3 457 443 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fixat min gamla hyvel. Tog en bit ek från en gammal dörrtröskel och bytte ut den trasiga -vad den nu heter- undertill.
Inte läge för mästarbrev men det funkar.
Denna hyvel fick jag av bekanta som hittat en del verktyg i stugan de köpte. De undrade om jag ville ha ”skräpet” och jag offrade mig. Hyveln och sågen är det jag använder mest. Men hyveln var alltså lite trasig undertill.
Använde den idag för att hyvla bort fjädern på några brädor jag behövde anpassa i bredd. Hyveln är inställd på att ta rejäla spån och det gick snabbt att hyvla ned några meter.
Inte läge för mästarbrev men det funkar.
Denna hyvel fick jag av bekanta som hittat en del verktyg i stugan de köpte. De undrade om jag ville ha ”skräpet” och jag offrade mig. Hyveln och sågen är det jag använder mest. Men hyveln var alltså lite trasig undertill.
Använde den idag för att hyvla bort fjädern på några brädor jag behövde anpassa i bredd. Hyveln är inställd på att ta rejäla spån och det gick snabbt att hyvla ned några meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverat fönster, bytta avloppstamm, radiatorer, reparerat tak och tappat skruvdragaren i asfalten från ~6 m (den höll) samt dragit någon öring.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Posta gärna några inlägg om hur du går till väga med själva glidgjutningen då jag ska göra samma manöver hos föräldrarna. Hinner dock inte snickra en så fin rigg som du så blir nog till att hyra.Hennke85 skrev:Bänkborrsprojektet får vila till förmån för viktigare saker. Jag har ett par rökkanaler som behöver glidgjutas så därför påbörjades det projektet med att farfars gamla båtvinch dammades av och fick en ny ställning. Provkörningen på marken föll till belåtenhet så det borde funka även på taket.
[bild][bild][bild]
Kan rekomendera tråden Egen glidgjutning godkänd! här på Byggahus. Det var den som gjorde att jag vågade ge mig på detta.mexitegel skrev:
Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.
Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.
Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.
Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.
Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.
Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.
Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…