Byggt skåp till elcentralen i MDF och furu, och fräst skyddsregel för 30mm elkabel som går upp från golvet till centralen. Återstår lite spackel, slipning och måla den vit. Blev ganska bra. Letar efter ett diskret handtag till skåpdörren..

Hemgjort MDF och furuskåp för elcentral med fräst skydd för elkabel, ofärdig med spackelrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Rättare sagt i går kväll.
Svetsade fast nya lyftarmstappar på stenkroken så nu är den i skick.
Jag behövde litet omväxling till småpysslet med Haffnern.

• Svetsade nya lyftarmstappar på en röd stenkrok liggande på marken i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Nej den har fått stå i garaget och skämts ett tag, det är dessvärre en avsevärd arbetsinsats att få ner den i källaren. Ville därför vara helt säker på stt jag skulle få ordning på den innan jag tar ner den.

Film vill jag inte lova men en och annan bild kan nog ordnas...
En ljummen regnfri kväll förra veckan blev det lite kvalitetstid tillsammans med frugan och sågen förflyttades sakta men säkert ner till källaren. Den byggda rampen fungerade bra förutom att det inte direkt gled ner utan man fick hjälpa till med diverse hävarmar och kofötter.

För att göra det hela möjligt lånade jag ihop lyftblock, stroppar och en handtruck från jobbet. Vi hade även spännremmar för att säkra toppen (den är lite topptung).

Process för att förflytta en stor sågmaskin ner till källaren med hjälp av ramp, spännremmar och handtruck.

Som synes var det inte mycket till marginal på vägen ner men dörren in till källaren är normalbred (modulmått 10) så där var det inga problem.

Nu är det *bara* att skruva ihop sågen och justera in justerbordet kvar...

• Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
En ljummen regnfri kväll förra veckan blev det lite kvalitetstid tillsammans med frugan och sågen förflyttades sakta men säkert ner till källaren. Den byggda rampen fungerade bra förutom att det inte direkt gled ner utan man fick hjälpa till med diverse hävarmar och kofötter.

För att göra det hela möjligt lånade jag ihop lyftblock, stroppar och en handtruck från jobbet. Vi hade även spännremmar för att säkra toppen (den är lite topptung).

[bild]

Som synes var det inte mycket till marginal på vägen ner men dörren in till källaren är normalbred (modulmått 10) så där var det inga problem.

"Såg" frugan det också som kvalitetstid? :cool:

FredrikR FredrikR skrev:
"Såg" frugan det också som kvalitetstid? :cool:
:crysmile:
Erkänn, du är från Göteborg egentligen? :D

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Jag kom att tänka på en annan vinkling.

Att det var kvalitetstid för dig tyder på att du har hittat ett toppenexemplar till fru........ och litet befogat skryt inför kompisarna på Byggahus har hon ju förtjänat;)
Nu gäller det för dig att ge henne mycket kärlek och omtanke....... för de få toppenexemplar som finns behöver ju bli påminda om hur bra de är.

En vanlig medelmåttig lätt egotrippad fru av standardmodell 1A skulle antingen ha struntat i att hjälpa till eller så skulle hon ha gnatat öronen av dig så det inte skulle ha blivit någon kvalitet alls på tiden:p

• Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
mycket kärlek och omtanke..
Jag testade med att ge min pysslarns blandning av hälften vatten hälften hessa kalkbortagare men blev inte alls uppskattat.. Så rekommenderar att du isf testar någon annan variant av tlc..

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
B badtastex skrev:

[bild]

Det är spännande med dessa maskinflyttningar, kommer att tänka på när jag och dottern baxade upp bandsågen på vinden då fick hon bekänna färg det lilla livet:)
Gott att allt gick bra och hoppas att du får tillbaka bordet och får det injusterat utan problem.

Fällde en del av en port orford ceder igår, högg så gott det gick pga begränsat utrymme och resten med en japan-slipad liten kvistsåg..
Yxa på en delvis fälld gren av en port orford ceder, med synliga kvistsågssnitt.
Skapa konto
Nyfälld del av en port orford ceder med synliga sågspår och kvistar, omgivet av grenar och löv.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inte helt säker på hur frugan såg på saken men faktum är att hon hjälpt till med i princip alla maskiner som lyfts ner så det är lite av en tradition, det här var dock den tyngsta med råge så det kändes bra att slippa lyfta ner den. Sedan kan det väl komma en och annan gliring om hur mycket prylar jag har därnere men än så länge har jag rätt fri tillgång till källaren... ;)

Har plockat ner två hyvlar och lagt dem i Hessa. Det blir första gången jag provar Pysslargrogg.

Två Anchor är det, en femma som jag betalade alldeles för mycket för och en sexa i vad som verkar vara mycket bra skick (förutom ytrost) som jag fick till vrakpris.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
M
Inspirerad av boken Hand Tool essentials så sågade jag av en stordel av plasthandtaget på 10mm nybörjare stämjärnet från Faithfull och blev riktigt nöjd med det. Det är mycket lättare att banka på en planare yta och närmare stålet när man håller stämjärnet med alla fingrarna runt stålet och inte i handtaget för att hugga ur material (tapphål och "urtag").

När jag kom över några begagnade EA Berg stämjärn bestämde jag att göra likadant med de andra Faithfull stämjärnen Två Faithfull stämjärn med modifierade handtag, en med avsågat handtag, på en träbänk.
Skapa konto
Modifierade stämjärn med avskurna plasthandtag ligger på en bok om hantverksverktyg.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
M
B badtastex skrev:
Inte helt säker på hur frugan såg på saken men faktum är att hon hjälpt till med i princip alla maskiner som lyfts ner så det är lite av en tradition, det här var dock den tyngsta med råge så det kändes bra att slippa lyfta ner den. Sedan kan det väl komma en och annan gliring om hur mycket prylar jag har därnere men än så länge har jag rätt fri tillgång till källaren... ;)
Hänvisa till min fru om hon börjar klaga, hon får stå ut med hyvelbänk i matrummet......:cool:

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Har äntligen fått upp min långa skena på väggen. Enkla fästen/stöd av MDF.

• Lång vit skena med gröna linjer upphängd på vägg ovanför fönster med MDF-fästen.
    Skapa konto
  • Lång skena monterad på vägg med enkelt MDF-fäste och synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Dataskärm som visar graf och programvarugränssnitt för WoodEye-scannern, med varningsklistermärken ovanför.
Skapa konto

Osäker på om man skall prisa eller banna teknikens utveckling, 2 kameror kraschade samtidigt i Woodeyen.... Kul!

Stängde ner programmet, avaktiverade scannern, fungerar nästan lika bra utan den.....

Trött på teknik som falerar för ofta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.