Förmodligen har jag sabbat fabriksgarantin, men jag ville ha upp spannet en bit. Nu är det mellan 21 och 54 cm mellan chuck och bord, vilket jag tycker är klart mer användbart än 13-42. Speciellt som att jag helst vill låta koordinatbordet vara bofast där.

Jag valde att göra det en dag då jag hade ryggskott, för då var jag tvungen att använda annat än muskelkraft och riskera något. Jag upplever ingen svikt nu efteråt, även om den såklart finns där då ek är mjukare än järn.

Pelarborrmaskin med förhöjt spann monterad på ett arbetsbord i en verkstad, upphissad med orange remmar och omgiven av verktyg och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nära bild av en pelarborrmaskin med ett träsänke som höjer arbetsbordet för att ge ett större avstånd mellan chuck och bord samt ett fast koordinatbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 14 till
  • Laddar…
Idag har jag sålt 3,5 tons-grävaren, frun tyckte det var mer vemodigt än jag tyckte. 😆

Gick nära ±0 efter att ha haft den i tre år, grävt grund, dränering, stenkista och lagt ner 3 kubik vattentank. Kul erfarenhet, har aldrig hållit på med maskiner innan. Hoppas att det inte är sista grävaren jag äger.
 
  • Gilla
nino och 9 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Idag har jag sålt 3,5 tons-grävaren, frun tyckte det var mer vemodigt än jag tyckte. 😆

Gick nära ±0 efter att ha haft den i tre år, grävt grund, dränering, stenkista och lagt ner 3 kubik vattentank. Kul erfarenhet, har aldrig hållit på med maskiner innan. Hoppas att det inte är sista grävaren jag äger.
Du har väl inte missat att 1 ut, 1 in gäller om inte n+1 tillämpats? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Färdigställde det nya oljehuset till en av mina lyktor, förra försöket med konservburk läckte så jag började knacka och löda ihop en ny av 0,7 mm plåt istället. Just nu så täthetsprovas den med lampolja och sedan ska den nog snyggas till med ett lager sprayfärg.

Nytt oljehus till lykta, byggt av 0,7 mm plåt, täthetsprovas med lampolja. Verktyg och material syns i bakgrunden på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt oljehus till lykta tillverkat av 0,7 mm plåt, placerat på ett arbetsbänk med diverse verktyg och material, inklusive en konservburk och en blå sprayfärgsburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt oljehus i 0,7 mm plåt för en lykta under täthetsprovning med lampolja, omgiven av verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du har väl inte missat att 1 ut, 1 in gäller om inte n+1 tillämpats? 😉
Sant, jag borde köpa en 4,5-tonnare härnäst.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
har man hus så har man grävmaskin. Simple as that
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Snickrar elementskydd. Hälften av ribborna fastskruvade, nu ska jag sova middag.
Nu har jag sovit färdigt o idag har jag monterat elementskyddet hos kunden. Och ätit rulltårta.

Ganska rakt fram men högersidan var trixig där gaveln hamnade i list både på väggen o golvet.

Träelementskydd med vertikala ribbor monterat längs en vägg i ett rum med ljusa klinkergolv. Dekorativa föremål på toppen av elementskyddet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat elementskydd i trä med vertikala ribbor. På elementskyddet står dekorationer och en blomkruka. Väggkonst syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat elementskydd av trä mot en vägg och på golvet. Golvet har klinker och träpanel. Elementskyddets gavel är trixigt monterad intill golvlist och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 27 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Sant, jag borde köpa en 4,5-tonnare härnäst.
Ja, man ska inte göra frun ledsen, det är sedan gammalt. 🙃
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag sovit färdigt o idag har jag monterat elementskyddet hos kunden. Och ätit rulltårta.

Ganska rakt fram men högersidan var trixig där gaveln hamnade i list både på väggen o golvet.

[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Vad är det för ytbehandling? Ser ut som ek på första bilden men snarare teak på dessa? Eller är det exponering och vitbalans som lurar mig?
 
J JFrisk skrev:
Snyggt! Vad är det för ytbehandling? Ser ut som ek på första bilden men snarare teak på dessa? Eller är det exponering och vitbalans som lurar mig?
Tack. Hårdvaxolja, Osmo sidenmatt. Det är ek, kanske aningen mörkfotat på senaste bilderna men eken var delvis ganska mörk/hade mörka inslag, speciellt i gavlarna.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ganska rakt fram men högersidan var trixig där gaveln hamnade i list både på väggen o golvet.
Instead of "carving" the gable board, personally I would cut the corner and floor strips but great job!
 
S sturnus skrev:
Instead of "carving" the gable board, personally I would cut the corner and floor strips but great job!
Thanks. Cut which corner? Cutting the floor molding would give me a 1-1.5cm loose piece at the corner, outside the radiator cover, and I would collide with the metal strip on the floor. Cutting part of the corner molding on the wall would give me all kind of problems. Given the constraints and that this was installed at a customers place I'm quite saitisfied with the solution.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
S sturnus skrev:
Instead of "carving" the gable board, personally I would cut the corner and floor strips but great job!
Ola C is such a conscientious person, he would never cut corners....
 
  • Älska
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
U
A atomlab skrev:
har man hus så har man grävmaskin. Simple as that
Och pistmaskin
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Fixat med robotklipparen. Jag som trodde att det bara var människor med häcksaxar som var så dumma att de klippte av sin egen kabel. Men icke då.

En avskuren kabel på en robotgräsklippare, omgiven av gräsrester och intill en roterande gräsklipparkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
cpalm och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.