Börjat handgräva till Kina. Bara 14 plinthål kvar. Markens beskaffenhet är inte direkt uppmuntrande heller, knappt någon lera alls.
 
  • Spade i ett nyligen grävt plinthål i torr jord med grusinslag, rep för mätning vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ser detta kommer jag ihåg hur jobbigt det var innan jag skaffade jordborr;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nu är det bara tre hål som ska vara så här stora, resten ska inte ha plattor i, men en sak jag tror kan underlätta är sån där spade där bladet är vinklat 90 grader mot skaftet så man slipper lägga tryck mot väggen när sanden ska upp. Någon som provat?
 
Fick kapa ett hörn på en anslagslist med japansåg.

Kapat hörn på en brun anslagslist mot ett vitt snedtak, justering för bredare dörrpassage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställningen var att dörren skulle vara så bred som det bara gick. Innanför är en trappa och putsat snedtak. Mätte rätt men tänkte inte på att anslagslisten plussar på :p. Gjorde den alltså 15mm bredare än vad som hade passeratutan ingrepp.

Porten utifrån
Träpanelad dörr med kapad anslagslist i hörnet, bredvid en intercom, inramad av stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Idag har traktorn fått lite mer kärlek. Hon har fått nya spindelbussningar, spindel, lager och packbox.
 
  • Traktor lyft med domkraft under underhållsarbete, ny spindel och delar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
En MF 135 av nyare årsmodell?

Nej, vänta nu. Den ser vit ut? En nyare David Brown?

Edit: måste vara en MF!
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt det är en M-F 165.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har ingen egen traktor, jag har bönder som sköter den biten bättre än mig, sommar som vinter! :D

Men om utrymme fanns skulle det nog allt stå en här på tomten om jag fick för frun. Jag är dock imponerad av era maskiner och maskinkunskaper!
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Helt rätt det är en M-F 165.
Skit, jag har legat av mig :rofl:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Fortsätt leka med kniven Handsnidad träsked bredvid en morakniv och en blå mugg på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nepp, lite orolig för det faktiskt, men hoppas de där gummifötterna som motorn står på ska hjälpa mot det.
Provkört igår och den låter inte alls mera än vanligt, så succé på den fronten, dock några mindre läckage som behöver fixas.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Bravo Dennis. Nu har du en kompressor som knappt tar något utrymme.

Själv har jag bytt bakhjulslager på kadetten i dag.
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Bytte säck på spånsugen och testade nu med Biltemas extra kraftiga säckar (Art# 89105). Verkar fungera utmärkt och har ett tilltalande pris på 4,50kr/st.
 
  • Spånsug med ny säck full av spån intill en öppen, full säck med Biltemas säckar på golvet i ett arbetsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Bytte säck på spånsugen och testade nu med Biltemas extra kraftiga säckar (Art# 89105). Verkar fungera utmärkt och har ett tilltalande pris på 4,50kr/st.
Den har jag missat, vet du möjligtvis vad den har för mått?
 
Jag har en FM300 med 500mm trumdiameter och den gick precis på (lite mer precis än den medföljande påsen). Den är dock lite längre så man får lite slack. Kan mäta längden när jag får möjlighet.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.