Tack för tipset, verkar vara en nyhet. Ska försöka fixa en rulle redan imorgon och kolla om den passar hos mig.

Byggt vidare på andra skostället sonen beställde

Fräste hålen för stängerna
Trähantverk där en överhandsfräs används för att skapa hål i en träplatta för ett skoställ, med torrmontering nästa steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Torrmontering för att att det passar
Träskoställ under konstruktion med frästa hål och insatta metallstänger, före vaxning.
Skapa konto

Och så plocka isär och vaxa första omgången.
Två träplattor för skoställ vaxade på arbetsbänk med vaxburk och pensel.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
I kväll gjorde jag ett experiment med hur kompakt man egentligen kan göra en spånstos till en bandsåg. Jag har gjort en liknande variant till en Delta tidigare med grymt bra resultat. Den var dock större än den prototyp jag gjorde nu till Ejcan.

Jag varmbockade en sandfyllt dammsugarrör till snusdoseradie.

Experiment med att varmbocka ett rör fastspänt i en skruvstycke på en verkstadsbänk, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Skapa konto

Ministosen gjorde jag bit MDF.

Nätbild av en hemmagjord spånstos i MDF kopplad till en bandsåg, med synliga spån och dammsugarrör.
Skapa konto

Resultatet blev inte som jag hoppats på. En hel del spån smet förbi, trots tajta spalter och hög flödeshastighet. Antagligen hinner inte suget med att evakuera spånet framför klingan på den korta sträckan.

En närbild av en bandsåg med en liten, hemmagjord spånstos av MDF och ett böjt dammsugarrör.
Skapa konto

Närbild på en kompakt, hemmagjord spånstos i MDF monterad på en bandsåg, med synliga spånrester.
Skapa konto

Jag får helt sonika skrota denna ide och bygga en större box i plexi.

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Jag snacka om det när jag byggde utsuget till min bandsåg o här kanske det är värt att prova; sätt borstar inne i mdf urtaget så rensar dom bort spånorna från klingan (förhoppningsvis:))

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
@Björn Melander
Borra upp lite större hål eller fräs ur mdf'en framåt på sista bilden.

Suget stryps väldigt mycket som du byggt nu..

Mycket flöde så följer spånet med ska du se (y)

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tänkte precis prova ditt tips med borstar Ola då jag kom på en sak som skiljer sig från den fina spånuppsamlingen jag fick med Deltan. På Deltans insert hade jag ingen hålperforering!

Provad snabbt att tejpa över hålen och Voila! Nu tar den upp i stort sett allt spån.

Jag tror att hålperforerad insert är bra i de fall när spånstosen är ansluten i hjulhusets nederdel. Däremot, om man vill suga spånet direkt vid källan, är det bättre att låta inserten vara operforerad pga. av den lägre lufthastighet som blir med större area (= hålen).

Före:

Bandsågblad skär genom trä med hålperforerad insert före förbättring av spånuppsamlingen.
Skapa konto

Efter:

Bild av bandsåg och arbetsbänk med spån och ett tejpat insert som förbättrar spånuppsamling.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Tagit upp hål...

Elverktyg som används för att ta upp ett hål i en träbjälke i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Daniel_N Daniel_N skrev:
Den har jag missat, vet du möjligtvis vad den har för mått?
500mm diameter som sagt och 1200mm höga.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Tänkte precis prova ditt tips med borstar Ola då jag kom på en sak som skiljer sig från den fina spånuppsamlingen jag fick med Deltan. På Deltans insert hade jag ingen hålperforering!

Provad snabbt att tejpa över hålen och Voila! Nu tar den upp i stort sett allt spån.

Jag tror att hålperforerad insert är bra i de fall när spånstosen är ansluten i hjulhusets nederdel. Däremot, om man vill suga spånet direkt vid källan, är det bättre att låta inserten vara operforerad pga. av den lägre lufthastighet som blir med större area (= hålen).

Före:

[bild]

Efter:

[bild]

Det där måste jag också prova. Kan inte riktigt förstå att det skulle göra sådan skillnad, men värt att testa!

Parkeringseländet i Stockholms innerstad tvingar mig att bära verktyg långt. Lådorna väger mer än man egentligen får bära :p. Så i dag har jag tilverkat ett ok.
Handhållet, hemmagjort ok i trä för att bära verktygslådor.
Skapa konto

Thunderdoome design igen ;).

Mvh Findus

• Gilla
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Tvättat bort fett, olja och fulfärg från Arbogan jag köpte. Har hållt på några timmar ett par kvällar, går ganska sakta och är småtråkigt.

Klart är att säljaren försummat maskinen i några år iom att den stått orörd i ett fuktigt garage. Åtgärd innan försäljning var uppenbart att dränka maskinen i krypolja, torka av och sedan se till att allt snurrar. Med andra ord mycket ytrost internt men med fördelen att den stått i olja ett par veckor.

Fått hem nya lager till hela växellådan, rullagret nere vid chucken var till och med så illa att det inte snurrade. Lyckligtvis är lagersätena fina fortfarande.

• Gilla
corre och 6 till
  • Laddar…
Trimmar in en hyvel, det börjar så sakteliga likna något Hyvel på ett arbetsbänk med träspån, antyder snickeriarbete.
Skapa konto
En trähyvel ligger på ett trästycke med hyvelspån omkring i en verkstadsinställning.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hand håller en trähyvel på en ölflaska i ett kök.
Skapa konto

Bästa hyveln används flitigt, ibland.....

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
M
Frustrator Frustrator skrev:
Trimmar in en hyvel, det börjar så sakteliga likna något
Är det sulan du fixat till? Vad har du haft som underlag/referensyta för planhet? Jag har det på min att göra lista också....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.