Frästabbar gör väl alla som använder överhandsfräs. 👍
Det är precis som skeppare i Skärgården.
Det finns två grupper av dom.
Dom som har gått på grund och dom som kommer att gå på grund.

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
EllenCE och 7 till
  • Laddar…
Fyraåringen frågade idag när han skulle få bygga en fågelholk. Ja det kan vi väl göra så sagt och gjort så gick vi ut i verkstaden och började kapa upp bitar, förborra hål o.s.v. så att han kunde skruva ihop en holk. Error på det, man skulle ju "hammra" ihop holken, förklarade att nu blev det skruv. Efter mycket gnäll om hur trött han var så slutade det med att jag fick skruva ihop det mesta själv. Uppmärksamhetsspannet är inte fem minuter ens men jag fick honom att skruva på i en halvtimme i alla fall.
Började knacka ihop ett plåttak också men sedan skulle lillpalten väckas så resten får göras en annan dag.
Omonterad fågelholk med träbitar, borrmaskin, hammare och måttstock på arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två halvt färdigbyggda fågelholkar av trä, den ena med ett påbörjat svart plåttak, står i en verkstad omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nästan färdigmonterad fågelholk i trä ligger på ett verkstadsgolv, omgiven av verktyg som en skruvmejsel och borrmaskin. Verkstadsutrustning ses i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jp200 och 18 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Frästabbar gör väl alla som använder överhandsfräs. 👍
Det är precis som skeppare i Skärgården.
Det finns två grupper av dom.
Dom som har gått på grund och dom som kommer att gå på grund.

Dag
Jag har en bekant som varit inom marinen och där var det:
Det finns de som gått på grund,
och de som ljuger....
🤣
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fräst lite, gick väl fint men låste tydligen inte djupinställningen så bra. Ronniefaktorn™ slog till med all sin kraft o hastigt o olustigt hade man ett sånt där riktigt amatörspår i arbetsbordet.😮.
[bild]
[bild]
@Pysslarn
Battle scars. Fyll i med röd färg 👌🏻
 
Ola C Ola C skrev:
Fräst lite, gick väl fint men låste tydligen inte djupinställningen så bra. Ronniefaktorn™ slog till med all sin kraft o hastigt o olustigt hade man ett sånt där riktigt amatörspår i arbetsbordet.😮.
[bild]
[bild]
@Pysslarn
Ajajaj!

Sorry, visste inte att ”kraften” sträckte sig ner till Malmöområdet… 🤪
//Ronnie
 
  • Haha
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ett runt köksfläktrör anpassat för en fyrkantig anslutning ligger på ett golv, omgiven av en tving, en träkloss och en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksfläktens rör hamnade högt upp på listan idag då hällen sägs levereras imorgon. Tving, kloss och hammaren så ska nog det runda röret passa i den fyrkantiga anslutningen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
S
Hennke85 Hennke85 skrev:
Fyraåringen frågade idag när han skulle få bygga en fågelholk. Ja det kan vi väl göra så sagt och gjort så gick vi ut i verkstaden och började kapa upp bitar, förborra hål o.s.v. så att han kunde skruva ihop en holk. Error på det, man skulle ju "hammra" ihop holken, förklarade att nu blev det skruv. Efter mycket gnäll om hur trött han var så slutade det med att jag fick skruva ihop det mesta själv. Uppmärksamhetsspannet är inte fem minuter ens men jag fick honom att skruva på i en halvtimme i alla fall.
Började knacka ihop ett plåttak också men sedan skulle lillpalten väckas så resten får göras en annan dag.
[bild][bild][bild]
Apropå snickeri med barn har jag märkt att IKEA sedan några år har mycket trevliga plastpluggar för att banka ihop bakstycken på byråer och sånt. De är trevliga för att även riktigt små barn kan lätt slå ner de "spikarna" med sin leksakshammare och vara med och bygga möbeln. Det är roligt.
Illustration av en möbel från IKEA med instruktioner för att montera ihop bakstycket med hjälp av plastpluggar och skruvar markerade med nummer och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars var det ett riktigt snyggt tak på den holken, önskar jag kunde vika plåt sådär. Men kommer det inte smattra nåt ohemult vid regn för de stackars finkarna som flyttar in...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fräst lite, gick väl fint men låste tydligen inte djupinställningen så bra. Ronniefaktorn™ slog till med all sin kraft o hastigt o olustigt hade man ett sånt där riktigt amatörspår i arbetsbordet.😮.
[bild]
[bild]
@Pysslarn
Hände mig också, dock så kröp stålet ur chucken för mig (trots att jag skruvat åt det, skit Makita).
 
L Lovan83 skrev:
Hände mig också, dock så kröp stålet ur chucken för mig (trots att jag skruvat åt det, skit Makita).
Antar det var 8mm hylsan på lill-Makitan? Den spännhylsan är helt värdelös.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag har en bekant som varit inom marinen och där var det:
Det finns de som gått på grund,
och de som ljuger....
🤣
Sen finns det de som gått på grund och svärfar ska visa kidsen grundet pappa körde på - och kör på samma grund själv… 🙈😂
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sen finns det de som gått på grund och svärfar ska visa kidsen grundet pappa körde på - och kör på samma grund själv… 🙈😂
Var det svårt att komma loss? 😉😂
 
  • Haha
  • Wow
Testarn och 2 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Apropå snickeri med barn har jag märkt att IKEA sedan några år har mycket trevliga plastpluggar för att banka ihop bakstycken på byråer och sånt. De är trevliga för att även riktigt små barn kan lätt slå ner de "spikarna" med sin leksakshammare och vara med och bygga möbeln. Det är roligt.
[bild]

Annars var det ett riktigt snyggt tak på den holken, önskar jag kunde vika plåt sådär. Men kommer det inte smattra nåt ohemult vid regn för de stackars finkarna som flyttar in...
Tack det ser bättre ut på bild än i verkligheten. För en som jobbar ihop med plåtslagarproffs ibland så känns ens kunskaper rätt mediokra. Men en kantvik, bra tänger och saxar hjälper till en del.
Plåten är skruvad på en 22 bräda så den bör nog dämpa en del får se om det blir några blåmesar i holken nästa år.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S
T Testarn skrev:
Jag har en bekant som varit inom marinen och där var det:
Det finns de som gått på grund,
och de som ljuger....
🤣
Gjorde lumpen i flottan, vi gick på grund med 380 ton fartyg i 30 knop... Shit happens, sånt som händer när man övar krigs-mässigt hette det.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
S swirve skrev:
Gjorde lumpen i flottan, vi gick på grund med 380 ton fartyg i 30 knop... Shit happens, sånt som händer när man övar krigs-mässigt hette det.
Jag har alltid anat att grunden flyttar på sig, man blir ju ibland så överraskad över var de ligger. Nu förstår jag varför...
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Antar det var 8mm hylsan på lill-Makitan? Den spännhylsan är helt värdelös.
Har för mig att jag använde ett stål som följde med och de var på 6mm men jag kan minnas fel. Helt värdelös är rätt beskrivning. Fräsen har fått bli en dedikerad 3mm radiefräs för jag har dragit åt så hårt att jag inte är säker på att det går att få loss stålet. Skulle dock inte bli förvånad om stålet hoppar ur av sig själv och det ändå inte går att få loss hylsan efteråt …
 
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.