3 390 446 läst · 18 250 svar
3390k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Byggt vidare på andra skostället sonen beställde
Fräste hålen för stängerna
Torrmontering för att att det passar
Och så plocka isär och vaxa första omgången.
Fräste hålen för stängerna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torrmontering för att att det passar
Logga in
Skapa konto
Och så plocka isär och vaxa första omgången.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
I kväll gjorde jag ett experiment med hur kompakt man egentligen kan göra en spånstos till en bandsåg. Jag har gjort en liknande variant till en Delta tidigare med grymt bra resultat. Den var dock större än den prototyp jag gjorde nu till Ejcan.
Jag varmbockade en sandfyllt dammsugarrör till snusdoseradie.
Ministosen gjorde jag bit MDF.
Resultatet blev inte som jag hoppats på. En hel del spån smet förbi, trots tajta spalter och hög flödeshastighet. Antagligen hinner inte suget med att evakuera spånet framför klingan på den korta sträckan.
Jag får helt sonika skrota denna ide och bygga en större box i plexi.
Jag varmbockade en sandfyllt dammsugarrör till snusdoseradie.
Logga in
Skapa konto
Ministosen gjorde jag bit MDF.
Logga in
Skapa konto
Resultatet blev inte som jag hoppats på. En hel del spån smet förbi, trots tajta spalter och hög flödeshastighet. Antagligen hinner inte suget med att evakuera spånet framför klingan på den korta sträckan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag får helt sonika skrota denna ide och bygga en större box i plexi.
@Björn Melander
Borra upp lite större hål eller fräs ur mdf'en framåt på sista bilden.
Suget stryps väldigt mycket som du byggt nu..
Mycket flöde så följer spånet med ska du se
Borra upp lite större hål eller fräs ur mdf'en framåt på sista bilden.
Suget stryps väldigt mycket som du byggt nu..
Mycket flöde så följer spånet med ska du se
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Tänkte precis prova ditt tips med borstar Ola då jag kom på en sak som skiljer sig från den fina spånuppsamlingen jag fick med Deltan. På Deltans insert hade jag ingen hålperforering!
Provad snabbt att tejpa över hålen och Voila! Nu tar den upp i stort sett allt spån.
Jag tror att hålperforerad insert är bra i de fall när spånstosen är ansluten i hjulhusets nederdel. Däremot, om man vill suga spånet direkt vid källan, är det bättre att låta inserten vara operforerad pga. av den lägre lufthastighet som blir med större area (= hålen).
Före:
Efter:
Provad snabbt att tejpa över hålen och Voila! Nu tar den upp i stort sett allt spån.
Jag tror att hålperforerad insert är bra i de fall när spånstosen är ansluten i hjulhusets nederdel. Däremot, om man vill suga spånet direkt vid källan, är det bättre att låta inserten vara operforerad pga. av den lägre lufthastighet som blir med större area (= hålen).
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Björn Melander skrev:Tänkte precis prova ditt tips med borstar Ola då jag kom på en sak som skiljer sig från den fina spånuppsamlingen jag fick med Deltan. På Deltans insert hade jag ingen hålperforering!
Före:
[bild]
Efter:
[bild]
Det där måste jag också prova. Kan inte riktigt förstå att det skulle göra sådan skillnad, men värt att testa!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Helt Ok!
Tvättat bort fett, olja och fulfärg från Arbogan jag köpte. Har hållt på några timmar ett par kvällar, går ganska sakta och är småtråkigt.
Klart är att säljaren försummat maskinen i några år iom att den stått orörd i ett fuktigt garage. Åtgärd innan försäljning var uppenbart att dränka maskinen i krypolja, torka av och sedan se till att allt snurrar. Med andra ord mycket ytrost internt men med fördelen att den stått i olja ett par veckor.
Fått hem nya lager till hela växellådan, rullagret nere vid chucken var till och med så illa att det inte snurrade. Lyckligtvis är lagersätena fina fortfarande.
Klart är att säljaren försummat maskinen i några år iom att den stått orörd i ett fuktigt garage. Åtgärd innan försäljning var uppenbart att dränka maskinen i krypolja, torka av och sedan se till att allt snurrar. Med andra ord mycket ytrost internt men med fördelen att den stått i olja ett par veckor.
Fått hem nya lager till hela växellådan, rullagret nere vid chucken var till och med så illa att det inte snurrade. Lyckligtvis är lagersätena fina fortfarande.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 487 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 487 inlägg