3 410 412 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
På just den här hyveln fixar jag mest hyvelsäte, spånklaffen som inte vill ligga dikt an, hyvelstål och sådär.M MathiasFr skrev:
När jag tidigare ordnat hyvelsula så har jag växlat mellan floatglas (fått av grannen) och en fönsterbräda i sten. Båda var väldigt plana vid kontroll, men fönsterbrädan gjorde tok-ont att tappa på foten.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 487 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 487 inlägg
Fönsterbrädor saknas helt, det glas jag har är inte tillräckligt styva så jag måste ha något under som är tillräckligt plant och styvt. Sneglar lite på spishällen som är av glas, den verkar styv....
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Egentligen igår, men jag har monterat en ny chuck i Arbogan. Lite Googleefterforskningar gav mig att jag ville ha en Röhm Spiro 1-13. Den beställdes från svh24.de via ebay.de och MK3-B16 adaptern från OTD. Jag spände in en nyinköpt försänkare och mätte kastet på skaftet. Totalt var det 0,03 mm, dvs +/- 0,015 mm. Det känns som om det kan duga... i alla fall för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fräst 50lpm lockläkt. Lyckades inte hitta läkt med rätt dimension och profil (16×45 5mm radie)så det blev till att fräsa egen. Så jag byggde först ett fult och livsfarligt fräsbord och drog sen listhörnen
Notera säkerhetsgreppet av ståltråd
Med en bit läkt som mothåll och ett stadigt tryck med tummen blev resultatet ok. Trelager färg döljer det värsta
Logga in
Skapa konto
Notera säkerhetsgreppet av ståltråd
Logga in
Skapa konto
Med en bit läkt som mothåll och ett stadigt tryck med tummen blev resultatet ok. Trelager färg döljer det värsta
Bytt startsnöre på motorsågen, min gamla Jonsered 435. Givetvis så kunde jag inte komma på var jag hade lagt starthandtaget som lossnade, så barnens trasiga pulka fick donera ett så länge .
Filade upp kedjan och sågade sen ner trädet som blev kvar när startsnöret gick av i vintras.
Filade upp kedjan och sågade sen ner trädet som blev kvar när startsnöret gick av i vintras.