B breakman skrev:
WD6:an får jobba idag, sätter den på att blåsa och håller rent från getingar precis där jag ska plocka körsbären. Lite myggmedel på kroppen så är man hyffsat fredad.

[bild]

[bild]
Borde vara förbjudet att lägga upp bilder på körsbär då våra ca32 st blivit uppätna av fåglarna😉. Borde lagt den i GAAAAHH-tråden men jag får dra lärdom till nästa år att inhandla en ”svävare 2000”
och fastmontera den framför trädet så den lär fåglarna en läxa.
 
  • Gilla
  • Älska
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
B
Noramasen Noramasen skrev:
Borde vara förbjudet att lägga upp bilder på körsbär då våra ca32 st blivit uppätna av fåglarna😉. Borde lagt den i GAAAAHH-tråden men jag får dra lärdom till nästa år att inhandla en ”svävare 2000” [media] och fastmontera den framför trädet så den lär fåglarna en läxa.
Skatorna var jobbiga i början, knäppte en och hängde upp. Då höll de sig borta i 1,5-2v innan de vågade vara där och äta igen.
Men getingarna förstör så mycket mer...
 
Ska egentligen göra andra saker men ville ha lite egentid. Hade hittat den lilla Global-kniven ingen använde som låg lös i lådan så frihandsslipning på Tormeken och ett dåligt 300/800 bryne (inte ens planad) och till sist polerskivan och stringeln blev tokvass!
En vass Global-kniv ligger på en grön skärbräda tillsammans med en skivad liten tomat och bitar av morot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en större tomat hade jag nog inte behövt hålla emot lille tomaten 😃
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Försöker få ordning på skivmaterial och allt virke som inte är hela plankor. Inte klar men det går framåt.
En snickarverkstad med staplade träskivor och virke, halvfärdiga organiseringar, verktyg, lådor och andra byggmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Ett gavelväxthus tar form. Däremot blev det strand-avbrott (en allvarligare form av strömavbrott som drabbar hela familjer och de måste åka till stranden för att reboota) idag så taket kan vänta. Det måste ändå inte vara klart förens September-Oktober då hösten börjar krypa på.
 
  • Barn framför ett ofärdigt gavelväxthus invid en gul tegelvägg med en stor fönsterkarm. Växter och gräsmatta omger byggplatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram för ett gavelväxthus mot en tegelvägg under uppbyggnad i trädgården, med några trädgårdsredskap lutade mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ett gavelväxthus tar form. Däremot blev det strand-avbrott (en allvarligare form av strömavbrott som drabbar hela familjer och de måste åka till stranden för att reboota) idag så taket kan vänta. Det måste ändå inte vara klart förens September-Oktober då hösten börjar krypa på.
Smart användning av en, som det ser ut, annars rätt oanvändbar yta 👌🏻
 
  • Gilla
Pär Sköld och 1 till
  • Laddar…
T
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ett gavelväxthus tar form. Däremot blev det strand-avbrott (en allvarligare form av strömavbrott som drabbar hela familjer och de måste åka till stranden för att reboota) idag så taket kan vänta. Det måste ändå inte vara klart förens September-Oktober då hösten börjar krypa på.
Nersänkt golv, värmelagrande stenar och bra takhöjd. Det ser ut att bli ett fint litet hus.

Välkommen till växthusberoendet :D
Jag lovar - det urartar det också :D :D
 
Skulle egentligen ha varit på ett pass på gymmet nu, men det blev inställt. Det är ju så varmt så man vill ju inte vara i solen. Morgonens verktyg blev därför de till fönsterputsningen. Har tagit skuggsidan, solsidan blir ikväll när solen lyser på de nu rena fönstren.

Saltbeläggningen från havet kräver ju gnuggning på varje fönster. Det har ju blåst en del på slutet, fönstren var frostade igen...
 
  • Gilla
GertD och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har ännu en gång plockat ner kipphyveln. Delvis för att orka lyfta upp den på betongfoten men också för att lösa lite småsaker jag inte ides ta tag i innan jag visste om det kunde bli en vettig maskin av det här eller inte och göra en mer seriös injustering av hela maskinen egentligen.
Kipphyvel demonterad på ett arbetsbord med kugghjul och andra delar utlagda; bakom syns verktyg. Till höger en monterad maskin på betongfot och en verktygsvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fortfarande ingen aning om vad stativet kommer ifrån men benen är olika långa och jag vet att jag kommer bli galen om jag inte ställer maskinen i våg så jag borrade och limmade i m16 gängstång för att kunna justera.
En kipphyvel med texten "RAPID" på stativet, justerbara ben med gängstång i m16 och en betongfot med bultar och en skiftnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonuspoäng för gissningar på stativet, alla bättre gissningar än stativ för en häftpistol välkomnas 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skulle egentligen ha varit på ett pass på gymmet nu, men det blev inställt. Det är ju så varmt så man vill ju inte vara i solen. Morgonens verktyg blev därför de till fönsterputsningen. Har tagit skuggsidan, solsidan blir ikväll när solen lyser på de nu rena fönstren.

Saltbeläggningen från havet kräver ju gnuggning på varje fönster. Det har ju blåst en del på slutet, fönstren var frostade igen...
Glömde skriva att jag naturligtvis smorde vippmekanismen i alla fönstren också.

Jag har ett par fönster som är så illa till att de är svåra att nå (exempelvis ovanför diskhon) och om de inte glider lätt så får man kämpa med att stänga dem igen. Så jag brukar passa på att smörja alla fönster när jag tvättar dem.
 
4 av 4 knivar i husvagnen var oanvändbara.
I brist på annat köpte jag en knivslip på Dollarstore för 40:-
Den funkade faktiskt, provade knivarna på en tomat, de gick nästan genom av sin egen tyngd.
Knivslip på ett bord med röd högtalare, anteckningsbok och läskflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Nu skall trädgården trimmas med alkylat-trimmern. Småhovben gjordes med batteri-diton igår.

Alla blommor i diken och slänter har ju blommat ut så nu får den jobba hårt. Brukar normalt sett ta det helgen efter midsommar redan, men pga operation i fot (inkl rehab) och semester så får det bli nu.

Jag hör redan nu hur svordomarna för att tråden är av, för att gräs tvinnat upp sig mm håller på att förberedas i det undermedvetna.

Sedan blir det ett kvällsdopp i Västerhavet för att kyla av sig (både kropp och huvud).
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Hus tomte
Tre orange/redskap från STIHL ligger på golvet bredvid en cykel i ett välutrustat garage med verktyg och cykelutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lekt ole dole doff
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hon vill ha en ”typ charkbricka, fast kanske lite större”. Tekniskt och praktiskt funkade min idé, men den känns som den mer hör hemma i ett amerikanskt fängelse än på en privat fest. Jag får nog börja om med lite mindre formgivning från miljonprogrammet, och mer från naturen.

Fast ett tack till @findus42 och @Ola C för tipset om mallbygge.
Hemmagjord träbricka med rektangulära fack ligger på ett bord. Bakgrunden visar ett verktyg och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit i tillverkningsprocess med urgröpt mitten del och kringliggande mall på arbetsbänk, omgiven av sågspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Skivor och klossar bak. ✅
Skivor, klossar, bärarm och drivaxel. På gång!
Bil underhållsarbete med ett hjul borttaget, verktyg och bildelar utspridda på marken inklusive en domkraft, däck och bromsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon. Skiva och klossar vänster fram.
Än så länge utan svordomar 😲
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.