M MathiasFr skrev:
Är det sulan du fixat till? Vad har du haft som underlag/referensyta för planhet? Jag har det på min att göra lista också....
På just den här hyveln fixar jag mest hyvelsäte, spånklaffen som inte vill ligga dikt an, hyvelstål och sådär.
När jag tidigare ordnat hyvelsula så har jag växlat mellan floatglas (fått av grannen) och en fönsterbräda i sten. Båda var väldigt plana vid kontroll, men fönsterbrädan gjorde tok-ont att tappa på foten.
 
M
Fönsterbrädor saknas helt, det glas jag har är inte tillräckligt styva så jag måste ha något under som är tillräckligt plant och styvt. Sneglar lite på spishällen som är av glas, den verkar styv....
 
S
Stål vård

Sats av blå förnicklade borrstag av stål upplagda på ett blommigt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
M
Ytbehandlat undersidan av hyvelbänken, 2 lager hemgjord ofärgad äggoljetempera Halvbyggd hyvelbänk av trä behandlad med äggoljetempera, stående på ett trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Kanske dags att börja sälja av lite saker i verkstaden.. Är så stökigt att den nya hyvelbänken försöker spela död.. Hyvelbänk med orörda trästycken i en rörig verkstad full av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Stål vård

[bild]
Förlåt en näsvis fråga. Vad består själva vårdinsatsen i? De ser ju oanvända ut. Är de att de får ligga och vila på sammet en stund?

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske dags att börja sälja av lite saker i verkstaden.. Är så stökigt att den nya hyvelbänken försöker spela död..[bild]
Är det det fina vädret som verkar få hyvelbänkarna i tråden att vilja sola magen?:)
 
S
findus42 findus42 skrev:
Förlåt en näsvis fråga. Vad består själva vårdinsatsen i? De ser ju oanvända ut. Är de att de får ligga och vila på sammet en stund?

Mvh Findus
Hehe, använda en del men med hjälp av hartslösare och tandborste blev de som nya:)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
M
ceson ceson skrev:
Är det det fina vädret som verkar få hyvelbänkarna i tråden att vilja sola magen?:)
Indirekt ..... fint väder = varmt => stora vätskeintag = PASTIS => obalans ......
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Egentligen igår, men jag har monterat en ny chuck i Arbogan. Lite Googleefterforskningar gav mig att jag ville ha en Röhm Spiro 1-13. Den beställdes från svh24.de via ebay.de och MK3-B16 adaptern från OTD. Jag spände in en nyinköpt försänkare och mätte kastet på skaftet. Totalt var det 0,03 mm, dvs +/- 0,015 mm. Det känns som om det kan duga... i alla fall för mig.
Nyinstallerad Röhm Spiro 1-13 chuck på en Arboga pelarborr med försänkare och mätutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Röhm Spiro förpackning på ett arbetsbord med diverse verktyg och skoputsprodukter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Fräst 50lpm lockläkt. Lyckades inte hitta läkt med rätt dimension och profil (16×45 5mm radie)så det blev till att fräsa egen. Så jag byggde först ett fult och livsfarligt fräsbord och drog sen listhörnen
Egenbyggt fräsbord med träbit och fräsmaskin, spån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera säkerhetsgreppet av ståltråd
Egetillverkat fräsbord med läkt i kläm och träspån, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en bit läkt som mothåll och ett stadigt tryck med tummen blev resultatet ok. Trelager färg döljer det värsta :)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Stål vård

[bild]
Fina, märke? Varifrån?
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Fina, märke? Varifrån?
Cobolt, woodworking.se
 
Förberett för transport...
 
  • Två bilder på träpallar som förberetts för att stödja och transportera tungt föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytt startsnöre på motorsågen, min gamla Jonsered 435. Givetvis så kunde jag inte komma på var jag hade lagt starthandtaget som lossnade, så barnens trasiga pulka fick donera ett så länge :).

Filade upp kedjan och sågade sen ner trädet som blev kvar när startsnöret gick av i vintras.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.