Byggt en badrumströskel som är behandlad och klar.
 
  • Badrumströskel i trä med behandlad yta, installerad mellan ett ljust trägolv och ett golv med grå kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipmaskin och träbit används för att bygga och slipa en badrumströskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Posselosse och 32 till
  • Laddar…
Idag blev det SMÅ verktyg. Håller alltså på att tillverka en Concertina från grunden. Borrade ett antal hål med bänkborrmaskin, Försökte sedan sammanbinda hålen 2 och 2 med en dremel, men fick tillslut såga med en lövsåg. Alltså LÖVSÅG! :)
 
  • Lövsåg använd för att såga rektangulära och runda hål i träbit, placerad på arbetsbänk fylld med sågspån. Verktygsprojekt för tillverkning av en Concertina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bryggstun och 7 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Monterat ytter"glasen" och smygarna på hönshuset. Nu är det bara foder, hängrännor och vindskiveplåtar kvar, sen kan jag sätta detta projekt till handlingarna. Vi skaffade 14 kycklingar, är nu nere på 6 varav en ännu högst troligen är tupp. Då vi bor i bostadsområde så är tuppar inte riktigt lämpliga grannar så dom har rest till sällare jaktmarker.
Coq au vin är gott! 😜
 
  • Gilla
Tercel
  • Laddar…
Jag skulle lägga ned begränsningstråd till en robotgräsklippare. Hittade massor av olika råd på nätet. Bästa var kanske kantskärare. Men fick rådet av min bror att använda en vinkelslip o sektionerad klinga. Gick jätte bra o smidigt blev helt perfekt o syns inget efteråt i gräsmattan. Robotgräsklippare, vinkelslip med sektionerad klinga på gräsmatta nära stenlagd gång. Verktygen användes för att lägga begränsningstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 16 till
  • Laddar…
Kvalar tillverka verktyg in i tråden? Rondellen kan man ha till mycket. Tillverkade en fräs av ett borr. Det tog en bra stund. Det galnaste jag gjort på länge. Oförlåtande verktyg med dålig precision men blev bra nog.
Bild på en ombyggd fräs tillverkad av ett borr, liggandes på en träyta bredvid en svart handhållen rondellslipmaskin med loggan "FERM" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick provfräsa några gånger innan jag gav mig på att fräsa nya hål i det nya ikeaskåpet. Behövde flytta bakstycket för att inte skymma en eldosa..
Det hade tappar i plast av typen tryck in och skuv åt sidan. Jag lyckades fräsa 4 hål på "frihand" med en borrmaskin.
Det hade ju gått mycket fortare att sätta fast bakstycket med några plåtvinklar, men det hade ju inte sett så snyggt ut.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lagt helt sjukt mycket tid på att tillverka en ny kopplingsskruv till matningen på Emcosvarven. Men, finns den inte att köpa får man laga på egen hand.

Gamla skruven (vänstra i översta bilden) började slira lite i sexkantshuvudinterfacet sen gick förfallet snabbt som ni ser om ni zoomar lite.

Använda verktyg? Tja typ hela verkstan utom hyveln. Skallen gjordes medelst vinkelslip och handfil.

Den funkar iaf som den ska igen och jag är sjukt nöjd med det även om det tog tid😁!

[bild]
[bild]
Om du får en kompis att lägga några svetsloppor i hexhörnen på den gamla har du en reserv också.
 
nanowire nanowire skrev:
Om du får en kompis att lägga några svetsloppor i hexhörnen på den gamla har du en reserv också.
Den tanken slog mig också innan jag började tillverka min ersättare.
 
Ola C Ola C skrev:
Lagt helt sjukt mycket tid på att tillverka en ny kopplingsskruv till matningen på Emcosvarven. Men, finns den inte att köpa får man laga på egen hand.

Gamla skruven (vänstra i översta bilden) började slira lite i sexkantshuvudinterfacet sen gick förfallet snabbt som ni ser om ni zoomar lite.

Använda verktyg? Tja typ hela verkstan utom hyveln. Skallen gjordes medelst vinkelslip och handfil.

Den funkar iaf som den ska igen och jag är sjukt nöjd med det även om det tog tid😁!

[bild]
[bild]
Själv hade jag svetsat. Borde ha varit snabbare.
 
Byggt en hylla av reglar från skrothögen och hyllplan sågade av garderobsstommar. Skruv från bra-att-ha-hinken och 10mm träplugg med lim håller bitarna på plats. 4 dubbel-hjul kompletterar shabby-chickhyllan. Liten verkstad så hyllan behöver vara flyttbar.
Den skarpögde noterar träplugg ovanför översta hyllan, mätfel då jag nyligen börjat använda talmeter... Fördel med träplugg, det är bara att såga av dom och borra nya hål i regeln.

/Höghus

En hemmagjord hylla med olika verktygslådor i olika färger staplade på tre hyllplan, monterad med klämmor, utomhus i en grön miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Den tanken slog mig också innan jag började tillverka min ersättare.
Lägg den i ett kuvert till mig om du vill 👍🏻
 
F Frogmaster skrev:
Själv hade jag svetsat. Borde ha varit snabbare.
Ja. Men om man står där en tisdagskväll o vill laga svarven NU istället för när man bestämt tid hos kompisen med svets o kört fram o tillbaka till honom var detta snabbare om än inte enklare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mc78 och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Lägg den i ett kuvert till mig om du vill 👍🏻
Tack men jag känner en med svets som jag besöker emellanåt.
 
Snott ihop ett verktyg av lite skrot.
En demonterad variator ligger på ett arbetsbord med ett hemmagjort verktyg gjort av skrot synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheezzuus den satt åt, men nu är variatorn i delar. Ska bygga om till en modernare variant...
 
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
Hållare till lådan med skyddshandskar. Njuter av att äntligen fått det lätt att använda dyckertpistolen.
 
  • Trälåda som håller en kartong med engångshandskar på väggen, vilket gör det lättare att använda dem när man använder en dyckertpistol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Fick ett par timmar att jobba med bänkborrmaskinen idag med så adapterplattan blev färdig. Till min hjälp hade jag farfars gamla kinamaskin, smidig att kasta fram när man behöver en lite stabilare borr. Den nya stridsvagnen kommer inte att kvala in i kategorin bärbar bänkborrmaskin men ännu stabilare.
Nu återstår att kapa gängstång och montera ihop bitarna med varandra.

En bänkborrmaskin av äldre modell på ett rörigt arbetsbord med borruppsättningar, verktyg, och en plåt som är delvis borrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med verktyg, inklusive en borrmaskin, borrplatta och diverse skruvverktyg, placerad i en verkstadsmiljö med träväggar och olika arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Adapterplatta med borrade hål, uppspänd och fastklämd på arbetsbord, omgiven av verktyg som gängstång, mätsticka, muttrar och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.