska skruvarna försänkas, stativ svetsas samt bygga ett tiltbart bord med slot. Spånuppsamling ska även göras.
Redigerat:
Najs, här är en gammal tråd om mitt bygge av slip. Inget svetsat förvisso. Har haft otrolig nytta av den sen den byggdes.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-tallriksslip.201088/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-tallriksslip.201088/
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Aha, häftigt!!
Har du fått till någon bra lösning för spånuppsamlingen?
Har du fått till någon bra lösning för spånuppsamlingen?
Jag kör ett fast bord, så jag monterade helt sonika ett 100mm rör direkt under bordet, rakt in i stora spånsugen. Eftersom den står utomhus, kommer inte det fina dammet tillbaka ut i luften.Björn Melander skrev:
Kan fota lite nästa vecka, när man drar på sugen är den typ dammfri.
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Idag är en stor dag. För idag tog jag äntligen mod till mig, rotade fram pinnsvetsen som stått oanvänd på en hylla i något år sedan jag köpte den, och svetsade för försra gången i mitt liv.
Jag gjorde alla nybörjarmisstag man kan göra, och snyggt blev det då inte, för min enda "utbildning" är några instruktionsklipp på YouTube. Men - det funkade! Det sitter ihop som det ska!! Och viktigast: Jag har övervunnit mig själv, och pushat mig själv att göra något jag inte trodde att jag klarade av, och var rädd för. Ännu en sträng stäms upp på lyran!
Trots att jag redan är vämjeligt självbelåten över detta, går det bra att berömma mig här.
Jag gjorde alla nybörjarmisstag man kan göra, och snyggt blev det då inte, för min enda "utbildning" är några instruktionsklipp på YouTube. Men - det funkade! Det sitter ihop som det ska!! Och viktigast: Jag har övervunnit mig själv, och pushat mig själv att göra något jag inte trodde att jag klarade av, och var rädd för. Ännu en sträng stäms upp på lyran!
Trots att jag redan är vämjeligt självbelåten över detta, går det bra att berömma mig här.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Betongskivan börjar väl bli färdig, har börjat putsa på andra sidan nu.
Impregnerade skivan med sten och kakel skydd, en teflon liknande impregnering som är helt osynlig. Bestämde oss för att behålla betongen som den var, allt blev lite "rough" i utseended, kanske lika bra för ett utekök i längden
Funderar om jag skulle fortsätta mura ovanpå skivan längst ut och göra en vedeldad uteugn...
Pojkarna fick också varsin trähammare, asphandtag och furu till hammarhuvudet så dom inte slår sönder huset mera än vanligt:
Impregnerade skivan med sten och kakel skydd, en teflon liknande impregnering som är helt osynlig. Bestämde oss för att behålla betongen som den var, allt blev lite "rough" i utseended, kanske lika bra för ett utekök i längden
Funderar om jag skulle fortsätta mura ovanpå skivan längst ut och göra en vedeldad uteugn...
Pojkarna fick också varsin trähammare, asphandtag och furu till hammarhuvudet så dom inte slår sönder huset mera än vanligt:
Redigerat:
Är du säker på att du vill ha kritvitt? Det ser inte bra ut utomhus, det blir för vitt, lyser nästan och jobbigt att titta på. Putsen åldras finare om du har pigmenterad puts isf att måla på efteråt.DennisCA skrev: