C Citrona skrev:
Coq au vin är gott! 😜
Ja beer can chicken var en total totalnit med tupp så det där blir nästa försök 😅
 
Idag har jag trimmat ned ca 25 m2 ogräs och flyttat begränsningen till robotklipparen utanför det nedklippta. Efter helgen är det "gräsmatta" där också.

Har också trimmat dikeskanterna runt huset.

Har dessutom lyft på markduken runt mina odlingsbäddar. Barken jag lade dit för två år sedan är redan jord och full av ogräs, så jag behöver börja om...
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Lagat lite hål
En synål med vit tråd i processen att laga ett hål i ett blått tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 10 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Snott ihop ett verktyg av lite skrot.
[bild]
Cheezzuus den satt åt, men nu är variatorn i delar. Ska bygga om till en modernare variant...
Vad ska du göra om?
 
Jag fick order om att fixa ett tårtfat till en dubbeltårta. Kul och ovanligt ”bygge”. Men vad gör jag med den efter i morgon då den yngsta fyllt sina åtta år? Jag kan spara den tills någon fyller hundra, till ett tårtkalas med James Bond-tema, ett begravningstårtfat som oändlighetssymbol? Eller kanske ved?
Tårtfat i trä formad som en dubbel-åtta, på en arbetsbänk under en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
Dubbel tårtor är underskattade. Fortsätt med sådana, exempelvis smörgåstårtor.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Närbild på två metallrör till tältbågar som har blivit slipade och målade, placerade ovanpå svarta stänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övade på mina slipkunskaper, för svetsa är jag inte bra på än.
Lagade två böjar till tältbågarna som gått sönder efter senaste turen.
Bara ett böjt rör med olika diameter i ändarna, två hade böjts för långt vid resning och var halvvägs till att knäckas av.

Som tur var tillräckligt med gods för att svetsa i, sen slipa ner det värsta och på med lite fälgspray.
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Vad ska du göra om?
Det en gammal YXR variator, venture 480 -93, jag byter spindelbussningarna till YVX bussningar. Borra tre hål, pilla i fjäder pinnar som håller de nya glidbussningarna på plats.
Två delar av en YXR variator som ligger på ett arbetsbord, tillsammans med en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gamla sitter i skivan(nylon som kärvar), de nya på spindeln.
Ska byta axelbussningar när jag ändå har den i delar.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har haft min favoritekektriker på besök idag...

Han började fixa ett uttag till mina "nya" pelarborrmaskin:

En pelarborrmaskin med nyinstallerat elektriskt styrsystem, inklusive tryckströmställare och ledningar, monterade bredvid en dörr i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta byggde han ihop en styrning för kompressorn så man kan starta den med ett kvapptryck och sen är den igång i förinställd tid.
En signallampa lyser när styrningen är aktiv:

Kontrollpanel med signalampor och rörinstallation monterade på en vägg i ett garage, utrustning för kompressor och ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har även en tryckknapp i garaget så jag kan starta den där ifrån också.
Ska dock beställa en signallampa även hit:

En person pekar på en väggmonterad styrning med en vit tryckknapp, blå luftslang och signallampa, bredvid en fastmonterad rulle med kabel och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Medan elektrikern grejade så ordnade jag med lite förvaring för spiralkabeln till släpkärran sant en plats för kulan man har till släplåset, allt just innanför garagedörren:

En hand håller en släpkulhandske över en monterad hållare på en garagevägg. Nedanför hållaren hänger en spiralkabel och kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Måste säga att det är riktigt kul att tillverka saker i metall:

Hand håller en nyligen tillverkad metallfäste med flera borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I morgon får jag komplettera med några klammer då de tog slut samt sen städa upp efter dagens jobb...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 22 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag fick order om att fixa ett tårtfat till en dubbeltårta. Kul och ovanligt ”bygge”. Men vad gör jag med den efter i morgon då den yngsta fyllt sina åtta år? Jag kan spara den tills någon fyller hundra, till ett tårtkalas med James Bond-tema, ett begravningstårtfat som oändlighetssymbol? Eller kanske ved?
[bild]
Gör en nia till nästa år?
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Skruvmejsel, skruvar och metalldelar ligger på en stenplatta i en trädgård, med gräs och träd i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytt knivar och gjort rent under hasplåten på gamla trotjänaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag fick order om att fixa ett tårtfat till en dubbeltårta. Kul och ovanligt ”bygge”. Men vad gör jag med den efter i morgon då den yngsta fyllt sina åtta år? Jag kan spara den tills någon fyller hundra, till ett tårtkalas med James Bond-tema, ett begravningstårtfat som oändlighetssymbol? Eller kanske ved?
[bild]
Spara den till arton års kalaset
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Bra idéer om min åtta, men det blev tyvärr som jag befarade. Fem centimeter tjock bräda i ett stycke med båda sidor om trädets mitt. Snabbt hyvla till och forma och sedan på med en blöt tårta och växla mellankylskåp och sommarvärme. Japp, den vred sig rätt duktigt.

Fast succé på ett barnkalas och senare skön värme i kakelugnen. Inte alla plankor som får vara med om det.
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bra idéer om min åtta, men det blev tyvärr som jag befarade. Fem centimeter tjock bräda i ett stycke med båda sidor om trädets mitt. Snabbt hyvla till och forma och sedan på med en blöt tårta och växla mellankylskåp och sommarvärme. Japp, den vred sig rätt duktigt.

Fast succé på ett barnkalas och senare skön värme i kakelugnen. Inte alla plankor som får vara med om det.
En propeller!
 
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
B
WD6:an får jobba idag, sätter den på att blåsa och håller rent från getingar precis där jag ska plocka körsbären. Lite myggmedel på kroppen så är man hyffsat fredad.

En gul och svart WD6 dammsugare med en blå slang används utomhus på gräsmattan nära buskar för att hålla rent från getingar under körsbärsplockning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En geting sitter på mogna körsbär som hänger från en gren, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.