Hep Hep skrev:
Testat solosåg. Kul och en hel del verkar bli användbart.

Fast björken som legat kapad sedan november undrar jag om den är körd. Någon med erfarenhet som kan bekräfta min senfärdighet/klantighet?
[bild]
Färgskiftningarna är för evigt, men det kan nog duga till snickeri
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Testat solosåg. Kul och en hel del verkar bli användbart.

Fast björken som legat kapad sedan november undrar jag om den är körd. Någon med erfarenhet som kan bekräfta min senfärdighet/klantighet?
[bild]
Med rätt design kan färgskiftningar bli riktigt fräcka.
Eller så kör du en målad möbel.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tackar. Då slipper de bli ved direkt? utan får torka med de andra. (Och sedan kanske bli ved…)
 
Var ett litet tag sedan jag sågade en ”mindre” ask pinne. Bilden är i topänden(smala änden)
 
  • Person använder en motorsåg för att såga en stor ask stock utomhus, vid en gård med ett rött byggnad och staplade material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 26 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Smart användning av en, som det ser ut, annars rätt oanvändbar yta 👌🏻
Tack! Jag är rätt så glad över det du just nämnt själv.

Det har varit en ide som vuxit fram under två år i bakhuvudet och som startade i påskas med att ta hand om den lilla ogräs-slänten som förut var framför fönstren.

Utgrävd yta framför husvägg där ogräs tidigare fanns, med jord och kanter av gräs synliga, i ett trädgårdsprojekt för att förbättra området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs-slänt framför ett hus har rensats och fyllts med grus, en hög med byggmaterial och en skottkärra syns till vänster, samt en tegelvägg med ett fönster till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen renoverad trädgård med en nyanlagd stenläggning och grus framför ett hus med gul tegelvägg. En skyffel ligger på marken bredvid arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


idag blev det klart (nåja, kanalplast beställt i alla fall. Vatten och el kvar oxå). Det blir klart i god tid innan höst!

Träram för byggprojekt på husvägg, bredvid fönster och gräsmatta. Omgivande växter och trädgårdsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig träkonstruktion mot en tegelvägg, med en trädgård i bakgrunden, del av ett byggprojekt för att ta hand om en ogrässlänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Rickard.
Fortsätter bygga kipphyvel.
Efter lite modifikation för att passa nya motorn så har kipphyveln för första gången i min ägo ett fungerande remskydd. Ett väldigt litet jobb för att förbättra säkerheten så jag kanske skulle gjort tidigare men jag skyller på att allt fram tills nu bara varit tillfälligt 🙄
Bild av kipphyvel, visar närbild på remskydd och motor efter modifikationer, inklusive nyinstallerade justerskruvar och delar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att skruva tillbaka "allt" går väldigt snabbt men jag har spenderat mycket tid på att shimsa in bordets två slidar... gejder?!? Äh ni fattar nog. Jag har egentligen ingen teoretiskt kunskap om detta utan förlitar mig mest på känslan och visuellt hur oljan beter sig. Som shims har jag använt mässingfolie i steg om 0.025mm och jag känner mig rätt nöjd med resultatet på bordet men jag vet inte riktigt hur jag ska tackla vertikalsliden som är nästan 3 gånger längre men det blir någon annans dags problem. Behövde också göra 4 nya justerskruvar då dom gamla var någon enstaka mm för kort för att rymma låsmuttern.

Närbild på en del av en maskin inklusive en axel och skruvar, samt två nya justerskruvar och en mutter på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Börjat beta av verktygshållare till ”french cleat”-väggen.
Verktyg organiserade i hållare på en "french cleat"-vägg, inklusive borrmaskiner, sticksåg, cirkelsåg och skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 25 till
  • Laddar…
IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Börjat beta av verktygshållare till ”french cleat”-väggen.
[bild]
Snyggt! 👌🏻
Fråga till dig och andra som sätter upp verktyg som tigersåg på väggen i verkstaden; hur använder ni dem? Jag har mycket verktyg på väggarna i min verkstad men många föredrar jag att ha i mobila lådor då det oftast inte är i verkstaden de används och det är så opraktiskt att ha hela famnen full med verktyg och tillbehör när en ska jobba utanför verkstaden.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Lådstadiet har jag passerat sedan några år sedan. Väldigt mycket luft att transportera och lådförvaringen i ”Snickerboa” tog alldeles för stor plats! Nu har jag bara en eller två Bosch lådor där alla mina 12v maskiner med tillbehör får plats.
AEG 18v systemet lägger jag försiktigt i större plastbackar när jag behöver förflytta mig.
I verkstaden ligger alla åtråvärda maskiner och batterier i ett låst stort klassat säkerhetsskåp.

Ett låst säkerhetsskåp fullt med AEG och Bosch 12v elverktyg och batterier i olika storlekar och modeller, organiserade på hyllor och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsskåp i trä med öppna dörrar, innehållande diverse verktyg inklusive skruvmejslar, borrar, och en Bosch 12v maskin, upphängda och organiserade på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man vet aldrig om man får oväntat ”Gevaliabesök”!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 21 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Snyggt! 👌🏻
Fråga till dig och andra som sätter upp verktyg som tigersåg på väggen i verkstaden; hur använder ni dem? Jag har mycket verktyg på väggarna i min verkstad men många föredrar jag att ha i mobila lådor då det oftast inte är i verkstaden de används och det är så opraktiskt att ha hela famnen full med verktyg och tillbehör när en ska jobba utanför verkstaden.
Förstår din och andras tankar när det kommer till verktyg som kanske inte egentligen används i verkstaden. Mitt rättfärdigande till att alla elverktyg ska hänga synligt och tillgängligt är inte för min skull utan andras som sambo, svärfar osv.

Jag bor på en liten ö där en rundresa in till stan tar, om du är snabb, omkring 4 timmar. Så både överblivet material och verktyg ska, i mitt tycke, vara lättillgängligt så andra kan låna/ta sakerna utan något större besvär.

Jag har en liten, vad jag kallar, gårdsvagn jag laddar upp med det jag behöver när jag ska gör något ute på gården.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Förstår din och andras tankar när det kommer till verktyg som kanske inte egentligen används i verkstaden. Mitt rättfärdigande till att alla elverktyg ska hänga synligt och tillgängligt är inte för min skull utan andras som sambo, svärfar osv.

Jag bor på en liten ö där en rundresa in till stan tar, om du är snabb, omkring 4 timmar. Så både överblivet material och verktyg ska, i mitt tycke, vara lättillgängligt så andra kan låna/ta sakerna utan något större besvär.

Jag har en liten, vad jag kallar, gårdsvagn jag laddar upp med det jag behöver när jag ska gör något ute på gården.
Mycket rationellt! 😊
 
  • Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
Jag håller med tidigare inlägg om att en del verktyg hänger man upp för att de skall vara enkelt att ta fram och för att övriga i familjen lätt skall kunna hitta dem.

Jag har börjat plocka bort en del saker från verktygstavlan, min tanke är att en hel uppsättning med skruvmejslar behöver inte hänga där. Vilka skruvmejslar behöver man någorlunda enkelt få fram om behovet uppstår, det är ju typ en flat i mellanstorlek, två torx och PZ1 och PZ2. Övriga mejslar kan förvaras i en låda (jag har flera uppsättningar för övrgt).

Därför har jag också -visat tidigare- inne i huset lagt en del saker i plastlådor i skrubben. Tydligt märkta och synliga.

Annars har jag gjort lite vapenvård igår kväll. Rengjorde två knivar som jag använt när jag lade ny papp på carporten. Jag lyckades ju bland annat lägga dem i en liten hög med klister som jag använt för att fästa pappen mot fotplåten. Finns ingen "före"-bild men de var rejält kletiga.
Nu skiner de!

Två genomskinliga plastlådor med innehåll tydligt märkta med gula etiketter: "Energimätare", "Timrar", "VägguttagSprovare" och "Säkringar glödlampor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stanley-kniv och gul universalkniv rengörs med lösningsmedel i en plastbehållare, med en svart borste och flaska med rengöringsmedel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
för att övriga i familjen lätt skall kunna hitta dem.
Det låter jätteläskigt! Många kör annars med motsatsen; att gömma verktyg i anonyma systainers så nya inte ska gå att urskilja 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det låter jätteläskigt! Många kör annars med motsatsen; att gömma verktyg i anonyma systainers så nya inte ska gå att urskilja 😅
Problemet uppstår när ens respektive upptäcker vad en systainer kostar..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
mr_Brasco och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
Ibland är det också helt enkelt smidigt att bara ha allt på ett ställe (om plats finns).

Tigersåg är också bra när man ska göra plats för nya maskiner och arbetsbänk :)

(dagens bedrift)

Hemmagjord arbetsbänk av trä med hjul, omgärdad av träbitar och verktyg inklusive dammslang och tvingar i ett verkstadsutrymme. Personens fötter syns i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.