Frustrator Frustrator skrev:
Vad kör du för blandning?
Jag tog 80 g bivax och 90 g balsamterpentin. En stund i vattenbad sen fått stå över natten. Lagom mängd så det rymms i en gammal salsaburk :)
Hemgjord blandning av bivax och balsamterpentin i en öppen salsaburk på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Excenterslipade ett plåttak igår.. Nyligen excenterslipat plåttak med synliga slipmärken, framför tegelpannor och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på ned pysslar-groggar
Plåttak med slipmönster efter att ha behandlats med en excenterslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skaffade igår mig 40 mm högre såghöjd på min Ejca bandsåg genom att montera bort möjligheten till att vinkla bordet. Det är alltså vaggan för vinklingen som syns på bild. Återstår att se om sågytan blir bättre. Har haft lite problem med vågiga snitt. Får testa idag.
 
  • Bandsågens modifierade vagn utan vinkeljustering för att öka såghöjden, närbild på konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag tog 80 g bivax och 90 g balsamterpentin. En stund i vattenbad sen fått stå över natten. Lagom mängd så det rymms i en gammal salsaburk
Snitsigt, jag kör liknande blandning till mina maskiner..fast då balsamterpentin och paraffin.. :) Misstänker att bivaxet gör sig bättre på möbler.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snitsigt, jag kör liknande blandning till mina maskiner..fast då balsamterpentin och paraffin.. :) Misstänker att bivaxet gör sig bättre på möbler.
Gör sig bra på allt. Utom möjligen mackan, fast jag undrar, det doftar så gott...
 
nanowire nanowire skrev:
Gör sig bra på allt. Utom möjligen mackan, fast jag undrar, det doftar så gott...
Det är väl bara balsamterpentinet man ska undvika på mackan. Bivax lär man inte dö av...
 
Terpentinen har ju dunstat efter ett dygn ;)
 
Monterade äntligen ihop sågbordet (Bosch GTA 2600) som legat och skräpat i källaren sedan inköp på 'Netonnets veckans deal' för några månader sedan.
Kanske hade insikten om att det var inkompatibelt med min Metabo KGS 216M något med olusten att montera ihop det att göra.
Nåväl, efter uppborrning av fästhålen i sågen till M8 och ett större antal brickor på varje fästbult så passar det som hand i handske.

Ska montera ett altanräcke med profilerad handledare och labbade med Biltemas rörisolering som mothåll för att slippa flisning, kör originalblad på sågen och det flisar rätt bra, med isoleringen blev det betydligt bättre.
Om någon sitter inne på bättre knep så mottages de gärna!
Sågbord med uppspänd träbit och rörisolering som flisskydd vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till byggahus! Jag hade istället tejpat med byggtejp i plast (ej vävtejp). Brukar skydda mkt bra mot splitter och dessutom gå att dra av utan skador.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Välkommen till byggahus! Jag hade istället tejpat med byggtejp i plast (ej vävtejp). Brukar skydda mkt bra mot splitter och dessutom gå att dra av utan skador.
Hej, tack, varit passiv medlem länge, men har börjat sträckläsa lite trådar nu när jag är föräldraledig.

Ska definitivt testa tejp istället, tack för tipset. Ibland står det verkligen still i huvudet. Får skylla på sömnbrist

/Magnus
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tänk efter sedan innan du drar bort tejpen, så att du dra den rätt. Drar du i motsatt riktning som när du satta på den så finns det risk att tejpen drar med sig träflisor från snittet. Du skall dra tejpen från träbiten vinkelrätt ut mot snittet. Då sitter förhoppningsvis bitarna kvar vid snittet. Hoppas det gick att förstå, ibland är det svårt att förklara i text....
 
  • Gilla
mangeroffe och 1 till
  • Laddar…
Skruvat på incan inför försäljning, insåg plötsligt är folk förväntar sig en on-off-knapp.. Blir att ta sig till ngt ställe som säljer sånt imorgon.
 
Mekat ihop en justerbar jigg för att kunna sätta Blumgångjärn i tunna luckor. Brunnen ska va 12 djup och med 16mm luckor är en 35mm kvistborr på gnällen att gå igenom med spetsen, hade typ 0.1mm kvar o det känns lite sketchy.

Så, jiggen har ett litet flyttbart anhåll, på baksidan har jag parallella streck som anger grytans avstånd från kanten.

Borrar först ca 10 djupt, 30mm diameter. Sen fräsning med kullagerfräs med kort skärlängd. Innan tvingarna plockas bort markeras de två 8mm hålen med centrumkörnare. Hade jag använt jiggen som nån sorts borrmall hade dom där hålen snabbt blivit slitna o tappat precision.

Fräsmallen har ett litet streck i centrum som alignas med strecket som anger gryrans centrum.

Kunde gjort jiggen lite större för att få in en tving i bortre hörnet...eller, ser ju faktiskt ut att få plats som det är när jag kollar på bilden.

Justerbar träjigg med flyttbart anhåll och markering för att sätta gångjärn i luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerbar träjigg för Blumgångjärn med markerade avståndslinjer, fräscirkel och borrningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hemmagjord jigg för Blumgångjärnsfräsning i trä med markerad centrumlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksjigg med hål och tvingar för att sätta gångjärn i tunna luckor på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat hål i träyta med brunnen kant, för förberedelse av gångjärnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av trälucka med borrade hål för gångjärnsmontering, två mindre hål och ett större centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 9 till
  • Laddar…
Du är makalöst skicklig på att klura ut smarta jiggar Ola:ok:
 
Snyggt Ola! Hade du använt den som borrmall så hade småhålen fungerat ca 3.5hål innan de tappar styrseln (testade i lördags..).

Sambon och barnen är borta så efter att ha målat plåttak och insupit för mycket thinner flödar det av idéer..
Hand som håller en påse kattsand bredvid en svart gryta på ett rörigt golv i en verkstad eller ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandat modellgips i hink med en spatel och en tom gipspåse vid sidan på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utomhusbild av en öppen verktygslåda på gräset bredvid en lång vit metallist och en säck med material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en hemmagjord borrmall med synliga borrspår och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord borrmall av metall på ett gräsunderlag, med ett långt vitt rör och foten på en person i grön sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongform och PVC-rör bredvid en gräsjord, använd som borrmall med synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen svart verktygslåda täckt med ett tjockt lager av vit slipdamm och rester från borrning på gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.