klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ek är väl tvärtom rätt bra ?

Man förvarar ju vin/whisky etc i ektunnor, och för plankstek är även Ekplankor, "the träslag of choice" :)
Jaja, får väl slänga ihop några skärbrädor då;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
:surprised:Skiva upp sextiofyra skivor betsa hälften och gör ett schackbräde som till och med jag kan se utan innanfönster. ;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Aah, det var till smidesskruvstädet.... ja ja städ som städ eller kanske inte då de har olika funktion och utseende.
Nej, det har fått en egen ställning. Detta är till det riktiga städet. Mycket städ blir det men det är som det gamla ordspråket säger; viktigt med en välstädad verkstad :p
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Hyvelkomponenterna har fått sig en rejäl omgång med sandpapperspropeller och roterande stålborste samt manuella dito. Hur jag ska komma åt i vrårna på kropparna vet jag inte riktigt.
 
siggebo siggebo skrev:
Hyvelkomponenterna har fått sig en rejäl omgång med sandpapperspropeller och roterande stålborste samt manuella dito. Hur jag ska komma åt i vrårna på kropparna vet jag inte riktigt.
Dremmel kanske. Annars gör det väl inte så mycket om du inte kommer åt i alla vrår?
 
Ja, jag funderade på liten rakslip. Problemet är att det är blandat med rost och lös färg, och jag vill måla nytt. Är orolig för att det blir poröst och osnyggt och att färgen släpper.

Edit: ord är svårt.
 
siggebo siggebo skrev:
Ja, jag funderade på liten rakslip. Problemet är att det är blandat med rost och lös färg, och jag vill måla nytt. Är orolig för att det blir poröst och osnyggt och att färgen släpper.

Edit: ord är svårt.
Kan du inte prova att skrapa med en syl; det som inte lossnat då lär sitta i 100 år till?
 
P
Monterat sågen på mitt portabla sågbord.

En portabel kap- och geringssåg monterad på ett rött hemmagjort sågbord med hjul och betongplatta som stöd, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Enkelt och uppfyller 95% av mina krav just nu.
  • Sågen är portabel
  • Jag behöver inte bära ut något sågbord och montera sågen bara för att såga någon enstaka bräda
  • Den kan stå färdig att använda inne.
  • Billig (Material 1 st billig pirra (200) lite 45x45 regel, skruv, färg och en eller ett par betongplattor.)
Nackdelar:
  • Har inte inbyggda stöd för långt virke(ska komplettera med det om jag upplever behovet)
  • Blev såpass bred att jag måste städa lite i gången för att få ut den på ett enkelt sätt (kan vara en fördel också)
  • Inte jätteenkel att ta med sig till andra platser
Målet var att ha sågen enkelt tillgänglig i verkstan för ett eller två snabba kap och lika enkel att flytta dit jag behöver den på tomten.

Kommer förmodligen att göra en version 2.0 någon gång nästa år, så jag har inte tänkt igenom exakt allt när jag byggde den nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Hemmagjord verktygshållare i trä med borrskruvdragare och borrbitssats monterad på OSB-vägg i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla för verktygsförvaring med borrskruvdragare och bitsats i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker få ordning lite på verktygen.
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
P p.lundgren skrev:
Monterat sågen på mitt portabla sågbord.

[bild] .

Enkelt och uppfyller 95% av mina krav just nu.
  • Sågen är portabel
  • Jag behöver inte bära ut något sågbord och montera sågen bara för att såga någon enstaka bräda
  • Den kan stå färdig att använda inne.
  • Billig (Material 1 st billig pirra (200) lite 45x45 regel, skruv, färg och en eller ett par betongplattor.)
Nackdelar:
  • Har inte inbyggda stöd för långt virke(ska komplettera med det om jag upplever behovet)
  • Blev såpass bred att jag måste städa lite i gången för att få ut den på ett enkelt sätt (kan vara en fördel också)
  • Inte jätteenkel att ta med sig till andra platser
Målet var att ha sågen enkelt tillgänglig i verkstan för ett eller två snabba kap och lika enkel att flytta dit jag behöver den på tomten.

Kommer förmodligen att göra en version 2.0 någon gång nästa år, så jag har inte tänkt igenom exakt allt när jag byggde den nu.
Föredömligt smart och enkelt! Rätt verktyg lättillgängligt där och när det behövs är viktigare än hur rätt verktyget är. Jag tycker du ska lägga den i Tipstråden (y)
 
Blandat till lite paste wax
Bra till det mesta.
Hand håller en flaska bredvid en burk och bitar av gulvax på ett trästycke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Blandat till lite paste wax
Vad kör du för blandning?
 
Också intresserad!
 
Jag har också försökt få till någon sorts ordning. Eller också ville jag mest montera upp de nya wera-mejslarna... :)

Ett organiserat arbetsutrymme med upphängda Wera-skruvmejslar, verktyg och förvaringsboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag har också försökt få till någon sorts ordning. Eller också ville jag mest montera upp de nya wera-mejslarna... :)

[bild]
Vilket som, ädla skäl båda två. Du har fått det fint i snickarnoa även om jag personligen tycker det kunde vara lite mer välstädat ;)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.