Inte i klass med er andra men ville stoppa en klåfingrig 1 åring från att riva ut allt i lådorna

Hemgjord barnsäker låsmekanism monterad på lådfront för att förhindra öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick äntligen nytta av min hembyggda bordsfräs

Hembyggd bordsfräs gjord av trä och vitmålade paneler med strömbrytare och kontakt, fräsmaskin monterad överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggd bordsfräs av trä med metallbricka och justeringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord trälåsning för låda som hindrar ett barn från att öppna den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Eftersom varken jag eller ämnet fick plats i verkstaden utökade jag den till golvet utanför.. En verkstadsdörr öppen till ett utrymme med gult golv och träspån spridda runt, en hyvel vilar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara lista ut hur jag ska permanentera den här ytan som verkstad också (och på sikt ta över hela källaren..tänk zerg : ) )
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Jag hakar på trenden att arbeta ut ur verkstaden. Sågat fram lite underbart vacker faner av tryckad furu.
Bandsåg skär genom tryckad furufaner i verkstad med utsikt mot trädgård, årsringar syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katedralerna i orange som bildas av det snabbväxande årsringarna kontrasterar magiskt mot det gröna. Spillbitarna som skymtar till höger kan jag använda att reparera växthuset med så inget kommer att förfaras :whistle:
Hand håller en plank fanerad furu med orange katedralliknande årsringar mot en bakgrund av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
M
nanowire nanowire skrev:
Jag hakar på trenden att arbeta ut ur verkstaden........
Det verkar trevligt,.... att ha en verstad menar jag:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Onekligen. Avundsjuka är inte klädsamt men vad kan man göra, förutom att drömma och planera?
 
M
Jag har avancerat mitt "slip & bryn system" och testkört lite och det fungerar som tänkt. Det är starkt influerat av Brent Beach som har testat och analyserat eggar aldeles otroligt (http://www3.telus.net/BrentBeach/Sharpen/index.html). Jag vill testa 2 brynvinklar istället för hans 3 samt inkludera slipning av primäreggen vid varje skärpning och därmed hålla sekundäreggen så liten som möjligt hela tiden (=borde gå åt mindre våtslippapper)

Primär eggen ligger på ca 25° och slipas för hand med en Atoma 140 grit (drygt 100 micron) diamantplatta, nästan ända fram till eggen. Den är drygt 11mm tjock. Nästa etapp är våtslippapper korn 9 micron på en platta ca 5mm tjock och då blir eggvinel ca 31° och det är så långt jag kommit. Nästa/sista etappen är våtslippapper korn 1 micron på en 4mm tjock platta vilket ger en eggvinkel 32°. Tanken är att följa Mr Beach och bryna en liten vinkel på baksidan också, 2° grader med 9 mcron papper och 3° grader med 1 micron.

Testat med N°3 och 4 hyveljärn samt ett 10mm stämjärn. N°3 järnet var i dåligt skick men det tog väl inte mer ca 20 minuter att fixa till det. Mycket nöjd.
 
  • Diamantplatta för slipning av verktyg med ett redskap vilande på en träkloss bredvid en våtslipad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MathiasFr skrev:
Det verkar trevligt,.... att ha en verstad menar jag:)
Det är trevligt, liten men naggande god. Går att göra mycket med 15 m2 men långa saker är lite klurigt ::)
 
M
Fixat vidare med jiggen för att bryna på baksidan. Detta är ett hyvelstål till en Record 044 (för att hyvla spår) och där har jag lagt primär-eggen till ca 30° och då blir vinkel på baksidan lite brantare. Jag har inte kollat vad den blev.

När man brynt sekundär-eggen, gssningsvis runt 35° så flippar man bara jiggen och drar några drag så är det klart.
 
  • Hyvelstål i jig för bryning med 30 graders primäregg, verktyg för hyvla spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord schackbräde med växlande ljusa och mörka träbitar som ligger på tidningspapper, nyoljad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandpapprat bort sista små hyvelmärkena och oljat..
 
  • Gilla
torbeno och 9 till
  • Laddar…
Slaktade min gamla kompressor, 35 år typ. Jag började bli rädd för den gamla 25 liters tanken. Men motorn är det inget fel på, italiensk tillverkad och har funkat bra. Så jag tog av motorn och försöker klämma in den nya setupen med en 96 liters kyltank jag hittade förra året. Blir en fast installation detta då.

34382366293_2a52f8b307_b.jpg

34347417154_31c27dbd02_b.jpg

Den gamla 25 liters tanken tror jag blir bra grund för att bygga en gasolässja utifrån.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Grymt bra, såna här projekt gillar jag(y).
Har du provkört kompressorn ännu och kollat ev resonansproblem i vägg?
 
Nepp, lite orolig för det faktiskt, men hoppas de där gummifötterna som motorn står på ska hjälpa mot det.
 
Bygg en låda som du sätter under tanken annars?
Så har du kompressorn där.
 
Jo det hade kanske varit bättre, hade liksom ingen plan då jag började på och ville inte flytta på tanken då jag väl fått den plats så jag filtrerade väl bort sådana lösningar.... Men hoppas det duger såhär
 
Lekte lite med knive En hand håller ett halvfärdigt träsnideriprojekt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.