Frustrator Frustrator skrev:
Om du monterar en sån hos mig lovar jag bjuda på hur många ryggdunkar som du vill :) Har bara 10 sorters whiskey så där beror lite mer på hur törstig du är..
Inga problem! Men allvarligt; var ska du få plats med den? ;)

M
Jag har bara testat små stumpar och det fungerar. Jag är altså osäker hur stadig den är vid större brädor/skivor och är beredd att lägga till en sandsäck eller annan tyngd och eller ta stöd av väggen bakom samt vänster sida. Bänken är knappt 50cm djup, 140cm lång och för tillfället ca 100cm hög och finns i vårt matrum då jag varken har källare eller garage.

Modell är de engelska bänkarna som bla Paaul Sellers propagerar för, dock med en mycket enklare benkonstruktion som endast kräver att träbitarna är raka och vinkelräta och limmas ihop. Det fungerar och jag tror det kommer att hålla länge

M
L Lillkorpen skrev:
Det fungerar bra ändå. Dock genomför sysslan lämpligast när ens partner är hemifrån.
Det fungerar absolut inte!!! Man måste ha rätt temperatur så det är ju ett alldeles utmärkt tillfälle att skaffa en liten pizza ugn, eller hur? :rolleyes:

Tagit isär, rengjort, smort upp, satt ihop, reparerat smådetaljer och provkört den nya tillökningen i mikroverkstaden. Nästa och avslutande del i projektet är att förse den med en platta på hjul.
Renoverad stående borr i verkstad, redo för platta med hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DennisCA och 8 till
  • Laddar…
Oh, den var riktigt fin! Grattis från en som är något avis...

//Ronnie

Tjusigt Mattiasp! Har du funderat mer på platta och hur man kan få det stadigt? Går det kanske till och med att göra ett "dockningsbart" skåp på separata länkhjul under bordet för att få till mer förvaring?

nanowire nanowire skrev:
Inga problem! Men allvarligt; var ska du få plats med den? ;)
Det är det som är utmaningen.. Men längst in i hörnet hittade jag en bit tom väggyta.. Installationen förutsätter då att du monterar linor så man kan sköta sågen trots att närmsta golvytan på sådär 1.5m är täckt med bra att ha maskiner.. Trång verkstad med såg och verktyg upphängda på väggen, rörig arbetsyta.
Skapa konto

Jag tänkte börja med en platta med fyra 75 mm PUR-hjul från Rutlands, med så stor platta att det inte blir vingligt så att maskinen välter. Och om det inte fungerar bra blir det en kopia av hjulunderredet som jag har på bandsågen, dvs två fasta hjul i bakkant och två maskinfötter och ett fäste så att man kan använda dragstången med hjul. Lätt att kopiera.
phl phl skrev:
Tjusigt Mattiasp! Har du funderat mer på platta och hur man kan få det stadigt? Går det kanske till och med att göra ett "dockningsbart" skåp på separata länkhjul under bordet för att få till mer förvaring?

Dags för svets Mattias?

Färdigställt en emballagelåda.
En nytillverkad träemballagelåda i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Färdigställt en emballagelåda.
Fin. Till vad, eller menar du att den är för att förvara emballage?

Uttrycker mig suddigt som vanligt;) den skall vara emballage.
En Tullamore Dew whiskeylåda bredvid en träback med tomma ölflaskor på en hylla, som ska användas för emballage.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har börjat knåpa ihop spinners till barnen. Denna är hårdlödd. Tyvärr gick den sönder när jag sekunden efter tappade den i golvet. Och efter ihopsvetsning fungerar den sämre pga obalans :thinking:

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fixat den där plattan jag skrev om tidigare. Dubbla 15 mm K-plyfa hellimmade mot varandra. 75 mm PUR länkhjul från Rutlands fanns i bra-att-ha-lagret. För några år sedan monterade jag en traversbalk i taket, gjord av delar som egentligen är avsedda för större skjutportar. Väldigt smidigt att ha:
Pelarborr monterad på mobil platta med länkhjul i en verkstad med verktyg och hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

Såhär blev det med plattan monterad. Pelarborren blev enkel att flytta omkring,
En pelarborr monterad på en mobil platta av plywood med hjul i ett verkstadsrum.
Skapa konto

• Gilla
TeroM och 7 till
  • Laddar…
Närbild av nya styrningsdelar tillverkade av pockenholtz i en maskin bredvid äldre furudelar.
Skapa konto

Svarv med ett arbetsstycke i pockenholtz på verkstadspegboard med verktyg.
Skapa konto
Nyskapade styrningar av trä, fastspända i en metallchuck med spånskärvor runtomkring.
Skapa konto

Gjorde nya styrningar av pockenholtz. Jämför mot de gamla i furu:)

• Nya styrningar av pockenholtz bredvid gamla furustyrningar i en verktygspress.
    Skapa konto
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.