Amerikanerna lär använda de där spåren i anslagsytan en hel del men själv har jag aldrig känt något behov av dem. Jag har ett plant gjutjärsanslag som fyller alla behov jag har.

Däremot så är det viktigt att du bygger anslaget så du kan dra det tillbaka i längsled då du skall klyva. Om det det finns inre spänningar i en litet tjockare planka så halvorna kröker sig då de sågas isär kan ena halvan bli fastklämd mellan klingan och ett för långt anslag och så kastas plankan iväg bakåt med väldig kraft. Står man i vägen blir det en sjukhusresa och sannolikt inga fler barn.
Amerikanerna kör med långa anslag hela tiden men läser man om deras säkerhetstänkande kommer man snabbt underfund med att många av dem är skiträdda för bordscirkelsågar med motorer över 1,5 hästkrafter (ca.1,1kw) just på grund av kastrisken. De vill ha en så svag motor att den inte orkar kasta men då får de ju mindre arbete uträttat eftersom de inte kan mata på ordentligt när de sågar.

Att man gör anhållet av aluprofil har nog mest att göra med att det är ett ganska överkomligt sätt att få en hyfsat rak och styv metallbit. Tror faktiskt inte amerikanerna använder spåren sådär jättemycket, spåren råkar bara finnas per default i aluprofilerna.

Jag hade haft långa anhållet fixt, biesemeyer lämpar sig inte riktigt att dra bak hela anhållet. Vid klyvning av massiva ämne hade jag fäst ett kort anhåll på det långa mha tvingar i runda hål. Alternativt en yttre skjutbar L-profil som fäster i spåren på aluprofilen.

S
Arbogan levererar:D

Precisionsborrad träplanka med många hål på en verktygsbänk.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Att man gör anhållet av aluprofil har nog mest att göra med att det är ett ganska överkomligt sätt att få en hyfsat rak och styv metallbit. Tror faktiskt inte amerikanerna använder spåren sådär jättemycket, spåren råkar bara finnas per default i aluprofilerna.

Jag hade haft långa anhållet fixt, biesemeyer lämpar sig inte riktigt att dra bak hela anhållet. Vid klyvning av massiva ämne hade jag fäst ett kort anhåll på det långa mha tvingar i runda hål. Alternativt en yttre skjutbar L-profil som fäster i spåren på aluprofilen.

Vi pratar alltså längsgående t-tracks i själva klyvanhållet? Det har inte jag, men hade ibland önskat att jag hade. Ett typiskt fall är där jag skall tillverka sk "tröskelplattor" i udda mått. Då skall det vara en slits i varje kortsida. Det får inte ta för lång tid, så att stå för hand eller med tappmaskinen eller vertikalfräsen försöker jag undvika. Men med en flattandad klinga i justersågen och ett stopp på anhållet så går det fort att såga upp slitsen (med plattan liggande på bordet, ej stående balanserande på ändträet).

Men det där stoppet går väl lika snabbt att sätta med tving som att tråckla in en mutter i ett t-spår? Förutsatt att anhållet är rektangulärt och lämpar sig för tvingar.

Aluprofilanhållen blev väl populära iom vsc anhållen https://vsctools.com och som jag förstått det största fördelen att kunna skicka t-formen och sen köper användaren aluprofil lokalt. Nu har de uppfunnit lite leksaker till profilerna, typ hold downs, men det var vad jag vet inte primära anledningen till att börja använda sig av standard aluprofil.

Sätter in gamla dubbeldörrar mellan två rum i huset. De ganska masiva väggarna består av det mesta :p
Sektion av en tjock vägg under renovering med synliga träreglar och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Men det där stoppet går väl lika snabbt att sätta med tving som att tråckla in en mutter i ett t-spår? Förutsatt att anhållet är rektangulärt och lämpar sig för tvingar.

Aluprofilanhållen blev väl populära iom vsc anhållen [länk] och som jag förstått det största fördelen att kunna skicka t-formen och sen köper användaren aluprofil lokalt. Nu har de uppfunnit lite leksaker till profilerna, typ hold downs, men det var vad jag vet inte primära anledningen till att börja använda sig av standard aluprofil.
Tyvärr är inte mitt anhåll särskilt tvingvänligt. Men det går såklart att arbeta runt det. Inbillar mig dock att en t-slot vore smidigare. Som så ofta är det ju det vad det handlar om - inte att det inte går att lösa, utan hur snabbt/enkelt/exakt eller repetera er det går att lösa.

Jag tycker absolut att t-slottar i ett anhåll kan fylla en funktion, var mest skeptisk till att amerikanerna skulle använda slotsen titt som tätt.

Vad @axel_n s anhåll beträffar tror jag aluprofil är enklaste sättet att ordna en rak styv pryl som duger till anhåll.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Förstås aluprofilens spår är väldigt händiga om du ska göra ett anhåll som kan skjutas fram- och tillbaka för klyvning. Det är väl den mest använda funktionen. Sen kan man även fästa en offerbit på andra sidan av nånting som glider lätt och som klingan inte tar skada av att såga i.

DennisCA DennisCA skrev:
Förstås aluprofilens spår är väldigt händiga om du ska göra ett anhåll som kan skjutas fram- och tillbaka för klyvning. Det är väl den mest använda funktionen..
Det beror ju lite på hur anhållet är konstruerat, ett "klassiskt" biesemeyer har full längd på profilen och där vill man väl egentligen ha spåren i en yttre skjutbar anhållsdel som gärna är L-formad för högt/lågt läge på anhållet. Ex festools cs50/70 med enkel profil i basen och sen skjutbar L-form med spår https://mortenmaskin.com/PICTURE/13931-4-492095.jpg

Har man ett anhåll av "kort stump"-modell är det användbart med spår i anhållet men jag föreställer mig att detta anhåll är lite klurigare att DIYa än det i första bilden.

"Klassiskt"
Bordsåg med ett klassiskt Biesemeyer-liknande anhåll och full längd på profilen monterat på arbetsbänk.
Skapa konto

Kort stump
Närbild av en "klassisk" biesemeyer-anhåll på ett bordssåg med en hand som justerar dess position.
Skapa konto

Redigerat:
Jag tycker det ter sig som en enkel modifikation att bygga en biesemeyer som i din första bild men man har typ en kort bit vinkeljärn istället för en aluprofil. I den "vinkeljärnsstumpen" kan man fästa en aluprofil av önskad design som kan skjutas fram och tillbaka.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker det ter sig som en enkel modifikation att bygga en biesemeyer som i din första bild men man har typ en kort bit vinkeljärn istället för en aluprofil. I den "vinkeljärnsstumpen" kan man fästa en aluprofil av önskad design som kan skjutas fram och tillbaka.
Sant, det behöver inte bli så komplicerat.

S
Sitter i solskenet med en skruvmejsel och pillar bort björkplugg, 254 just nu, kommer att behöva lika mycket till:crysmile:

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
Sitter i solskenet med en skruvmejsel och pillar bort björkplugg, 254 just nu, kommer att behöva lika mycket till:crysmile:
nu finns det 491 stycken:)

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Nu är sätet monterat:
36133776795_400aa971ec_b.jpg

• Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.