Slipat bort några års ”utomhus” från ett gäng ekbänkskivor. Det är ett jobb som verkligen befäster min hatkärlek till rotexen. Den är allt annat än mild mot händer och armar, men jösses vad fort det går och vad bra resultatet blir.
Rotationsslipmaskin slipar bort slitage från en ekbänkskiva, tydlig skillnad mellan slipat och oslipat trä. Bakgrund av grönt gräs och asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
[länk]
Någon egen erfarenhet? Funkar det så ska det skaffas ett par direkt.
 
Hep Hep skrev:
Någon egen erfarenhet? Funkar det så ska det skaffas ett par direkt.
Har ett par och de är inte helt dumma. Använde bla dem när jag borrade några hundra hål för snigeldynamit en helg.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Någon egen erfarenhet? Funkar det så ska det skaffas ett par direkt.
Ja fast det är många år sedan och jo det fungerar. Fast inget är ju 100% så jag har vita fingrar syndrom ändå. Fast det fanns inte tillgängligt med vibrationsdämpande handskar när jag började det jobbet så hade vanliga tjocka handskar första åren.

Men du bör absolut prova lite olika för att hitta en modell som passar dina händer.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för din erfarenhet. Det är lite lurigt märker jag då jag googlar, då det finns ett gäng olika varianter. Sedan är jag inte säker på att det egentligen är vibrationer som är boven, utan kanske mer att jag behöver spänna händer och armar eftersom maskinen vill i väg åt alla möjliga håll. Fast det är ju inga direkta pengar att köpa ett par och testa.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Köpte en laser och undrar varför jag inte gjort det tidigare. Underlättar så mycket i vissa moment! 🙂
 
  • Grön laser som korsar mätverktyg och träreglar på en byggarbetsplats. Borrmaskin och annat verktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 13 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Tack för din erfarenhet. Det är lite lurigt märker jag då jag googlar, då det finns ett gäng olika varianter. Sedan är jag inte säker på att det egentligen är vibrationer som är boven, utan kanske mer att jag behöver spänna händer och armar eftersom maskinen vill i väg åt alla möjliga håll. Fast det är ju inga direkta pengar att köpa ett par och testa.
Handskar är lite lurigt, alla har så olika händer och arbeten. Men när man hittar rätt är det guld :)
Bara en sån sak som de där gummerade handskarna, ett par bra sådana och man får ett sånt grepp att man knappt behöver anstränga händerna alls för att hålla i.
Tyvärr är bra handskar lite kostsamma, men det är värt det ändå.
Svedol har butiker lite överallt och de har också ett bra sortiment, och oftast väldigt hjälpsam personal.
Jga kör mycket med tegera 43001 (inte vibrationsdämpad men gummerad och med skärskydd) och är supernöjd med greppet.
 
Hep Hep skrev:
Tack för din erfarenhet. Det är lite lurigt märker jag då jag googlar, då det finns ett gäng olika varianter. Sedan är jag inte säker på att det egentligen är vibrationer som är boven, utan kanske mer att jag behöver spänna händer och armar eftersom maskinen vill i väg åt alla möjliga håll. Fast det är ju inga direkta pengar att köpa ett par och testa.
Får du mest ont i armar,axlar och nacke är det troligtvis att du spänner dig. Om händer,fingrar och armar domnar bort och det sticker i dom är det troligtvis vibrationer.
Nu har jag aldrig använt en rotex men just den typen av maskin brukar ju vibrera ganska mycket. Festool gör ju dock väldigt bra maskiner för yrkesbruk så kan tänka mig att dom satsat en del på att förhindra vibrationer.
 
Problemet som gör det svårt att svara på var det domnar och hur, är att det redan domnar och smärtar i båda armarna lite här och där pga nerver i kläm och trasig ryggrad.

Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag det mer beror på att jag blåhåller i maskinen än på vibrationer. Jag känner inga direkta vibrationer och Festool bruka vara bra på att bygga bort sånt.

Jag kanske mest är klen och har dålig uthållighet. Isometrisk träning är kanske lösningen och jag har ju en maskin som gjord för det. Jag får slipa mera helt enkelt. Eller?
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Monterat ytter"glasen" och smygarna på hönshuset. Nu är det bara foder, hängrännor och vindskiveplåtar kvar, sen kan jag sätta detta projekt till handlingarna. Vi skaffade 14 kycklingar, är nu nere på 6 varav en ännu högst troligen är tupp. Då vi bor i bostadsområde så är tuppar inte riktigt lämpliga grannar så dom har rest till sällare jaktmarker.
 
  • Hönshus med monterade glasfönster och smygar, omgivna av stängsel och utrustning, inklusive hinkar, krattor och vattenbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Lagat min 5 år gamla soffa. Fjädrarna är fastsatta med plastpluttar som i sin tur är klamrade. Klammern dras sakta men säkert loss av fjädrarna. En fjäder hade släppt, men fler var på väg. Hade lite PL-600 hemma så jag hoppas att soffan håller ett par år till. Klammern är naturligtvis fastsatt från baksidan, under tyget, så att dra dit en skruv gick icke.

Baksidan av en soffa med synliga fjädrar och verktyg på golvet, inklusive en tång och en kofot, efter en reparation där fjädrar klamrats fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Lagat min 5 år gamla soffa. Fjädrarna är fastsatta med plastpluttar som i sin tur är klamrade. Klammern dras sakta men säkert loss av fjädrarna. En fjäder hade släppt, men fler var på väg. Hade lite PL-600 hemma så jag hoppas att soffan håller ett par år till. Klammern är naturligtvis fastsatt från baksidan, under tyget, så att dra dit en skruv gick icke.

[bild]
Annars kanske genomgående maskinskruv med mutter på tyg-sidan om du kommer åt är en idé.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Försöker lära mig slipa liebladet. Den tog grövre gräs och ogräs. Med lite mer träning, både i att slipa/bryna och slå, kan jag kanske slå grönmattan någon dag!
En lie som slipas på en slipmaskin i en verkstad med verktyg och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
C
FreQa FreQa skrev:
Försöker lära mig slipa liebladet.
Hoppas du inte försöker slipa det med bladet monterat på orven 😉
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.