Fixat min gamla hyvel. Tog en bit ek från en gammal dörrtröskel och bytte ut den trasiga -vad den nu heter- undertill.
Inte läge för mästarbrev men det funkar.
Denna hyvel fick jag av bekanta som hittat en del verktyg i stugan de köpte. De undrade om jag ville ha ”skräpet” och jag offrade mig. Hyveln och sågen är det jag använder mest. Men hyveln var alltså lite trasig undertill.

Använde den idag för att hyvla bort fjädern på några brädor jag behövde anpassa i bredd. Hyveln är inställd på att ta rejäla spån och det gick snabbt att hyvla ned några meter.

Närbild av en trähandhyvels undersida med utbytt del av ek. En WD-40 burk och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person använder en gammal hyvel för att hyvla bort träspån från en bräda i en verkstadsmiljö. Hyveln består delvis av ek från en gammal dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med träspån på marken, omgiven av löv, papper och en blå handske. En kvast syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 14 till
  • Laddar…
Inte idag, men igår
Grön dörr till ett jordkällare omgiven av löv och barr, med träd och buskar i bakgrunden. Bakom dörren syns källarens betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd dörr installerad i betongvägg med mark runtom, omgiven av byggmaterial inkluderande hink med bruk, verktyg och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 40 till
  • Laddar…
Byggt en "Alfons Åberg helikopter" 😅

En enklare byggnadsställning av trä står lutad mot ett rött trähus med tegeltak. En stege och en blå tunna står vid sidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träställning byggd mot en röd tvåvåningshusfasad med ett rött tegeltak, omgiven av en trädgård med gräsmatta och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 17 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Byggt en "Alfons Åberg helikopter" 😅

[bild][bild]
Du har möjligen missat lite i proportionerna men tycker ändå att den på det stora hela är trogen förlagan 👌🏻
 
  • Haha
Hennke85
  • Laddar…
Renoverat fönster, bytta avloppstamm, radiatorer, reparerat tak och tappat skruvdragaren i asfalten från ~6 m (den höll) samt dragit någon öring. Renovering av fönster med ett infrarött värmeverktyg och skrapa, två personer arbetar i bakgrunden, placerat på en asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Hikoki-skruvdragare ligger på en bit svart avloppsrör som ligger på en guldfärgad textil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stege lutad mot tvåvåningshus med renoverade fönster, sprickor i fasaden och liten veranda. Solsken med några moln på himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller en HiKOKI M7 skruvdragare med svart och orange handskar, framför ett metallställ och en stege på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer sitter i en båt på en sjö en molnig dag, varav ett barn med flytväst tittar på vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Frogmaster och 15 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Renoverat fönster, bytta avloppstamm, radiatorer, reparerat tak och tappat skruvdragaren i asfalten
Slappade du resten av dagen? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
MickeLarsson och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Slappade du resten av dagen? 😂
Ja, skönt med semester 😅
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Sågat och skruvat osb
Bild på en skruvdragare och en vägg täckt med OSB-skivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under renovering med nysågat OSB-skiva fastskruvad på träregel. Stegpall med blommigt mönster står framför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Byggt mer "Alfons Åberg helikopter" 😆

Rött hus med tegeltak och en trälåda byggd kring skorstenen, tydligen inspirerad av Alfons Åbergs helikopter. Strålande sol och grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träställning som liknar en "Alfons Åberg helikopter" monterad mot taket på ett rött hus med vita knutar och tegeltak, omgiven av grönska och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Didaallservice och 7 till
  • Laddar…
Man blir ju nyfiken på vad du ska med helikoptern till. Taket och skorstenen ser ju fina ut?
Ah: glidgjutning såg jag nu. Fränt!
 
Påbörjat en verktygstavla. Kul att pyssla lite mellan alla måsten.
Verktygstavla med diverse verktyg inklusive skruvdragare, skruvmejslar och borr, organiserade på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
scooter och 14 till
  • Laddar…
Kört skylift och lagat tak. Av de sju byggnader vi har under vår närmsta försorg har sju av dessa minst en skada var på taket som behöver åtgärdas.
Passade på att dra på bensaltensid när jag ändå var uppe.

En person sprutar bensaltensid på ett tak med röda tegelpannor från en skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bänkborrsprojektet får vila till förmån för viktigare saker. Jag har ett par rökkanaler som behöver glidgjutas så därför påbörjades det projektet med att farfars gamla båtvinch dammades av och fick en ny ställning. Provkörningen på marken föll till belåtenhet så det borde funka även på taket.

[bild][bild][bild]
Posta gärna några inlägg om hur du går till väga med själva glidgjutningen då jag ska göra samma manöver hos föräldrarna. Hinner dock inte snickra en så fin rigg som du så blir nog till att hyra.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Posta gärna några inlägg om hur du går till väga med själva glidgjutningen då jag ska göra samma manöver hos föräldrarna. Hinner dock inte snickra en så fin rigg som du så blir nog till att hyra.
Kan rekomendera tråden Egen glidgjutning godkänd! här på Byggahus. Det var den som gjorde att jag vågade ge mig på detta.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.

Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.

Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.

Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
 
  • Bild av en grästrimmer med orange skaft liggandes i högt gräs, en handskbeklädd hand håller ett trasigt handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grästrimmers huvud med grässtrån fastnade runt trimmertråden, omgiven av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en orange grästrimmer där en hand med en peang tar bort fastnade gräs från trimmerhuvudet. Bakgrunden visar ett mönstrat bord och ett par skyddsglasögon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.